Nadheim Startet 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2004 Seil, årer, damp og eventuelle andre obskure måter å ta seg frem på, er bevisst ikke satt opp som alternativer. Hvis noen likevel mener de har funnet en overlegen motortype som ikke er oppført som alternativ, må dette gjerne utbroderes. Pollen gjelder kun driftsikkerhet, ikke støy, forbruk osv. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Hvis noen likevel mener de har funnet en overlegen motortype som ikke er oppført som alternativ, må dette gjerne utbroderes. Pollen gjelder kun driftsikkerhet, ikke støy, forbruk osv. Hvis du skal gjøre dette skikkelig kan du jo dele opp Diesel innenbords i to og fire takter... Detroit Diesel (en av verdens største, og med mange andre navn som GM / JT osv. ) er to-taktere, mens de fleste andre (Volvo, CAT, Cummins, MAN, Yanmar, Yamaha, Mercruiser, Ford osv.), er fire-taktere. Kanskje dette er for detaljert, men det er en god del fundamentale forskjeller på disse diesel motorene, som kan influere driftsikkerhet. Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Nadheim Svart 24.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Godt poeng Divemaster. Det ser uansett ut til at det er dieselmotorene som har mest tillit. "Magefølelsen" har også vært at diesel er mest driftsikkert, men kan noen komme med en god begrunnelse for hvorfor de mener dette er tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Kanskje dette er for detaljert, men det er en god del fundamentale forskjeller på disse diesel motorene, som kan influere driftsikkerhet.Tror nok det blir litt vel detaljert å dele opp 2 og 4 takt diesler. Tror ikke der finnes mange med 2-takter diesel her på forumet, bortsett fra Poseidon og meg..... Hilsen Svein, som har hatt 2 Detroit 2-taktere og snart er "på lufta" med den andre Detroit 4-takter....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Divemaster Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Godt poeng Divemaster. Det ser uansett ut til at det er dieselmotorene som har mest tillit. "Magefølelsen" har også vært at diesel er mest driftsikkert, men kan noen komme med en god begrunnelse for hvorfor de mener dette er tilfelle? Når jeg har sett på dette tidligere så har jeg også kommet til den konklusjonen at diesel innenbords er nok sett på som mest driftsikker.... men for å kunne gjøre en skikkelig sjekk, må en jo ta forskjellige ting inn i sammenhengen. En reell sjekk for hvor driftsikker en motor egentlig er, kan kun bekrefte dette etter mange år og flere tusen timer. "Myten" om driftsikkerheten av en dieselmotore kommer fra de lav-turtall maskinene som ble laget for mange år siden, og hvor en bensinmotor var montert inn i et tre-skrog. Hvordan en motor med behov for strøm for å kunne kjøres og hvordan man kunne forvente at den skulle oppføre seg bra i et fuktig motorrom er vel vanskelig å forestille seg. Derimot så kunne jo en dieselmotor med mekanisk innsprøytning osv., stort sett kunne operere i et motorrom med mye vann. Hvis en skal se på dette skikkelig, så må du dele alle motorene opp i underkategorier med displasement, HK per liter, turtallsområder osv. En høyturtalls maskin har mer varme å bli kvitt av (både bensin og diesel) av forbrenningen, så kjølevannsfeil er mye mer alvorlig i disse maskinene enn en som opererer på 1800 RPM. Feil på moderne maskiner, som helt typisk er relativt høyt turtallsmaskiner (Volvo blandt dem med både diesel og bensin, koplet til drev), er svært ofte grunnet feil på kjølevannssystemet. I prinsippet er det i dag liten eller ingen forskjell driftsikkerheten på en moderne "performance diesel" eller en god bensin maskin, hvis forutsettningene er de samme. Hovedsakelig er det et tørt, moderne motorrom, med skikkelig elektrisk opplegg, og hvor maskinen ikke er stresset for mye med feil installasjon og eller feil propell osv. Da nyere diesel maskiner med mye elektronikk, har behov for en god strømforsyning for å kunne operere skikkelig, på samme linje som en bensinmotor. Jeg har faktisk sett litt på en diesel wankel med tennplugg, noe som var svært interessant og testet av den Amerikanske marinen. Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Poseidon Svart 24.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2004 Hei SveinHa, Det er 2-takt diesel som er tingen! Ca 3 bevegelige deler pr cylinder.... mvh Poseidon (m/ 5-cyl, 2-takt diesel, boring 200mm, slag 300mm, med kompressor, turbo og ladeluftkjøler, max 450 omdr, vekt ca 7 tonn - altså en riktig liten "koseklump") Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.