Jump to content

Norsk test selger eksamenstrening.

oslofjord

Er det et prinsipelt problem at båtførermonopolisten tjener på eksamenstrening mot betaling ?  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Som kjent har Norsk Test monopol på å arrangere Båtførerprøven.

Hvordan kan da båtskolene som f.eks Båtskolen Poseidon arrangere Båtførerprøver da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Norsk test har kun monopol på å utstede båtførerbevis, etter en avtale gjort med sjøfartsdir.

Dette er sakset fra hjemmesiden til Norsk Test..

Norsk Test a.s har overtatt driften av Båtførerregistret i Norge fra Sjøfartsdirektoratet. Vi utsteder Båtførerbeviset for fritidsbåter, og fra 1. januar 2007, skal alle Båtførerbevis leveres i bankortformat med bilde av innehaver.

Det står at de drifter registret ja, men ikke at de har monopol på å utstede båtførerbeviset.... Jeg trodde i all min enfoldighet at det kunne enhver godkjent sensor gjøre på vegne at Sjøfartsdirektoratet, og deretter sende dette inn til Norsk Test som drifter registret... Meget mulig dette er feil og Salt vil nok korrigere dette siden han startet denne fantastiske pollen og ha nok gjort hjemmeleksen sin formoder jeg....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvem forfatter og velger spørsmålene ? (Norsk test eller direktoratet ?)

Uten at jeg vil vedde en ølkork på det, så tror jeg at det er direktoratet.

Eksamensoppgavene bestilles ihvertfall derfra(Haugesund), mens Norsk Test ligger i Kirkenes.

Et av spørsmålene i pollen burde vært: Er Norsk Test as et fordyrende mellomledd som burde sløyfes? :yesnod:

Jeg tror det er enten 4 eller 5 forskjellige eksamener man kan få.

Redigert: På kurset vi hadde i båtforeninga brukte vi 3 timer siste kvelden på å gå gjennom 200 spørsmål. Halvparten av prøven jeg så fikk til eksamen besto av de spørsmålene vi hadde gjennomgått tidligere på kvelden. Derfor antar jeg at men kan få 8 alternative eksamensoppgaver siden eksamen består av 50 spørsmål. (tror jeg husker antall rett)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Pr idag er situasjonen omtrent slik:

Båtførerkurs kan arrangeres av personer som besitter nødvendig kompetanse - uten at dette er nærmere spesifisert eller underlegges noen form for godkjenning

Båtførerprøven kan man avlegge hos en autorisert sensor (som da har sin autorisasjon fra Sjøfartsdirektoratet) eller hos et av Norsk Test sine testsenter rundt i landet

Båtførerbeviset utstedes av Norsk Test og det er såvidt jeg kjenner til en "prøveordning" som man har avtalt med direktoratet. (Hvis vi som er autoriserte sensorer blir forespurt når denne prøveordningen eventuelt gjøres permanent så har jeg gjort mine erfaringer som direktoratet selvfølgelig vil bli gjort kjent med, men det er en annen sak...)

Oppgavesettene utarbeides i Sjøfartsdirektoratet og autoriserte sensorer bestiller sine oppgaver derfra. Det finnes idag tre ulike oppgavesett på norsk - og jeg kan godt bekrefte at ikke alle spørsmålene er like relevante og velformulerte....

Det er mulig at vi vil se en endring i retning av en mer databasert båtførerprøve; dette er angivelig for å få en mer lik sensurering uansett hos hvem og hvor i landet prøven måtte foregå.

Jeg kjenner ikke til at sauer har arrangert båtførerkurs slik som det påstås ovenfor, men jeg overlater til andre å berette om sine personlige erfaringer med sauer :giggle::giggle:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Etter denne oppklaringen fra Poseidon så kunne jeg avgi stemme i pollen med god samvittighet og den var naturlig nok i samsvar med flertallet som har stemt så langt...

.....

Båtførerbeviset utstedes av Norsk Test og det er såvidt jeg kjenner til en "prøveordning" som man har avtalt med direktoratet.

.....

I rapporten fra arbeidsgruppen står følgende å lese:

"Norsk Test as har en kontrakt med Sjøfartsdirektoratet som opphører ved innføring av et obligatorisk bevis. I denne situasjonen vil hele den fremtidige ordningen måtte sendes ut på anbud."

I rapporten fra arbeidsgruppen står følgende å lese:

"Norsk Test as har en kontrakt med Sjøfartsdirektoratet som opphører ved innføring av et obligatorisk bevis. I denne situasjonen vil hele den fremtidige ordningen måtte sendes ut på anbud."

Ja, det er fullstendig riktig, men jeg sitter med et bestemt inntrykk av at ingen av partene har hastverk med å gjennomføre den delen . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...