Jump to content

Adventurer 410 er for tung og spesielt baktung, hva kan gjøres


catano

Recommended Posts

Hei.

Min båt 41 fot 14,5 til 15 t viser seg å være alt for tung, og etter at selger ettermonterte forlenget badeplattform på minst 100 kg ble det ikke bedre.

Jeg må nå bruke flaps hele tiden, selv ved nesten tome tanker og fart på 25 26 knopp. dette slapp jeg før de forlenget plattformen.

Jeg kan forsøke å balansere båten bedre med å flytte noe vekt fremmover, men det gir nok ikke det meste.

Tanken min så er siden jeg må kjøre med full flaps,hva med å forlenge bunnen på båten?

har noen erfaringer med det evt hvor mye og hva med fart/ forbruk etterpå?

eller har noen gode tips til personer jeg kan snakke med for å få tips.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er Adventurer, men tror neppe forhandler gjør noe mer med denne båten.

De har forsøkt en masse men uten å få det til, tvert i mot den er verre nå en i fjor sommmer.

Så får en prøve sel for å slippe å sitte med svarteper.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

NB forlenget bunnen på sin 870.

 

"NESTE GENERASJON NB 870 Touring, med lansering av nytt skrog 01.01.07. Skroget innføres som standard 01.07.07.

 

Den myke gangen og stabile skroget som har vært, er blitt enda bedre. Skroget er forlenget ca. 2 fot i vannlinjen, og tester viser strålende resultater.

 

Enda bedre retningsstabilitet i høy fart.

Man kan knapt merke når personer forflytter seg ombord i fart.

Økt bæring i hekken gjør at båten klarer bedre økt vekt bak, f.eks gummibåt på snap-daviter etc."

skrog1.jpg

 

Se mer her:http://www.triangelbat.no

 

Du kan jo høre med de.

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Har hvert med å bygge på kiler (foret ned) flere båter som har vert for akterlige. Er utrolig hvor lite som skal til.

Har du et bilde som viser bunnen akter?

Kan være behjelpelig med kontakter som kan bistå med jobben også, dette er litt prøve og feile, men blir ofte like bra som å forlenge skroget.

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Hva med å ikke bare forlenge bunnen, men også lage en hel kasse som er en del av badeplattformen? Du får bedre bæring til plattformen, du får ekstra løft når du kjører og som tredje bonus får du også ekstra løft når du ligger stille slik at båten din ikke ser ut som en sirumpa balje.

 

Problemet er bare at det ikke er mye som skal til. 30 cm høres kanskje lite ut, men det gir veldig mye ekstra løft når du kjører og mye oppdrift når du ikke kjører.

Lager du for mye bæring, går farta ned fordi nesa går for mye ned. Derfor er cluet å prate med noen som virkelig har god peiling på disse tingene og ikke bare ta i mot første og beste råd du får her. Dette er en spesialistgreie.

Link to post
Share on other sites

Hei.

baat_bunn.jpg

dette er det beste jeg har, siden bildet er tatt har de montert plate mellom buene til propellene.

Det er også sveist plate fra buen og ut til flapsen, platen / forlengelsen er på ca 50 cm slik den er i dag.

 

Det å lage en komplett kasse bak formet som bunnen gir løft når båten flyter gjerne på flere tonn, men i fart dvs når hekken slipper vannet er det med kasse som med plater bare underdelen som evt gir løftet.

slik min båt flyter ligger den findt i vannet og estetisk kunne den bare hvert et par cm høyere ved fulle tanker og når tankene er omtrent tomme ligger den slik den skal.

 

Mvh

catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Fjern propelltunellene. De trekker hekken ned når båten gjør fart i vannet, og gir tap av oppdrift.

Monter så propell og ror som vist på bildet av Skorgenesen.

 

Det er en stor missoppfattning at propelltuneller (som naturligvis MÅ være rett utformet) trekker hekken ned. Nå så jo disse ut til å være veeldig dype, skulle gjerne sett disse "live".

 

Den som har designet disse (catano sine) må i allefall vite hva han har gjort, om resultatet skal bli bra......er ikke mange i Norge som behersker dette, og selv de har av og til måttet justert sine design.

 

Skorgenes løsningen ser for meg ut som globoid for en feilkonstruert fremdriftslinje, båten er jo for kort for løsningen!

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kan ikke si va vinkelen på akslingen er, men den kan virke noe rett bakover.

Hva dersom akslingen fikk noe mer nedover retning, kunne det ha git mer løft på hekken?

mvh

Catano

Det er feil måte å gi løft på.

Kiler/evnt forlengelse av bunn er mye enklere.

