Brodern Startet 11.April.2009 Link til dette innlegget Startet 11.April.2009 Som overskriften sier, hvordan ta av undervannshuset på en Evinrude 70hk, ca 80-82 modell ? Greia er at den ene svogeren min ringte nå (er i Sverige på påååskeferie) og de skal bytte impeller, men får ikke av huset. Boltene er løsnet, men det henger fast. Og da henger det vel i stanga til girvelgeren ? på min Evinrude 25 er det et lokk på stammen, og innafor det lokket er giroverføringa delt, og festet med noen skruer og fiks. Jeg sa han måtte se etter et slik avlangt lokk, men jeg vet ikke OM det er et slikt på den motoren da. Er det det ? ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Leste litt her : http://forums.iboats.com/showthread.php?t=249253 Er det slik at girvelgeren er er stang som vrir seg frem og tilbake, slik som på en del Mercurymotorer ? Og følgelig da går ned i bakkant av u.huset ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Droll Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Gir velgeren på OMC går opp/ned, er enten et deksel ca midt på stammen eller så må girstaget løsnes under forgasserene. 70 hk modellen er vel 3 sylindret ?, kan vel være noget trangt under forgasserene da, mulig en må løsne på nedre del av dekslet for å komme til. Du kan rote litt rundt her, ligger spitt tegninger på de fleste motorene ( bare klikk på "logg in", trenger IKKE å skrive inn noe ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 skal lese litt der, takk for hjelpa :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hei, kan man taste inn motornr noe sted for å finne ut hvilken årsmodell man har? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Girvelgeren finner du i forkant på stammen!! men har du løsnet alle 5 boltene?? husk at de er 2 på hver side og en under finnen over propellen Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hei, kan man taste inn motornr noe sted for å finne ut hvilken årsmodell man har? I linken som Droll kom med har du oversikt over en del utenbordsmotorer. Hvis du har modellnr på din motor finner du årsmodellen. Hva slags motor har du, merke ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Girvelgeren finner du i forkant på stammen!! men har du løsnet alle 5 boltene??husk at de er 2 på hver side og en under finnen over propellen Regner med han har funnet alle. Jeg vet ikke hva som skjer der borte i Sverige :) Jeg prøver å hjelpe ham pr sms/tlf Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Lurer på åssen det gikk borti Sverige/Daftö, om han fikk av undervannshuset :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Jeg har to stk. Den ene er en Johnson 50 hk den andre en Evindrude 50 hk. Er det noe i motor nr som avslører årsmodellen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Ja, modellbetegnelsen viser deg det du trenger å vite Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hvordan da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hvordan ? Man ser i lista og finner betegnelsen på sin motor, og der står det årsmodell etc Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 (redigert) Jo, men hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell jeg har? Jeg kan bare anta at begge er fra 80 tallet et sted. Er det noe på seirenr eller motor nr som avslører hvilken årsmodell den er? Redigerer denne her, noen som oppfatter litt tregt her Sorry Fant denne søkesiden litt sent. Redigert 11.April.2009 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Det går bra det Si ifra hvis du ikke finner det ut. Kanskje jeg kan hjelpe deg. Og husk at Rude og John har forskjellige modellbetegnelser. Selv om de er "like" Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Hva synes du om disse motorene, er de no tess i forhold til andre? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Evinrude/Johnson ? Nå starta jeg mine første alenebåtturer med Johnson, og har alltid følt en tilhørighet til dem. Husker når styrepinnen knakk pga alderdom og litt tæring) så fikk vi en pinne til Evinrude. DET VAR HELLIGBRØDE DET. Som jeg visste bedre, var vel 7 år eller noe. Dette var en 2.5hk (og har fremdeles den motoren) Men jeg vet ikke. Har inntrykk av at alle motorer er gode, og alle motorer er dritt. Vedlikehold og hvordan de behandles og etterses er viktig. Har dårlig erfaring med Tohatsu da, makan til lunefull dritt har jeg aldri opplevd, men det er sikkertforskjeller der også. Jeg har ikke hatt/brukt så mange motorer. Det har vært Johnson og Evinrude, Tohatsu og Mercury, disse har jeg i dag også btw. Men har lunket innom Yamaha også. Har vel aldri hatt noe vonde ord om noen (bortsett fra den j**la Tohatsuen da) Har ikke inngående kjennskap til noen egentlig, kun hva jeg har erfart etter egen bruk. Men jeg er nok ekstra glad i Johnson. Mercury, næsj, det skulle jeg aaaaldri ha. Det var dritt det. Vel, nå har jeg en 90 hester og en 50 hester, og skal kjøpe meg en 3.5 firetakter. Så sånn gikk det :) Var vel ikke noe skikkelig svar, men jeg er nok ikke den rette å spørre om dette heller Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Droll Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Jo, men hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell jeg har? Jeg kan bare anta at begge er fra 80 tallet et sted. Er det noe på seirenr eller motor nr som avslører hvilken årsmodell den er? Fin model nummer/størrelse på motoren så skal jeg se hva jeg finner ut ( er skrevet på samme plate som serienummeret ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hvordan får man bestillt av BRP? Får ikke til å legge til Pick list... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.