Jump to content

Hvordan få bort lakk på tre?

Seilersnobben

Recommended Posts

Dette er snikmaritimisering av verste sort, for pasienten er ikke en trebåt, men en innendørs trapp, type furu. Med meget gammel, stygg og delvis gjennomslitt lakk på trinnene.

Påskeprosjektet mitt (mens flislimet setter seg) skulle være å fjerne den gamle lakken, slipe jevnt og pent og så påføre et passende antall strøk ny lakk. Men hva i h...?????? :headbang: Min trofaste Bosch Prio slipemaskin som har gjort alleslags jobber for meg før, gjør bare overflaten en smule matt, og det med korning 40 på papiret. Med skrapen/e får jeg liksom ikke "tak", ja jeg har slipt stålet igjen og omigjen. Har en liten snurretass i garasjen.

Resultat: En halv dag og et halvt trinn nesten renslipt/skrapt. Det er 12 1/2 igjen!!

Så hva gjør jeg nå? :confused:

Kjøper ny trapp ?

Vær så snill, noen, og finn på noe lurt! Og det må kunne ordnes på påskeaften, i en middels stor norsk by. Trappa skulle liksom være tørr og bruksklar til Åsgårsreia kommer tilbake annen påskedag..

Hilsen

Nesten Helt Fortvilet

Kjørte forbi fargehandelen idag, og de hadde skilt i vinduet med "Åpningstider i påsken: Man-tirs-onsdag 9-16". Punktum. Like klok...

Finner ikke åpningstider verken i papirkataloger eller på nett. Men en viss type sprengstoff anbrakt i pent mønster og med passende lunte ville jo gjøre jobben ? Jeg ville jo ALDRI bli mistenkt! :lol: :lol: :lol:

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Kaustisk soda kan du overhodet ikke bruke innendørs. Har brukt det på terrassen på hytta, og det må spyles og spyles og spyles etterpå - neppe særlig lett innendørs. Dessuten blir treet misfarget, går mer over i teak/mahognyfarge og det var jo greit på terrassen utendørs da, med etterfølgende teakbeis oppå.

Du kan jo MALE trappen istedet, så får du også anledning til å sparkle hakkene først?

Du kan jo MALE trappen istedet, så får du også anledning til å sparkle hakkene først?

Tusen takk for supert tips !!

At jeg ikke tenkte på det selv...

Etter 3 strøk Oxan halvblank, er nå trappa som ny. Jaja, nesten da.

Og ett stk varmluftpistol, fortsatt uutpakket, vil bli pent levert tilbake til Biltema ved første anledning. Med kvittering. De er greie sånn. :flag:

Så jeg fikk aldri testet den brannteorien, JRO. Søren og, kunne jo blitt riktig spennende. Med blåste hovedsikringer midt i påsken, hihi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...