Khaoz Startet 10.April.2009 Link til dette innlegget Startet 10.April.2009 På min nyinnkjøpte seilbåt kan jeg ikke finne noen form for smøring, smørekopp? Fast aksel og Vetus M.206 motor. Har ingen mulighet til å spørre tidligere eier dessverre... Kan det være at det bare er en fast smørefri aksel? Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Lotus Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Mulig du har en tetting mellom akselen og hylsa som er av type alt-i-ett. Svart gummidings, ofte kalt volvo-kondom til ære for produsenten. Har du en slik sak, skal den uansett smøres. Små tuber med vannfast fett. Tynn lang spiss. Denne lirkes inn mellom gummi og aksel (når båten står på land) og så klemmer man inn en fettmengde i størrelsesorden en sukkerbit. Fettet skal da havne midt i en innvendig utsparing som har en gummileppe på hver side. Gummidingsen er billig å produsere, funker ganske bra, men kan være litt knotete å få smørt. Og glemmer du å smøre før sjøsetting, må du vente til båten er på land igjen. Regn da med at det kommer inn ørsmå mengder vann, men noen stor krise er forglemmelsen ikke. Glemmer du det andre året også eller ikke engang var klar over at det skulle smøres, ja da må du regne med mer vann når gummitetningen går tom for fett. Du kan ha noe annet. Dette er imidlertid en av de vanligste alternative pakkbokser uten synlig oljebeholder eller fettkopp. Redigert 10.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hva med et bilde? Da får du garantert mange kommentarer fra spesialistene på BP. Som ny eier av båten er akseltetningen en av de viktige tekniske detlaljene en bør gjøre seg kjent med. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Khaoz Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Takk for svar så langt. Jeg har vært i båten idag og her er det jeg klarte å få tatt bilde av. Rimelig trangt bak motoren så bildene er vel ikke de beste. Håper noen har noen tips ved hjelp av bildene:) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Haba Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hei. Er det ikke en plugg som sitter på pakkboksen som jeg ser ? Den pluggen kan nok skrues ut og du kan sette på en smørekopp, alternativt slange med oljebeholder. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 ...glemmer du å smøre før sjøsetting, må du vente til båten er på land igjen... Min båt er næsten aldrig på land og min "Volvo-kondom" smører jeg altid hver 100t. Spruter litt vann inn mens jeg smører og på maks turtall drypper litt av og til men har ingen lekasje. I følge Volvo skal den smøres hver 100 til 150t og den er også egnet til båter som ligger ute hele året. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SveinHa Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Det ser ut som pakkboks med simmerringer og da skal de ha minimalt med smøring. Vanligvis står der en fettkopp på disse men den skal bare teites forsiktig opp (= 1/2 tørn eller noe slikt) et par ganger i året. Den messing blindskruen som står på pakkboksen er nok for smøring, skru den ut og fyll i så mye grease du kan en gang i året og det burde være bra. Simmerringer trenger ikke stort smøring i det hele tatt og om en presser inn for mye kan simmerringene lett sprenges og da må de skiftes. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
terron Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Kan være som SveinHa skriver, men du kan også ha en type som kun er "smurt" med en kullfiberpakning (i stede for talgpakning og fett). Da er skruen på toppen kun en "settskrue". Kullfiberpakningen skal ikke ha noe som helst smøring tilført, foruten om vann som jo kommer inn "automatisk". Bl.a. Bosvik produserer denne typen pakkbokser i dag. Viktig å lufte denne typen pakkboks ved sjøsetting, hvis ikke vil kullfiberpakningen bli fort slitt. Har selv pakkboks med kullfiberpakning - denne er 100% tett etter 600 driftstimer. Denne skal kun "dras til for hånd" et par ganger pr. sesong. Dvs. en halv omdreining fordelt på 1/4 tiltrekking hver 100 time. Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 hmm...ble nesten mer forvirret nå gitt Hvordan kan jeg se om det er en pakkboks med simmerringer eller kullfiberpakning? Jeg antar at hvis jeg ser fett når jeg skrur opp settskruen så er det greit å klemme på litt? Hvordan ser jeg om det er kullfiberpakning? Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
terron Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hvis du løsner på settskruen så vil du kunne skru den framre delen (den store skruen som sitter rundt akselen) løs og av (da skal de komme inn litt vann...). Rund akselen på min båt finner jeg da en sort seigt "klin" som jeg har fått forklart er smøring/belegg fra kullfiberpakningen. Selve pakningen (som er akkurat som en talgpakning) bli sittende igjen inne i pakkboksen hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 For meg ser dette ikke ut som en pakkboks. Kan ikke se at det er noen mulighet for skifting eller stramming av pakningssnor her. Eneste muligheten jeg da ser er at det er en aksetetning med simmering. Da kan det vel ikke være galt med litt smøring. Jeg ville vurdert å skifte ut skruen med en vanlig smørekopp dersom gjengene passer. Jeg ville også vurdert å montere ett ekstra sett slangeklemmer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.