Intruder Startet 11.April.2009 Link til dette innlegget Startet 11.April.2009 Har lest mange innlegg med bilder og synest det er kjekt å lese, legger derfor inn litt av eget prosjekt med min Selby 27. Båten var opprinnelig utstyrt med en AQD 40 og 280SP, den gjorde da ca 20 knop, men var veldig følsom på last. Måtte virkelig planlegge diesel og vannfylling når vi var på tur for å få den opp i plan. Gikk derfor til innkjøp av en AQAD 41P 1998 mod som trengte overhaling. Denne har jeg overhalt fullstendig og montert. Jeg måtte også skifte drev til et 290 DP. Her er noen bilder (har ikke vært like flink som enkelte her til å dokumenter areidet, men noen bilder har blitt tatt. Bilde av motor demontert: Her er det kommet inn nye foringer, er iferd med å montere stempel: Nylakka bunnpanne: Nyvaska topp, demonterte og slipte ventiler og seter, monterte selvsagt med nye tettinger. Begynner å ligne noe etterhvert, har skifta alle lager og tettninger i hele maskina, alt ble steamet og lakkert: Motorrom nylakka: Ny drevplate kommet på plass, måtte skjære ut litt ekstra for å få plass til 290 istedenfor 280: Endelig på plass: Endel kobling måtte til da jeg brukte oppigjen kabelstokken fra 40 motoren, har heldigvis en god kompis som er en ræser til å koble;.) Full fart på prøvetur: Innkjøringen ble gjort under ferietur ifjor, varierende turtall i 4 timer før full rulle.. skiftet olje etter ca 20 timer. Har gått som ei klokke og nå trenger jeg ikke tenke på tomme eller fulle tanker. Båten gjør nå ca 32 knop på full rulle, fin marsfart er 25knop. Intruder Sitér dette innlegget Link to post
espedal Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Respektabel økning i fartsressurser! Må vel nesten føles som en helt ny båt for dere dette. Har alltid hatt sansen for Selby 27 og kunne gjerne tenke meg en slik selv, helst med dinette løsning og lukket kabin forut. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 vurderer å gjøre det samme med min båt halco 26,jeg har en aqad40b 165hk motor i båten men jeg føler at det er litt lite til tider ,vurderer å sitte inn en aqad41 motor på 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 (redigert) Respektabel økning i fartsressurser! Må vel nesten føles som en helt ny båt for dere dette. Har alltid hatt sansen for Selby 27 og kunne gjerne tenke meg en slik selv, helst med dinette løsning og lukket kabin forut. Det ble ny båt for oss ja, båten har dinette løsning og dobbelseng framme, ikke lukket løsning, men med forheng. Er egentlig laget som sofa fremst også, men jeg har laget det til en dobbelseng med formsydd overmadrass. Sover meget bra der. Vurderer å heve taket i stikk kabinen slik som det er på nyere modeller, men det får bli et vinter prosjekt (mangler ikke på de....) Nå er det vårpuss.... Intruder Redigert 11.April.2009 av Intruder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 vurderer å gjøre det samme med min båt halco 26,jeg har en aqad40b 165hk motor i båten men jeg føler at det er litt lite til tider ,vurderer å sitte inn en aqad41 motor på 200 hk. Det blir nok mere fart og mindre dieselforbruk da ja, AQAD40 er en tørst sak.. Intruder Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Gratulerer med "ny" båt.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 vurderer å gjøre det samme med min båt halco 26,jeg har en aqad40b 165hk motor i båten men jeg føler at det er litt lite til tider ,vurderer å sitte inn en aqad41 motor på 200 hk. Hva slags utgave har du? Drev? Har selv AD41P og marsjer på 20-21. Topper på 28-30. Men har jo alltid lyst på mer da. En kad 43 eller 300 hadde vert kjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hva slags utgave har du? Drev? aqad40 b 165 hk med et 280 singel drev. jeg marsjer greit mellom 18 og 20 knop. max 23-24 knop. jeg føler det mangler noen hk av og til , men det er jo endel arbeid med å bytte motor og drev. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 (redigert) trykket sikker 2 ganger Redigert 11.April.2009 av hpb70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.