catano Startet 10.April.2009 Del på Facebook Startet 10.April.2009 (redigert) Hei. Min båt 41 fot 14,5 til 15 t viser seg å være alt for tung, og etter at selger ettermonterte forlenget badeplattform på minst 100 kg ble det ikke bedre. Jeg må nå bruke flaps hele tiden, selv ved nesten tome tanker og fart på 25 26 knopp. dette slapp jeg før de forlenget plattformen. Jeg kan forsøke å balansere båten bedre med å flytte noe vekt fremmover, men det gir nok ikke det meste. Tanken min så er siden jeg må kjøre med full flaps,hva med å forlenge bunnen på båten? har noen erfaringer med det evt hvor mye og hva med fart/ forbruk etterpå? eller har noen gode tips til personer jeg kan snakke med for å få tips. mvh Catano Redigert 10.April.2009 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt'n Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Er dette en Adventurer 410? Er den helt ny fra forhandler? Da må det vel være forhandler som skal ordne opp i dette da.... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 10.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hei. Det er Adventurer, men tror neppe forhandler gjør noe mer med denne båten. De har forsøkt en masse men uten å få det til, tvert i mot den er verre nå en i fjor sommmer. Så får en prøve sel for å slippe å sitte med svarteper. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 (redigert) NB forlenget bunnen på sin 870. "NESTE GENERASJON NB 870 Touring, med lansering av nytt skrog 01.01.07. Skroget innføres som standard 01.07.07. Den myke gangen og stabile skroget som har vært, er blitt enda bedre. Skroget er forlenget ca. 2 fot i vannlinjen, og tester viser strålende resultater. Enda bedre retningsstabilitet i høy fart. Man kan knapt merke når personer forflytter seg ombord i fart. Økt bæring i hekken gjør at båten klarer bedre økt vekt bak, f.eks gummibåt på snap-daviter etc." Se mer her:http://www.triangelbat.no Du kan jo høre med de. Redigert 10.April.2009 av LykkelitenIII (see edit history) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bruningen Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Har hvert med å bygge på kiler (foret ned) flere båter som har vert for akterlige. Er utrolig hvor lite som skal til. Har du et bilde som viser bunnen akter? Kan være behjelpelig med kontakter som kan bistå med jobben også, dette er litt prøve og feile, men blir ofte like bra som å forlenge skroget. Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Hva med å ikke bare forlenge bunnen, men også lage en hel kasse som er en del av badeplattformen? Du får bedre bæring til plattformen, du får ekstra løft når du kjører og som tredje bonus får du også ekstra løft når du ligger stille slik at båten din ikke ser ut som en sirumpa balje. Problemet er bare at det ikke er mye som skal til. 30 cm høres kanskje lite ut, men det gir veldig mye ekstra løft når du kjører og mye oppdrift når du ikke kjører. Lager du for mye bæring, går farta ned fordi nesa går for mye ned. Derfor er cluet å prate med noen som virkelig har god peiling på disse tingene og ikke bare ta i mot første og beste råd du får her. Dette er en spesialistgreie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Min er også litt baktung, og har planer om å lage oppdriftskasser lik hekkens fasong, som eg skal skru fast. Eneste bekymring eg om badeplattformen får "feil vinkel" iforhold til vannlinjen når hekken blir løftet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 11.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2009 (redigert) Hei. dette er det beste jeg har, siden bildet er tatt har de montert plate mellom buene til propellene. Det er også sveist plate fra buen og ut til flapsen, platen / forlengelsen er på ca 50 cm slik den er i dag. Det å lage en komplett kasse bak formet som bunnen gir løft når båten flyter gjerne på flere tonn, men i fart dvs når hekken slipper vannet er det med kasse som med plater bare underdelen som evt gir løftet. slik min båt flyter ligger den findt i vannet og estetisk kunne den bare hvert et par cm høyere ved fulle tanker og når tankene er omtrent tomme ligger den slik den skal. Mvh catano Redigert 11.April.2009 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Skorgenes har noe tilsvarende det du er ute etter: Disse bildene er hentet fra: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...8_388883247.jpg De holder jo også til i Bergen. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Fjern propelltunellene. De trekker hekken ned når båten gjør fart i vannet, og gir tap av oppdrift. Monter så propell og ror som vist på bildet av Skorgenesen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 11.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2009 Hei. Jeg kan ikke si va vinkelen på akslingen er, men den kan virke noe rett bakover. Hva dersom akslingen fikk noe mer nedover retning, kunne det ha git mer løft på hekken? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
Bruningen Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Fjern propelltunellene. De trekker hekken ned når båten gjør fart i vannet, og gir tap av oppdrift.Monter så propell og ror som vist på bildet av Skorgenesen. Det er en stor missoppfattning at propelltuneller (som naturligvis MÅ være rett utformet) trekker hekken ned. Nå så jo disse ut til å være veeldig dype, skulle gjerne sett disse "live". Den som har designet disse (catano sine) må i allefall vite hva han har gjort, om resultatet skal bli bra......er ikke mange i Norge som behersker dette, og selv de har av og til måttet justert sine design. Skorgenes løsningen ser for meg ut som globoid for en feilkonstruert fremdriftslinje, båten er jo for kort for løsningen! Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bruningen Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Hei.Jeg kan ikke si va vinkelen på akslingen er, men den kan virke noe rett bakover. Hva dersom akslingen fikk noe mer nedover retning, kunne det ha git mer løft på hekken? mvh Catano Det er feil måte å gi løft på. Kiler/evnt forlengelse av bunn er mye enklere. I et sånt problemtilfelle hadde jeg vurdert enten : - å bygge et provisorisk trimbrett i alu eller lignende (som er enkelt å justere vinkel på), i båtens bredde, og funnet ut hvor mye løft (vinkel) en må ha på en permanent forlengelse - starte med å bygge ned skroget (legge på kile, som jeg sier det) de siste 1,5 til 2 metrene (dette vil ikke løfte båten om den ligger akterlig på stille. Jeg har stått over for en del tilfeller i samme kategori som dette tidligere, og for å komme med noen trøstens ord, Catano, det er ingen enkel veg i mål på dette, der er mange variabler, og enda flere meninger. Jeg sender deg et IM med et tips på noen som kanskje kan hjelpe, men forvent ikke mirakler Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 Hei. Snakket i dag med en spesialist nord på som enkelt fikk meg til å tenke annenledes. Jeg forklarte i det vide og breie om den baktunge båten, hvor han spurte ligger den tungt i vannet ? nei det gjør den ikke måtte jeg da si. Han sa så den er ikke for tung bak, men det er noe som drar den ned når du gir gass. Fikk sån i første omgang tips om å prøve å montere en list på1 til 2 cm som skulle følge skroget i propell tunellen å peke rett ned, denne skulle så kunne motvirke det at båten ble dratt ned . Det neste tipset var å montere kile på tvers av båten, gjerne 2 til 3 fot bakover men noe vinkel nedover slik at selve skroget fikk en liten fleps virkning. Hva mener dere ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 (redigert) Jeg hadde en Skarpnes 9100 meed 750 Kg motor, tung i ræv** som fy. La inn 60-70 Kg bly heeeelt ute i nesa på den, ble som en drøm etterpå. Dog hadde jeg plenty motorkraft. Hva skjer hvis du setter i voksne i kabinen? mvh Bavaria32sport Redigert 15.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 (redigert) Hei. Fart 23k ca 900 l diesel, nesten fulle flaps (må ha og gir best fart) To personer flyttes frem forandrer bauen seg ikke noe merkbart ned og farten forble det samme. mvh Catano Redigert 15.April.2009 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Fikk sån i første omgang tips om å prøve å montere en list på1 til 2 cm som skulle følge skroget i propell tunellen å peke rett ned, denne skulle så kunne motvirke det at båten ble dratt ned . Det du beskriver høres ut som noe som ligner QL's "nye" trim-flaps. En liten "flaps" montert på akterspeilet som kjøres elektrisk vertikalt noen få cm ned i vannet. Følgende er sakset fra VP's (QL) hjemmeside: Boat Trim System The QL Boat Trim System is a revolutionary patented system using vertical interceptor blades rather than the conventional plates. Thanks to the water intercept technology you get a smoother ride and more quickly onto the plane. The innovative design is made of composite material and unlike traditional trim systems, no hydraulics are involved, it is pure electrical. This makes it easy to install, corrosion free and virtually no maintenance is required. For easier operation you can add the Automatic Boat Trim Option and let the system take care of everything when under way. Complies with CE and ABYC requirements. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Jeg hadde vurdert en løsning som på bildet under. Bildet er hentet fra en Sunseeker 58 og sees ofte på mange SS modeller. Ofte er de også større enn på bildet under - relativt sett. Felles for SS-båtene med denne løsningen er at de har relativt dype tunneller og et tilsvarende dypt og smalt senterparti mellom tunnellene. Ofte har disse båtene også motorer plassert helt akter på V-gir og er kjent for å være tunge i hekken og gå høyt med nesa. Som du ser er denne faste skrogforlengelsen vinklet nedover i forhold til skroget, og er garantert der for å gi mere løft i hekken i hastighet uten og øke motstanden (drag) noe særlig. Og kjøre relativt små trimplan helt ned for å gi løft i hekken gir også veldig mye motstand og ikke spes mye løft. De "staller ut" slik som en flyvinge med for høy angrepsvinkel og gir masse drag. Det er mye mer effektivt med større flater med mindre vinkel, f.eks i form av en fast brakett i god størelse med moderat vinkel slik som på bildet under og større trimplan som trenger å jobbe mindre. Jeg hadde fått laget og montert en vinklet skrogforlengelse i god størelse for montering mellom tunnellene og byttet til større trimplan. Har du ikke plass til større trimplan i bredden, ville jeg bygget de ut noe i lengden. Men mesteparten av jobben må den fastmonterte braketten gjøre. Trimplanene skal helst bare suplementere. Lykke til Synd at du må rette opp feil konstruktør og båtbygger har gjordt Mest synd er det dog at selger ikke tar ansvar.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 (redigert) *dobbel* Redigert 16.April.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Det er en stor missoppfattning Mnja. Propelltuneller er aldri en gunstig løsning. Selv om de er svært gjennomtenkte vil de alltid, i større eller mindre grad, trekke hekken ned under gange og bidra til tap av oppdrift. De bryter også den løftende del av bunnen. Videre vil de skjerme for inflow til propellen og gi stor propellreduksjon. Sunseekeren som er vist synes jeg ser helt grotesk ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Fikk sån i første omgang tips om å prøve å montere en list på1 til 2 cm som skulle følge skroget i propell tunellen å peke rett ned, denne skulle så kunne motvirke det at båten ble dratt ned .mvh Catano Jeg limte på to glassfiber lister i sommer , en enkel og billig løsning som gir ett lite løft . Hele tråden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.