bliss X Startet 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2004 I går måtte jeg bistå en 36 fort seilbåt som hadde fått motorstopp nær land. Fikk satt sleper og dratt ut båten i åpent farvann, og eieren fikk etterhvert start på motoren. Det blåste og strømmet en del, og desverre slo baugen på den andre båten inn i siden min, med det resultatet at den tok en liten jafs av teak rekkelisten. Listen er hel, og jeg synes skaden er for liten til at jeg vil bytte list, men det ser ikke så pent ut. Jafsen er ca 3 - 4 cm lang og ca 7 mm dyp. Finnes det noe formtre e.l. det går an å legge på ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Du kan prøve og dampe den ut! Er det bulk eller et sår? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Du kan lage formtre selv ved å blande lim og sagflis fra det treet du skal etterligne. Siden det er rekkelisten ville jeg brukt f.eks polyuretanlim. Veldig pent blir det ikke, men det blir ikke noe verre enn kjøpt "formtre". Alternativt kan du legge inn et stykke nytt tre: _____ _______________ ________ . ______________/ _____________________________ (vanskelig) eller sånn: _____ _______________ ________ ___________________/_________ (lettere) Hvis du skjønte det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
heira Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Hei. En måte det kan gjøres på er å ta en bit teak og prøve å tilpasse sån nogenlunde. Blande epoksylim og lime trebiten i såret, la biten stikke godt ut for så å slipe den til etterpå. Høres kansje ikke lett ut men det er gjordt på andre teakbåter med godt resultat. Lykke til. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
GeirKS Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Den assisterte vil vel uansett betale for denne skaden, så det er vel bare å ta en tur til nærmeste trebåtbyggeri e.l. og få fikset skaden? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Den assisterte vil vel uansett betale for denne skaden, så det er vel bare å ta en tur til nærmeste trebåtbyggeri e.l. og få fikset skaden? GeirKS Ja, om det bare var så "enkelt og logisk". . . . På sjøen er det andre lover og regler som gjelder: "Lov om sjøfarten (sjøloven). Jfr. tidligere NL 4de bok, forordning 16 feb 1725, forordning 18 mars 1776 (med tilleggsforordninger 21 juni 1777, 15 jan 1781), lov 24 mars 1860 (med tilleggslover 6 mars 1869, 3 juni 1874 og 21 mars 1883 nr. 2), 20 juli 1893 nr. 1. Jfr. nå lover 9 juni 1903 nr. 7, 30 mai 1975 nr. 18, 3 juni 1977 nr. 50, 12 juni 1987 nr. 48, 4 des 1992 nr. 121, 26 juni 1998 nr. 47. " En forordning fra 1725, som førte til Sjøloven av 1860, sist revidert i 1998 er ikke alltid så "enkel og logisk" . . . Men det går jo an å håpe på at man støter sammen med en gentlemann! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fs Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Jus eller ikke jus, havaristen betaler gledelig denne reparasjonen vil jeg tro, dersom han er noe til kar da... Når det gjelder utbedring av skade, bør du forme til en ny bit som passer best mulig. Avhengig av skaden, hugges området til slik at ny bit blir lettere å tilpasse. Bruk god tid på tilpassingen, Lim med epoxylim, ev. polyurethane lim. Puss biten til etter herding. La sol og salt gjøre sitt, til neste år vil da reperasjoen knapt synes. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Litt avhengig av størrelsen på skaden ville jeg valgt metoden som heira og fs beskriver. Men jeg ville skåret ut skaden først og så tilpasset en ny bit. (Bruk stemjern og/eller kniv.) Viktig er skrå kanter med stor og god limflate for å opprettholde styrken. Omtrent som vist på figuren under, men gjerne ennå lengre skrå flater. Min erfaring med å blande epoksy og slipestøv er at dette blir vesentlig mørkere enn treverket rundt. I tillegg ser det ut til å være mer motstandsdyktig mot bleking av sollys enn treet rundt. Se eventuelt på beskrivelsen FYLLING MED TRE OG EPOKSY (SPONSING) på side 15 i Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre- og plastbåter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bliss X Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Som sagt synes jeg skaden er for liten til at jeg vil bytte lista. Vil derfor først se om vi kan få til noe uten å bytte den. Hadde den sprukket ville det stilt seg annerledes. Man kan jo spørre om hvem som har skylda også. Hadde jeg vært litt raskere på gassen hadde jeg kommet meg unna. Hadde han ikke dratt så hardt i tauet ville det heller ikke ha skjedd osv. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Til bastard30000: Det er sår og litt av teaken er borte så jeg tror ikke damping er tingen. Skal få lagt ut et bilde av skaden så kan ekspertene vurdere det ... Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Tror nok jeg ville snakket med den som fikk assistanse om denne skaden. Er han "man for sin båt" betaler han selvsagt for dette. Noe annet vil etter min mening være uhørt. Lykke til. Håper båten din blir like fin igjen etter reprasjonen. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
bliss X Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Jeg kjenner han som fikk assistanse, og vi har snakket sammen etter skaden. Synes det blir litt for drøyt å legge båten på verksted, og forlange at han betaler 5 - 6.000 kroner for dette når skaden er så liten. Ønsker derfor å prøve alternativer først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.