Jump to content

påskenøtt

litt peiling

Recommended Posts

det finnes bare 3 norske "bokmåls" ord, som slutter på -else. Og som skal ha "et"... forand. (entall,intetkjønn,substantiv)

jeg gir dere 2 av de: et værelse og et spøkelse.... men hva er det siste ordet?

Siden Påsken snart er over får jeg komme med svaret.

Svaret er at det ikke er flere en 2..-.TO bokmåls ord, som slutter på -else. Og som skal ha "et"...... forand.

Så hvordan skal en da kunne finne det TREDJE.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det skal være 3 ord, på bokmål. Som det skal settes et - forand.

Fikk nesten lyst til å skrive om " litt peiling" :crazy:

Så nå må du sjekke ordlista før du svarer.

Norsk ordliste er på ca. 300 000 ord

Her er det som er gravd fram, med eller uten feil.

En ordbok blir ikke bedre en det som er lagt inn i den.

Her Er det TO..

et spøkelse

et værelse

Hvis du "skal" ha tre ord, må du bruke " styggelse " og da har JØRN og PER HARALD HELT RETT.

Har kommet over at ordet " fengelse " skrives istede for fengsel, så kanskje om noen å er det lov.

Her er de to delte..

et venteværelse et soveværelse et forværelse et klasseværelse et pikeværelse et badeværelse

et hotellværelse et hjørneværelse et operasjonsværelse et stryke- og syværelse og et syværelse

et hagespøkelse Et påkledningsværelse\ et påminnelse et arbeidsværelse et leseværelse

et gjesteværelse et snorkespøkelse et pensjonatværelse et spiseværelse et kvistværelse et hendelse

et skråværelse et gutteværelse et sideværelse et jenteværelse et barneværelse et tårnværelse

Og her er resten.

værelset soveværelset lærerværelset arbeidsværelset venteværelset

forværelset spøkelset pikeværelset sykeværelset gutteværelset badeværelset Værelset bakværelset

barneværelset røkeværelset hotellværelset klasseværelset Soveværelset kvistværelset Helset

gjesteværelset naboværelset Spøkelset solnedgangsværelset pensjonatværelset Venteværelset

Pikeværelset herreværelset stueværelset advokatværelset dobbeltværelset fugleværelset

nedrykningsspøkelset møteværelset foreldresoveværelset Badeværelset sideværelset

Barneværelset Fugleværelset Lærerværelset leseværelset nedleggingsspøkelset

mormor-spøkelset inspeksjonsspøkelset loftsværelset Gjesteværelset dødsværelset

revolusjonsspøkelset hjørneværelset ulvepelset Dyrtidsspøkelset avfolkningsspøkelset

klonespøkelset statsrådsværelset styggelset arkværelset Unionsspøkelset Besøksværelset

Kongeværelset nedleggelsesspøkelset konsultasjons- eller terapiværelset eller terapiværelse

velset omhengsværelset pelset proffspøkelset lungekreftspøkelset barne-værelset

loftværelset oppvekstspøkelset støvlespøkelset Forværelset Sutrespøkelset ungkarsværelset

konsultasjons- eller terapiværelset eller terapiværelse

MVH

Roger

Det mysteriske (er DET et reelt ord?) tredje intetkjønnsordet på -else, som ikke engang ekspertene husker.

Dette er et sitat hentet fra ( norsk språkråd)

Unnskyld.....Det sitatet må være fra supperådet.

Sitat fra språkrådet er.

Når vi får spørsmål om de tre intetkjønnsordene på -else (som vi ofte får), svarer vi””spøkelse”, ”styggelse” og ”værelse”. Dette er et gammelt ”kunnskapsspørsmål”, som altså du også har støtt på.

Jeg antar at ”styggelse” i dag er kjent nettopp i denne sammenhengen, og at det for øvrig brukes lite. I de fleste ekte språkbrukssituasjoner vil det derfor være lite gangbart.

”Fengelse” er ikke noen gyldig form i norsk rettskrivning.

Det var volsomt til angrep på meg da!!!!

Jeg bare spurte om noen her på nettet, visste hva det 3 ordet skulle være. Og jeg har sagt de ulike svarene dere har kommet med videre til vedkommende som ga meg denne nøtta. Og han sier de foreslåtte ordene er feil. Og han brukte 10 år på å finne det ut.

Men bavares kom igjen.... :boxing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...