rogeri Startet 24.Mai.2004 Del på Facebook Startet 24.Mai.2004 Etter at tråden på dette emnet forsvant,prøver jeg på nytt! Hadde mor med ombord,for endelig velsigning godkjenning av ett båtprosjekt jeg vurderer! Etter at kabindøren ble åpnet,var hennes umiddelbare reaksjon "Her lukter det mugg". Vel, jeg var klar over at det hadde vært lekkasje i og rundt vinduene og at båten sårt trenger oppshining.Personlig vil jeg med min reduserte luktesans kalt dette for "innestengtlukt"! Mitt spørsmål var om mugglukt kunne være skadelig og evnt. hva som kunne gjøres. Ved å søke på nettet om emnet mugg og muggsopp,har jeg i mellomtiden funnet ut at dette er svært skadelig. Kreft og allergifremkallende osv.osv. Lukt av mugg betyr bare en ting nemlig muggsopp. Eneste farbare vei er såvidt jeg kan se,å fjerne alt av skottbekledning,taktrekk vaske ALT i 5% klorinoppløsning,alternativt vannstoffhyperoksyd, i beste fall berger du treverket hvis du er heldig.....soppsporene kan gå i dybden. Åndedrettsværn var en selvfølge under denne prosessen. Er det andre som har opplevd dette eller har kommentarer! Mener å ha erfart at det lukter mugg i svææært mange båter,hvis du letter på benker og stikker nesa i skulte rom?????? (Prosjektet er forkastet) Blir vel uten båt iår!!!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Å eie og bruke en båt er et risikoprosjekt som kun de færreste tør å begi seg innpå. Man bør ha svært god helse, stinn lommebok og et godt forhold til kona såvel som til banken før man i det hele tatt tenker på å lese en båtannonse. Jeg nevner bare isocyanater fra Sikaflex, giftig maling under båten, bensin, diesel, olje, blybatterier, svovelsyre, propan, tennvæske, frostvæske m.v. I tillegg, grunnstøting, kantring, synking, brann, ekspolsjon, drukning, skilsmisse, unger som krangler. Tau i propellen og dregger som løsner... Kuling, lyn og torden. Prikken over i'en må være Volvo Pentas delepriser, som har kostet mangt et dyrt forbrukslån. En lystbåt er et flytende katastrofeområde, den ligger der ved den overprisede båtplassen som en tikkende bombe og bare venter at Murphy skal komme ombord og hilse på. Men, jeg sier det bare, pass deg for den muggen! GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 :cool: innlegget fra GeirKS bør nomineres som årets beste ! :wink: Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jat Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Er vel litt enig med GeirKS. Hvis muggsopp var det største problemet mitt ombord, hadde jeg vært en lykkelig mann som hadde brukt en litt lang ettermiddag på å vaske båten med svakt klorvann. Denne våren har jeg sett nok polyesterstøv og løsemidler til å slå ut en middels stor bryggerihest. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 HA, HA, - all forståelse for rogeris muggproblemer, men enig med Suzuki i at innlegget fra GeirKS stiller i høy klasse, dagen er reddet, jeg ler ennå!!! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Innlegget til GeirKS var veldig godt og beskrivende. Som sagt av andre, hvis mugg er det største problemet ditt så har du ikke akkurat mye å bekymre deg for. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Bra beskrivning GeirKS !!! visst finns det masser med ting som kan gå galt....................! men eftersom vi 'gubbar' elsker våre dupeditter så er det även framtaget en elektrisk dupeditt för mugg og skutlukt ! en Ozongenerator, fra 3700 SEK og uppåt http://www.frigus.se/delino/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Det høres jo lurt ut å bruke ozon til å rense luft (restproduktet er oksygen, syre på svänsk) Nå er det imidlertid sånn at ozon er en giftig gass, så hva som er best av mugg eller ozon? Tja, si det. Jeg henger meg på de som sier at mugg i båten er det minste problemet når man eier båt. Med den begrensete