litt peiling Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Ny info!!!!! Styggelse er feil ! Ordet styggelse er et gammelt norsk ord, som ikke lenger er i bruk. Ordet er blitt byttet ut til stygg, spøkelse m.fl. Altså til noe som er skremmende,styggt, spøkete, fælt osv...... Bare å lete videre Over på vann igjen...gutter Redigert 10.April.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Uff, den var stygg! Jeg trodde du visste svaret, derfor svarte jeg på den måten. Iflg. Kunnskapsforlaget Styggelse -t, -r stygg, ufyselig skapning; utyske Etym.: jf. dial. styggje avskrekke, frastøte Jeg stemmer for at ordet finnes Redigert 10.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Mister nattesøvnen. Har et svar som jeg vet er feil, men det er også brukt av NRK, et ord som har dukket opp i den senere tid. Kommer nok på det rette med tiden. Fengelse Et fengelse Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 det finnes bare 3 norske "bokmåls" ord, som slutter på -else. Og som skal ha "et"... forand. (entall,intetkjønn,substantiv)jeg gir dere 2 av de: et værelse og et spøkelse.... men hva er det siste ordet? Siden Påsken snart er over får jeg komme med svaret. Svaret er at det ikke er flere en 2..-.TO bokmåls ord, som slutter på -else. Og som skal ha "et"...... forand. Så hvordan skal en da kunne finne det TREDJE. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
litt peiling Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Det skal være 3 ord, på bokmål. Som det skal settes et - forand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det skal være 3 ord, på bokmål. Som det skal settes et - forand. Fikk nesten lyst til å skrive om " litt peiling" Så nå må du sjekke ordlista før du svarer. Norsk ordliste er på ca. 300 000 ord Her er det som er gravd fram, med eller uten feil. En ordbok blir ikke bedre en det som er lagt inn i den. Her Er det TO.. et spøkelse et værelse Hvis du "skal" ha tre ord, må du bruke " styggelse " og da har JØRN og PER HARALD HELT RETT. Har kommet over at ordet " fengelse " skrives istede for fengsel, så kanskje om noen å er det lov. Her er de to delte.. et venteværelse et soveværelse et forværelse et klasseværelse et pikeværelse et badeværelse et hotellværelse et hjørneværelse et operasjonsværelse et stryke- og syværelse og et syværelse et hagespøkelse Et påkledningsværelse\ et påminnelse et arbeidsværelse et leseværelse et gjesteværelse et snorkespøkelse et pensjonatværelse et spiseværelse et kvistværelse et hendelse et skråværelse et gutteværelse et sideværelse et jenteværelse et barneværelse et tårnværelse Og her er resten. værelset soveværelset lærerværelset arbeidsværelset venteværelset forværelset spøkelset pikeværelset sykeværelset gutteværelset badeværelset Værelset bakværelset barneværelset røkeværelset hotellværelset klasseværelset Soveværelset kvistværelset Helset gjesteværelset naboværelset Spøkelset solnedgangsværelset pensjonatværelset Venteværelset Pikeværelset herreværelset stueværelset advokatværelset dobbeltværelset fugleværelset nedrykningsspøkelset møteværelset foreldresoveværelset Badeværelset sideværelset Barneværelset Fugleværelset Lærerværelset leseværelset nedleggingsspøkelset mormor-spøkelset inspeksjonsspøkelset loftsværelset Gjesteværelset dødsværelset revolusjonsspøkelset hjørneværelset ulvepelset Dyrtidsspøkelset avfolkningsspøkelset klonespøkelset statsrådsværelset styggelset arkværelset Unionsspøkelset Besøksværelset Kongeværelset nedleggelsesspøkelset konsultasjons- eller terapiværelset eller terapiværelse velset omhengsværelset pelset proffspøkelset lungekreftspøkelset barne-værelset loftværelset oppvekstspøkelset støvlespøkelset Forværelset Sutrespøkelset ungkarsværelset konsultasjons- eller terapiværelset eller terapiværelse MVH Roger Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Nå er påsken over. Hva er svaret? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Nå er påsken over. Hva er svaret? Varer ikke påsken hel til JUL da?? Svaret er ””spøkelse”, ”styggelse” og ”værelse”. . Sto det ikke det i innlegg 31? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
litt peiling Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Til roger-jo Det er 3 ord!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Jeg håper ikke at "spøkelse" er svaret! Da ber jeg Salt om å lage en poll om deg! Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det mysteriske (er DET et reelt ord?) tredje intetkjønnsordet på -else, som ikke engang ekspertene husker. Dette er et sitat hentet fra ( norsk språkråd) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Har du en link til det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det mysteriske (er DET et reelt ord?) tredje intetkjønnsordet på -else, som ikke engang ekspertene husker.Dette er et sitat hentet fra ( norsk språkråd) Unnskyld.....Det sitatet må være fra supperådet. Sitat fra språkrådet er. Når vi får spørsmål om de tre intetkjønnsordene på -else (som vi ofte får), svarer vi””spøkelse”, ”styggelse” og ”værelse”. Dette er et gammelt ”kunnskapsspørsmål”, som altså du også har støtt på. Jeg antar at ”styggelse” i dag er kjent nettopp i denne sammenhengen, og at det for øvrig brukes lite. I de fleste ekte språkbrukssituasjoner vil det derfor være lite gangbart. ”Fengelse” er ikke noen gyldig form i norsk rettskrivning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
litt peiling Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det var volsomt til angrep på meg da!!!! Jeg bare spurte om noen her på nettet, visste hva det 3 ordet skulle være. Og jeg har sagt de ulike svarene dere har kommet med videre til vedkommende som ga meg denne nøtta. Og han sier de foreslåtte ordene er feil. Og han brukte 10 år på å finne det ut. Men bavares kom igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 (redigert) Er der ikke jeg som blir angrepet da?? Har bare forsøkt og underbygge svaret fra JØRN og PER HARALD og du sier bare at svaret er feil. Norsk språkråd sier i""spøkelse", "styggelse" og "værelse". Men nå skal jeg ut og ta noen Redigert 16.April.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.