Jump to content

Impellerbytte på Evinrude 70hk, hvordan ta av undervannshuset ?

Brodern

Recommended Posts

Som overskriften sier, hvordan ta av undervannshuset på en Evinrude 70hk, ca 80-82 modell ?

Greia er at den ene svogeren min ringte nå (er i Sverige på påååskeferie) og de skal bytte impeller, men får ikke av huset.

Boltene er løsnet, men det henger fast. Og da henger det vel i stanga til girvelgeren ? på min Evinrude 25 er det et lokk på stammen, og innafor det lokket er giroverføringa delt, og festet med noen skruer og fiks.

Jeg sa han måtte se etter et slik avlangt lokk, men jeg vet ikke OM det er et slikt på den motoren da.

Er det det ? ? :seeya:

Føkk deg...

Gir velgeren på OMC går opp/ned, er enten et deksel ca midt på stammen eller så må girstaget løsnes under forgasserene.

70 hk modellen er vel 3 sylindret ?, kan vel være noget trangt under forgasserene da, mulig en må løsne på nedre del av dekslet for å komme til.

Du kan rote litt rundt her, ligger spitt tegninger på de fleste motorene ( bare klikk på "logg in", trenger IKKE å skrive inn noe )

Arne Kjetil

Jo, men hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell jeg har? Jeg kan bare anta at begge er fra 80 tallet et sted. Er det noe på seirenr eller motor nr som avslører hvilken årsmodell den er?

Redigerer denne her, noen som oppfatter litt tregt her :lol: Sorry

Fant denne søkesiden litt sent.

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Evinrude/Johnson ?

Nå starta jeg mine første alenebåtturer med Johnson, og har alltid følt en tilhørighet til dem. Husker når styrepinnen knakk pga alderdom og litt tæring) så fikk vi en pinne til Evinrude. DET VAR HELLIGBRØDE DET. Som jeg visste bedre, var vel 7 år eller noe.

Dette var en 2.5hk (og har fremdeles den motoren)

Men jeg vet ikke. Har inntrykk av at alle motorer er gode, og alle motorer er dritt. Vedlikehold og hvordan de behandles og etterses er viktig.

Har dårlig erfaring med Tohatsu da, makan til lunefull dritt har jeg aldri opplevd, men det er sikkertforskjeller der også.

Jeg har ikke hatt/brukt så mange motorer. Det har vært Johnson og Evinrude, Tohatsu og Mercury, disse har jeg i dag også btw. Men har lunket innom Yamaha også. Har vel aldri hatt noe vonde ord om noen (bortsett fra den j**la Tohatsuen da)

Har ikke inngående kjennskap til noen egentlig, kun hva jeg har erfart etter egen bruk.

Men jeg er nok ekstra glad i Johnson.

Mercury, næsj, det skulle jeg aaaaldri ha. Det var dritt det.

Vel, nå har jeg en 90 hester og en 50 hester, og skal kjøpe meg en 3.5 firetakter. Så sånn gikk det :)

Var vel ikke noe skikkelig svar, men jeg er nok ikke den rette å spørre om dette heller :flag:

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...