tiden man tross alt er ombord i løpet av et år er det nok ikke farlig. Men at det kan være ubehagelig, og kan medføre at du må tilbringe ankerdrammen uten noen i armkroken, det kan jeg nok se for meg. Det viktigste for å unngå mugg er å ha god utluftning. Til slutt. Hvis det er mugg overalt, dvs også i puter i f.eks salongen kan det tyde på vannlekasjer, og det kan være mye vanskeligere å bli kvitt enn litt mugg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Det høres jo lurt ut å bruke ozon til å rense luft (restproduktet er oksygen, syre på svänsk) Nå er det imidlertid sånn at ozon er en giftig gass, så hva som er best av mugg eller ozon? Tja, si det. Jeg henger meg på de som sier at mugg i båten er det minste problemet når man eier båt. Med den begrensete tiden man tross alt er ombord i løpet av et år er det nok ikke farlig. Men at det kan være ubehagelig, og kan medføre at du må tilbringe ankerdrammen uten noen i armkroken, det kan jeg nok se for meg. Det viktigste for å unngå mugg er å ha god utluftning. Til slutt. Hvis det er mugg overalt, dvs også i puter i f.eks salongen kan det tyde på vannlekasjer, og det kan være mye vanskeligere å bli kvitt enn litt mugg. jag tror att den der dupeditten bare skall brukes när man lämnar båten, man skall ikke vistas i båten, när den er igang! Det sägs att den funkar veldi bra o tar bort all gammel skutlukt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 jag tror att den der dupeditten bare skall brukes när man lämnar båten, man skall ikke vistas i båten, när den er igang! Jeg var visst litt rask der. Det høres selvfølgelig mye smartere ut at den bare benyttes når man selv er på land. Da er den nok en riktig smart liten sak, kanskje jeg skal kjøpe en selv? Jeg vil likevel hevde at mugg har en årsak. Det er mye viktigere og mer effektfullt å fjerne årsaken enn å fjerne muggen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Nå er det imidlertid sånn at ozon er en giftig gass,Ozon er ikke å spøke med men den er svært så aggressiv og reagerer med det meste og dermed tilintetgjør seg selv. Hvor lang tid dette tar er jeg ikke sikker på men det er ikke snakk om mange dager. Hadde et prosjekt på jobb for en stund siden vedr. luktfjerning og ozonen måtte produseres på stedet. Om den skulle leveres på flasker ville vi ikke få ozon ut av flaskene da den allerede hadde reagert med flaskestålet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
rogeri Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 God og morsom beskrivelse GeirKs! Det må være flere enn GeirKS som har Volvo Penta siden muggsopp,som en del av dere tilkjennegir å ha, kommer som "det minste" problemet. For meg som alltid har hatt en problemfri båttilværelse,og med en bedre halvdel med luktesans som en sporhund,er imidlertid problemet reelt nok! For meg er "innestengt lukt" og eim av diesel for parfyme å regne i det rette blandingsforholdet. Absolutt ikke for henne . Men derifra, å til å dra barnebarn og øvrig familie inn i ett svært begrenset rom,gjennomstenket med muggsopp,nei da får det heller være litt mindre risikofyllt å benytte båten! (Innleggene til GeirKS bærer preg av opphold i båten gir DET adrenalinkicket?) For ekte båtfolk skal dette jo være kos og avslapping? Problemet er bare ikke borte som noen her hevder,selv om man kommer fuktkilden til livs! ref:http://www.sykavhuset.no/muggsopp.htm Opptørking kan faktisk gjøre galt værre! Det at jeg tok opp tråden igjen etter at den forsvann i går,var kun for å gjøre de av dere som ikke viste om farene ved dette,oppmerksom på det. Responsen i flere innlegg bekrefter at flere ikke er klar over problemet. Men jøss,jeg er altså enig i att problemer må tas i riktig rekkefølge. Det tekniske først? (rengjøring av turbo og fendere?) