oslofjord Startet 10.April.2009 Link til dette innlegget Startet 10.April.2009 (redigert) Firmaet Norsk Test tilbyr nå eksamnestrening via mobil mot betaling. http://www.norsktest.no/produkter/sjofart/handel/index.html "Tentamen for Båtførerprøven koster kr. 99,-." "Kvikksjekk for Båtførerprøven koster kr. 39,-." Som kjent har Norsk Test monopol på å arrangere Båtførerprøven. Redigert 10.April.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) en ny "næring" er skapt. hipphurra Redigert 10.April.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Jeg har ingen betenkligheter med at det selges eksempler på eksamensoppgaver. Og jeg har ikke noe i mot at Norsk Test selger dem. OT. Jeg liker ikke eksamensoppgavene, men det hører ikke til her. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Som kjent har Norsk Test monopol på å arrangere Båtførerprøven. Hvordan kan da båtskolene som f.eks Båtskolen Poseidon arrangere Båtførerprøver da? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
M/S Malene Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Hvordan kan da båtskolene som f.eks Båtskolen Poseidon arrangere Båtførerprøver da? Norsk test har kun monopol på å utstede båtførerbevis, etter en avtale gjort med sjøfartsdir. Enhver sau kan arrangere båtførerkurs, men eksamen må avlegges hos godkjent sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Norsk test har kun monopol på å utstede båtførerbevis, etter en avtale gjort med sjøfartsdir. Dette er sakset fra hjemmesiden til Norsk Test.. Norsk Test a.s har overtatt driften av Båtførerregistret i Norge fra Sjøfartsdirektoratet. Vi utsteder Båtførerbeviset for fritidsbåter, og fra 1. januar 2007, skal alle Båtførerbevis leveres i bankortformat med bilde av innehaver. Det står at de drifter registret ja, men ikke at de har monopol på å utstede båtførerbeviset.... Jeg trodde i all min enfoldighet at det kunne enhver godkjent sensor gjøre på vegne at Sjøfartsdirektoratet, og deretter sende dette inn til Norsk Test som drifter registret... Meget mulig dette er feil og Salt vil nok korrigere dette siden han startet denne fantastiske pollen og ha nok gjort hjemmeleksen sin formoder jeg.... Redigert 10.April.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
M/S Malene Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Norsk test lager plastbiten som viser at båtførerprøven er bestått, altså selve beviset. Det gjør de når de har fått bekreftelse på bestått eksamen fra godkjent sensor. Samt selfølgelig bekreftelse på at betaling er foretatt Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Hvem forfatter og velger spørsmålene ? (Norsk test eller direktoratet ?) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Spørsmålene på selve testen er laget av direktoratet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
M/S Malene Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Hvem forfatter og velger spørsmålene ? (Norsk test eller direktoratet ?) Uten at jeg vil vedde en ølkork på det, så tror jeg at det er direktoratet. Eksamensoppgavene bestilles ihvertfall derfra(Haugesund), mens Norsk Test ligger i Kirkenes. Et av spørsmålene i pollen burde vært: Er Norsk Test as et fordyrende mellomledd som burde sløyfes? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Jeg tror det er enten 4 eller 5 forskjellige eksamener man kan få. Redigert: På kurset vi hadde i båtforeninga brukte vi 3 timer siste kvelden på å gå gjennom 200 spørsmål. Halvparten av prøven jeg så fikk til eksamen besto av de spørsmålene vi hadde gjennomgått tidligere på kvelden. Derfor antar jeg at men kan få 8 alternative eksamensoppgaver siden eksamen består av 50 spørsmål. (tror jeg husker antall rett) Redigert 10.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
lippert Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Et av spørsmålene i pollen burde vært: Er Norsk Test as et fordyrende mellomledd som burde sløyfes? Tror du det ville være gratis for direktoratet å bygge opp kompetanse og ikke minst kapasitet for å gjøre dette? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Poseidon Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Pr idag er situasjonen omtrent slik: Båtførerkurs kan arrangeres av personer som besitter nødvendig kompetanse - uten at dette er nærmere spesifisert eller underlegges noen form for godkjenning Båtførerprøven kan man avlegge hos en autorisert sensor (som da har sin autorisasjon fra Sjøfartsdirektoratet) eller hos et av Norsk Test sine testsenter rundt i landet Båtførerbeviset utstedes av Norsk Test og det er såvidt jeg kjenner til en "prøveordning" som man har avtalt med direktoratet. (Hvis vi som er autoriserte sensorer blir forespurt når denne prøveordningen eventuelt gjøres permanent så har jeg gjort mine erfaringer som direktoratet selvfølgelig vil bli gjort kjent med, men det er en annen sak...) Oppgavesettene utarbeides i Sjøfartsdirektoratet og autoriserte sensorer bestiller sine oppgaver derfra. Det finnes idag tre ulike oppgavesett på norsk - og jeg kan godt bekrefte at ikke alle spørsmålene er like relevante og velformulerte.... Det er mulig at vi vil se en endring i retning av en mer databasert båtførerprøve; dette er angivelig for å få en mer lik sensurering uansett hos hvem og hvor i landet prøven måtte foregå. Jeg kjenner ikke til at sauer har arrangert båtførerkurs slik som det påstås ovenfor, men jeg overlater til andre å berette om sine personlige erfaringer med sauer Redigert 10.April.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sydvesten Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Etter denne oppklaringen fra Poseidon så kunne jeg avgi stemme i pollen med god samvittighet og den var naturlig nok i samsvar med flertallet som har stemt så langt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ÅtteGlass Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 .....Båtførerbeviset utstedes av Norsk Test og det er såvidt jeg kjenner til en "prøveordning" som man har avtalt med direktoratet. ..... I rapporten fra arbeidsgruppen står følgende å lese: "Norsk Test as har en kontrakt med Sjøfartsdirektoratet som opphører ved innføring av et obligatorisk bevis. I denne situasjonen vil hele den fremtidige ordningen måtte sendes ut på anbud." Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Poseidon Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 I rapporten fra arbeidsgruppen står følgende å lese:"Norsk Test as har en kontrakt med Sjøfartsdirektoratet som opphører ved innføring av et obligatorisk bevis. I denne situasjonen vil hele den fremtidige ordningen måtte sendes ut på anbud." Ja, det er fullstendig riktig, men jeg sitter med et bestemt inntrykk av at ingen av partene har hastverk med å gjennomføre den delen . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.