OlavMB Startet 11.April.2009 Del på Facebook Startet 11.April.2009 Hei! Satt i en led-pære i ankerlanternen, og fikk noem merkelige resultat. Vanlig radio mistet radiosignaler når lyset står på, bare sus og VHF forsvinner inngående signal. Kabler ligger ikke sammen. Alt virker fint når lyset er av eller "normal" pære settes i. Noen tips om hva jeg skal gjøre??? Ticotre Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Gå tilbake til gamle pærer eller skjerme komm utstyret mye bedre. Hadde samme type problem på jobben, lysutstyr slo inn på radio. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Byttet til denne LED-pæren fra Clas i en av leselampene ombord. Den gir godt lys, men den støyer vanvittig på radioen! Til og med på reiseradio som går på egne batterier gir den støy! Noen som har vært borti lignende med andre LED-pærer? Og hva kan man evt gjøre for å hindre støyen? Nevnte pære støyer faktisk til og med i nabobåten. Det er ikke mulig å høre på radio hos naboen når denne pæra er på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Opplevde akkurat det samme hjemme. Byttet til LED downlight, radiomottaket ble ødelagt i en radius på 10-20 meter. Forstår ikke at det er lov å selge utstyr som støyer sånn. Skulle ikke Nemko el.l. slå ned på sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Uææ, skummelt. Alt lyset på båten min blir LED, innelys og lanterner (ikke søkelys seff) Har aldri hørt om dette problemet, men håper ikke dette skjer hos meg også. Kanskje derfor LED sparer strøm, fordi de må være av......(jada, det var kødd) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Med mine ringe kunnskaper fra min tid som elektronikkingeniør, kan jeg ikke fatte hvordan det skulle kunne genereres støy for radiomottak når det går likestrøm gjennom en diode, enten det er en likeretterdiode eller en LED. En slik spot som det henvises til i første innlegg, kan den inneholde noe støyende elektronikk i tillegg til et drøss hvite LED's? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Med mine ringe kunnskaper fra min tid som elektronikkingeniør, kan jeg ikke fatte hvordan det skulle kunne genereres støy for radiomottak når det går likestrøm gjennom en diode, enten det er en likeretterdiode eller en LED. En slik spot som det henvises til i første innlegg, kan den inneholde noe støyende elektronikk i tillegg til et drøss hvite LED's? Lars H. Spenningen skal jo ned fra 12V til rundt 2-3V avhengig av LEDen, så det sitter nok en triac eller noe lignende svineri inni der som hakker opp 12V'en og lager masse RF-støy. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ben Sin Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Marwin tok opp noe lignende i sparepæretråden i OT. Ikke et ukjent problem forstår jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 (redigert) Spenningen skal jo ned fra 12V til rundt 2-3V avhengig av LEDen, så det sitter nok en triac eller noe lignende svineri inni der som hakker opp 12V'en og lager masse RF-støy. Det var nytt og en merkelig og usannsynlig måte å drive LED's. Hvor har du det fra? Normalt kobles bare grupper av LED's i serie for at det skal stemme med 12volt. Og i Marwin sin tråd gjelder det vekselspenning, ikke likespenning. Lars H. Redigert 13.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lindita Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hei LED-lysene inneholder sannsynligvis en DC-DC converter. Disse går på firkantpulser som igjen genererer overtoner langt opp i VHF-båndet. (En ren firkantpuls har uendelig med overtoner) Om det ikke er tatt høyde for dette i form av demping (noe som bør gjøres i produksjonen) vil en få problemer. Er LED-ene CEmerket? Her er det krav om mengde utstråling. Om det er praktisk mulig kan en prøve med ferritt rundt tilledningen til LED. En kan også forsøke med en liten kondensator mellom + og - tilkoblingen på LED. Når det gjelder støy fra downlights skyldes dette at det blir benyttet switchmode transformator. Samme problemstilling som for LED når det gjelder støy. Her kan også CE-merkede trafoer støye, da de blir sjekket uten kabler for lampetilkobling ved godkjenning. Kablene til lampene fungerer som god senderantenne.... Lite problem i båten, men som radioamatør........ Espen Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Det var nytt og en merkelig og usannsynlig måte å drive LED's. Hvor har du det fra? Normalt kobles bare grupper av LED's i serie for at det skal stemme med 12volt. Og i Marwin sin tråd gjelder det vekselspenning, ikke likespenning. De LEDene jeg har vært borti har hatt spenningsregulering. I bil/båt der spenningen kan variere med flere volt, så vil jeg dessuten tro det må være en forutsetning med regulering for å få noenlunde konstant lys fra LEDene. Jeg ser heller ingen annen forklaring på den observerte radiostøyen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 LED-lysene inneholder sannsynligvis en DC-DC converter. Ikke for å være kranglete, men VET du at dette prinsippet brukes for LED-lamper, eller er det bare antakelse og synsing? Har nettopp byttet inn et par glødelamper med LED i båten, men kan ikke skjønne at det finnes en DC/DC konverter i sokkelen på mine lamper. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gas Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Samme erfaring so Lars H,har byttet samtlige pærer,også i lanterner,ingen forstyrrelser.Kun lavere strømforbruk Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hei Lars Jeg har også byttet til LED i min båt uten problemer. Dette er 21 dioder, noe som kan stemme med 7 dioder i serie, 3 av disse i paralell. Leverandøren leverer også samme type, men med 14 dioder. Disse er beregnet fo 14V. Om du skal ha en lysdiode som virker over et større spenningsområde (som mange gjør) er du avhengig av en konstantstrømgenerator. Her kommer DC-DC converteren inn. Kan vi da konkludere med at vi ikke får noe støyproblem om vi benytter LED beregnet for en fast spenning? Espen Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Opplevde ganske mye radiostøy fra LED lanterne både på VHF og på HFen. Jrg fjernet bare lanternen og problemet var borte, jeg skal nå imidlertid ta med meg en spektrumanalysator og se hva dene LED lanternen egentlig utstråler. Tror faktisk det er noen form for konstant strøm regulator i lanternen. På den annen side er jo en LED et halvlederelement som omdanner likestrøm til elektromagnetiske bølger som vi oppfatter som lys kann det tenkes at det dannes subharmoniske som fremkommer som radiostøy? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 PT er vel de som skal sjekke radiostøy, ikke NEMKO. Det bør gå an å ta spørsmålet opp med PT. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Til dere som er plaget med støy fra LED-lamper, har dere bare byttet ut selve glødepæren med LED, eller hele armaturen? At det kan sitte en eller annen form for regulering i lampeholderen kan jo være mulig. Og da kan det helt klart genereres støy fra en "simpel" konstruksjon. Noen som VET SIKKERT om slik regulering brukes for LED's? Det er lett å foreslå mange årsaker til støyen, men det hadde vært greit å vite om det faktis brukes noen form for elektronikk her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BMP Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 (redigert) Jeg byttet kun selve pæren med en LED lanternepære bestående av et aluminiumsrør med fult av LED i. Sokkelen er BAY15. Redigert 13.April.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Byttet halogenpære med denne. I tillegg til støyen blir den like varm som halogenpæra, så 3 watt?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Mystisk, men jeg ser frem til målingen din med spektrumanalysatoren. Som pensjonist er det slutt på min tilgang til avansert måleutstyr. Men dette synes jeg er en ganske så viktig sak. Det kan jo gå på sikkerheten løs. Kanskje støyer lampen så lite at en ikke er klar over det, men den dagen er er i havsnød langt til havs og skal bruke VHF'n med svak dekning og støyen kutter ut VHF'n uten at en skjønner at lanternen er synderen, ja da . . . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Til HÅP. En LED lampe på 3W skal da for all del ikke bli varm som en 10-20W halogenpære? Har du mulighet til å måle hvor mye strøm den trekker? 3W på 12volt skal ikke bli mer enn 0,25A. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Får ikke målt skikkelig nå, men på PMPI viser det et trekk på 0,4A ved 13,4v. Tror jeg skal dissekere den, det er jo skruer i fronten.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 (redigert) Flott! Slike lamper koster jo litt mer enn vanlige glødelamper, så jeg har ikke våget å foreslå noen form for kirurgiske inngrep. Men å skru ut de tre skruene burde gå greit. Lars H. Redigert 13.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Åtte skruer! Jeg forstår selvfølgelig ikke noe av innmaten , men bak pæra er det ei lita sort 'tønne' med teksten 105 C(M) under dette står det SM. 105 har gradtegn bak (den lille nullen oppe). Det er en liten spole og ymse på kortet. Får prøve å ta noen bilder i morgen kveld. Forøvrig står det Lampex MR16 11V-18V 3.9W på sokkelen, så strømtrekket er ihvertfall 30% høyere enn oppgitt på pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.