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Å eie og bruke en båt er et risikoprosjekt som kun de færreste tør å begi seg innpå. Man bør ha svært god helse, stinn lommebok og et godt forhold til kona såvel som til banken før man i det hele tatt tenker på å lese en båtannonse. Jeg nevner bare isocyanater fra Sikaflex, giftig maling under båten, bensin, diesel, olje, blybatterier, svovelsyre, propan, tennvæske, frostvæske m.v. I tillegg, grunnstøting, kantring, synking, brann, ekspolsjon, drukning, skilsmisse, unger som krangler. Tau i propellen og dregger som løsner... Kuling, lyn og torden. Prikken over i'en må være Volvo Pentas delepriser, som har kostet mangt et dyrt forbrukslån. En lystbåt er et flytende katastrofeområde, den ligger der ved den overprisede båtplassen som en tikkende bombe og bare venter at Murphy skal komme ombord og hilse på. Men, jeg sier det bare, pass deg for den muggen! GeirKS <{POST_SNAPBACK}> Tar opp denne tråden igjen,da jeg nå tror at problemet er tatt ved roten. Lekkasjen rundt vinduene i Goldfishen er nå tettet med Pantera som ble anbefalt av Svein_ha og jeg har god tro på at dette vil holde.Har i tillegg løsnet vinduslistene på innsiden og lagt på Pantera her også. Fjernet først all gammel skottbekledning av typen skai med svamp på baksiden,her var svampen fuktig og misfarget og det luktet død og djevel(mugg) av denne.Mye av svampen satt fast i isolasjonen etter at skottbekledningen var revet av.Båten er isolert med (20mm isopor),men jeg var ment først å beholde isolasjonen og bare lime ny skottbekledning utenpå, men etter nærmere undersøkelse viste det seg at det var dannet seg jordslag,eller mugg på BAKSIDEN og mot skroget også. Tett i tett med svarte prikker på ca.3-5 mm i omkrets på selve skroget. Det virker også som isoporen holder på fuktigheten.Jeg har god lufting,med 2 ventiler i taket,men dette har tydeligvis ikke vært nok for å unngå muggdannelse. Vurderer nå å lage til luftespalte mellom isolasjon og skrog,samt ha ett våkent øye for evnt.lekkasjer rundt vinduene. Har tenkt å vaske ned nå med klorvann,så snart frosten gir seg,og håper virkelig problemet nå er borte. Luktfjerning ,ozonbehandling etc. (les andre lettvinte løsninger)ville i dette tilfellet vært bortkastede penger og arbeid!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Å eie og bruke en båt er et risikoprosjekt som kun de færreste tør å begi seg innpå. Man bør ha svært god helse, stinn lommebok og et godt forhold til kona såvel som til banken før man i det hele tatt tenker på å lese en båtannonse. Jeg nevner bare isocyanater fra Sikaflex, giftig maling under båten, bensin, diesel, olje, blybatterier, svovelsyre, propan, tennvæske, frostvæske m.v. I tillegg, grunnstøting, kantring, synking, brann, ekspolsjon, drukning, skilsmisse, unger som krangler. Tau i propellen og dregger som løsner... Kuling, lyn og torden. Prikken over i'en må være Volvo Pentas delepriser, som har kostet mangt et dyrt forbrukslån. En lystbåt er et flytende katastrofeområde, den ligger der ved den overprisede båtplassen som en tikkende bombe og bare venter at Murphy skal komme ombord og hilse på. Men, jeg sier det bare, pass deg for den muggen! GeirKS <{POST_SNAPBACK}> Helt enig GeirKS, og jeg vil ikke være båten et sekund foruten. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
880 Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Vedrørende sopp kan du kansje finne noe her :http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm. Har ikke hatt tid til å lese hele artikkelen selv. En båtkolega fortalte for en tid siden følgende.......... Han hadde fått spørsmål fra en bekjent som lurte på om båtlivet kunne være noe for ham. Svaret ble som følger: DERSOM DU LIKER Å STÅ I EN KALD DUSJ OG RIVE TUSENLAPPER ER NOK BÅTLIVET NOE FOR DEG................. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.