I et sånt problemtilfelle hadde jeg vurdert enten :

- å bygge et provisorisk trimbrett i alu eller lignende (som er enkelt å justere vinkel på), i båtens bredde, og funnet ut hvor mye løft (vinkel) en må ha på en permanent forlengelse

- starte med å bygge ned skroget (legge på kile, som jeg sier det) de siste 1,5 til 2 metrene (dette vil ikke løfte båten om den ligger akterlig på stille.

 

Jeg har stått over for en del tilfeller i samme kategori som dette tidligere, og for å komme med noen trøstens ord, Catano, det er ingen enkel veg i mål på dette, der er mange variabler, og enda flere meninger.

Jeg sender deg et IM med et tips på noen som kanskje kan hjelpe, men forvent ikke mirakler

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Snakket i dag med en spesialist nord på som enkelt fikk meg til å tenke annenledes.

Jeg forklarte i det vide og breie om den baktunge båten, hvor han spurte ligger den tungt i vannet ? nei det gjør den ikke måtte jeg da si.

Han sa så den er ikke for tung bak, men det er noe som drar den ned når du gir gass.

Fikk sån i første omgang tips om å prøve å montere en list på1 til 2 cm som skulle følge skroget i propell tunellen å peke rett ned, denne skulle så kunne motvirke det at båten ble dratt ned .

Det neste tipset var å montere kile på tvers av båten, gjerne 2 til 3 fot bakover men noe vinkel nedover slik at selve skroget fikk en liten fleps virkning.

Hva mener dere ?

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Skarpnes 9100 meed 750 Kg motor, tung i ræv** som fy. La inn 60-70 Kg bly heeeelt ute i nesa på den, ble som en drøm etterpå. Dog hadde jeg plenty motorkraft. Hva skjer hvis du setter i voksne i kabinen?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fikk sån i første omgang tips om å prøve å montere en list på1 til 2 cm som skulle følge skroget i propell tunellen å peke rett ned, denne skulle så kunne motvirke det at båten ble dratt ned .

 

Det du beskriver høres ut som noe som ligner QL's "nye" trim-flaps. En liten "flaps" montert på akterspeilet som kjøres elektrisk vertikalt noen få cm ned i vannet. Følgende er sakset fra VP's (QL) hjemmeside:

 

Boat Trim System 454.jpg

 

 

 

The QL Boat Trim System is a revolutionary patented system using vertical interceptor blades rather than the conventional plates. Thanks to the water intercept technology you get a smoother ride and more quickly onto the plane.

 

The innovative design is made of composite material and unlike traditional trim systems, no hydraulics are involved, it is pure electrical. This makes it easy to install, corrosion free and virtually no maintenance is required. For easier operation you can add the Automatic Boat Trim Option and let the system take care of everything when under way. Complies with CE and ABYC requirements.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vurdert en løsning som på bildet under.

 

Bildet er hentet fra en Sunseeker 58 og sees ofte på mange SS modeller. Ofte er de også større enn på bildet under - relativt sett.

Felles for SS-båtene med denne løsningen er at de har relativt dype tunneller og et tilsvarende dypt og smalt senterparti mellom tunnellene. Ofte har disse båtene også motorer plassert helt akter på V-gir og er kjent for å være tunge i hekken og gå høyt med nesa.

 

Som du ser er denne faste skrogforlengelsen vinklet nedover i forhold til skroget, og er garantert der for å gi mere løft i hekken i hastighet uten og øke motstanden (drag) noe særlig.

Og kjøre relativt små trimplan helt ned for å gi løft i hekken gir også veldig mye motstand og ikke spes mye løft. De "staller ut" slik som en flyvinge med for høy angrepsvinkel og gir masse drag.

Det er mye mer effektivt med større flater med mindre vinkel, f.eks i form av en fast brakett i god størelse med moderat vinkel slik som på bildet under og større trimplan som trenger å jobbe mindre.

 

Jeg hadde fått laget og montert en vinklet skrogforlengelse i god størelse for montering mellom tunnellene og byttet til større trimplan. Har du ikke plass til større trimplan i bredden, ville jeg bygget de ut noe i lengden. Men mesteparten av jobben må den fastmonterte braketten gjøre. Trimplanene skal helst bare suplementere.

 

Lykke til :flag:

Synd at du må rette opp feil konstruktør og båtbygger har gjordt :smash: Mest synd er det dog at selger ikke tar ansvar.... :nonod:

 

27_-9183767.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er en stor missoppfattning

 

Mnja.

Propelltuneller er aldri en gunstig løsning. Selv om de er svært gjennomtenkte vil de alltid, i større eller mindre grad, trekke hekken ned under gange og bidra til tap av oppdrift. De bryter også den løftende del av bunnen.

Videre vil de skjerme for inflow til propellen og gi stor propellreduksjon.

Sunseekeren som er vist synes jeg ser helt grotesk ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...