Jump to content

Hvilken motortype er mest driftsikker?


Nadheim

Recommended Posts

Hvis noen likevel mener de har funnet en overlegen motortype som ikke er oppført som alternativ, må dette gjerne utbroderes.

 

Pollen gjelder kun driftsikkerhet, ikke støy, forbruk osv.

Hvis du skal gjøre dette skikkelig   :sailing: kan du jo dele opp Diesel innenbords i to og fire takter...

 

Detroit Diesel (en av verdens største, og med mange andre navn som GM / JT osv. ) er to-taktere, mens de fleste andre (Volvo, CAT, Cummins, MAN, Yanmar, Yamaha, Mercruiser, Ford osv.), er fire-taktere.

 

Kanskje dette er for detaljert, men det er en god del fundamentale forskjeller på disse diesel motorene, som kan influere driftsikkerhet.

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Kanskje dette er for detaljert, men det er en god del fundamentale forskjeller på disse diesel motorene, som kan influere driftsikkerhet.

Tror nok det blir litt vel detaljert å dele opp 2 og 4 takt diesler. Tror ikke der finnes mange med 2-takter diesel her på forumet, bortsett fra Poseidon og meg.....

 

Hilsen Svein, som har hatt 2 Detroit 2-taktere og snart er "på lufta" med den andre Detroit 4-takter.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Godt poeng Divemaster.

 

Det ser uansett ut til at det er dieselmotorene som har mest tillit. "Magefølelsen" har også vært at diesel er mest driftsikkert, men kan noen komme med en god begrunnelse for hvorfor de mener dette er tilfelle?

Når jeg har sett på dette tidligere så har jeg også kommet til den konklusjonen at diesel innenbords er nok sett på som mest driftsikker.... men for å kunne gjøre en skikkelig sjekk, må en jo ta forskjellige ting inn i sammenhengen.

 

En reell sjekk for hvor driftsikker en motor egentlig er, kan kun bekrefte dette etter mange år og flere tusen timer.

 

"Myten" om driftsikkerheten av en dieselmotore kommer fra de lav-turtall maskinene som ble laget for mange år siden, og hvor en bensinmotor var montert inn i et tre-skrog. Hvordan en motor med behov for strøm for å kunne kjøres og hvordan man kunne forvente at den skulle oppføre seg bra i et fuktig motorrom er vel vanskelig å forestille seg. Derimot så kunne jo en dieselmotor med mekanisk innsprøytning osv., stort sett kunne operere i et motorrom med mye vann.

Hvis en skal se på dette skikkelig, så må du dele alle motorene opp i underkategorier med displasement, HK per liter, turtallsområder osv. En høyturtalls maskin har mer varme å bli kvitt av (både bensin og diesel) av forbrenningen, så kjølevannsfeil er mye mer alvorlig i disse maskinene enn en som opererer på 1800 RPM. Feil på moderne maskiner, som helt typisk er relativt høyt turtallsmaskiner (Volvo blandt dem med både diesel og bensin, koplet til drev), er svært ofte grunnet feil på kjølevannssystemet.

 

I prinsippet er det i dag liten eller ingen forskjell driftsikkerheten på en moderne "performance diesel" eller en god bensin maskin, hvis forutsettningene er de samme. Hovedsakelig er det et tørt, moderne motorrom, med skikkelig elektrisk opplegg, og hvor maskinen ikke er stresset for mye med feil installasjon og eller feil propell osv. Da nyere diesel maskiner med mye elektronikk, har behov for en god strømforsyning for å kunne operere skikkelig, på samme linje som en bensinmotor. Jeg har faktisk sett litt på en diesel wankel med tennplugg, noe som var svært interessant og testet av den Amerikanske marinen.

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...