Jump to content

Forstyrrelser på radio ved bruk av Led pære

OlavMB

Recommended Posts

Svaret er nok klart med det siste bilde.

Det er en IC der. I tillegg en rekke andre kjente komponenter som diode,kondensator, motstand og spole. Det det er ikke tvil om at det her genereres en eller annen form for vekselspenning. Med 99% sikkerhet firkantpulser som inneholder en rekke overharmoniske. Det er ikke sikkert det er mulig å filtrere dette, da "dingsen/hele greia" kan virke som antenne og stråle via etern. I så fall må firkantpulsene "rundes" av i hjørnene for å fjerne overharmoniske frekvenser. Det er ikke sikkert det er så enkelt uten å forstyrre kretsens egenskaper.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Betyr dette at me som ikkje forstår så mykje av ekstra kondensatorar og drivarar etc, førebels bør halda oss unna denne slags produkt?

Nei, så sort/hvitt er det nok ikke. Noen typer er sikkert helt OK, mens andre kan være et dårligere produkt.

Så i stedet for å kjøpe LED'er til alle lamper/lanterner og så oppdage at dette var "bare ræva" - kjøp en og prøv den ut først.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Men jeg er enig med Lars H. DC bør ikke gi støy. Og hvorfor ikke bytte til pærer UTEN drivere da? :rolleyes:

Enig i at DC ikke bør støye. Det vi ser nå er resultatet av å tyne lysdioden for økt lysutbytte og behagelig farge på lyset. Rene resistive lyskilder er nok på vei ut. (ref. din egen tråd i OT om sparepærer.)

Noe av det samme som at en moderne dieselmotor er avhengig av elektronikk for å gå og turbo for å øke effekt. Det begynner å bli lengre mellom nye motorer som kan fortsette å gå uten tilført strøm og gi ønsket ytelse uten turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

De resistive er nok det.

På sikt.

I hvert fall sparer jeg MYE strøm med de nye LED-lanternene.

(Henter hjem båten nå i dag og skal sjekke, men tviler på at jeg har støy, da det kun er en bråte dioder (det JEG kan se) inne i "pæra".)

...Det er ikke sikkert det er mulig å filtrere dette, da "dingsen/hele greia" kan virke som antenne og stråle via etern. I så fall må firkantpulsene "rundes" av i hjørnene for å fjerne overharmoniske frekvenser. Det er ikke sikkert det er så enkelt uten å forstyrre kretsens egenskaper.

DEN kommentaren er jeg HELT enig i! :sweat:

(Dog, NOE kan sikkert dempes mye, men det blir liksom litt O.T. å konstruere Faraday-bur får å senke strøforbruket ombord da...) :crazy:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin "(Henter hjem båten nå i dag og skal sjekke, men tviler på at jeg har støy, da det kun er en bråte dioder (det JEG kan se) inne i "pæra".)

Jeg har ikke gått i detalj på LED lys, men har registrert at noen har et snevert spenningsområde og andre har et romslig et.

Det betyr etter min mening passiv strømbegrensning med en motstand kontra aktiv regulert spenning. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi drømt om at regulatoren var så avansert som en form for switch mode krets.

Jeg kjøpte et par LED for utelyset på på akterdekket. De var det bare motstander og LED i. Resultatet er at små endringer i spenningen som følge av endret belastning på kursen gjorde store utslag på lyset. De var egentlig ikke brukbare.

Jeg har derfor vært OBS på de med regulering og har/hadde tenkt å skifte til den typen mange steder om bord. Ser ut til at jeg ikke kan gjøre dette ukritisk.

Tips:

Reiseradio med AM kan med fordel benyttes for å lokalisere støykilder som dette.

Redigert av prin435 (see edit history)

Pretty Woman, Oslo

Jeg kjøpte et par LED for utelyset på på akterdekket. De var det bare motstander og LED i. Resultatet er at små endringer i spenningen som følge av endret belastning på kursen gjorde store utslag på lyset. De var egentlig ikke brukbare.

Vel, nå er jeg mest på jakt etter brukbare LED's til belysning inne i salongen, og selv vanlige glødelamper gir da svært så forskjellig lysutbytte om motoren går og spenningen er over 14volt som uten motorgange og en spenning på ned mot 12volt? Så blir det ikke verre enn det, er det greit for meg. Å bytte ut en 20W glødelampe med en 4W LED høres forlokkende ut.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det som er litt skummelt er at en lenger oppe i tråden byttet inn en glødelampepære med tilsvarende med LED og da kom støyen som bare fe . . ! Finnes det faktisk LED-pærer med elektronikk i sokkelen? Kanskje vedkommende som selvfølgelig ikke kan bruke en slik lampe kunne dissekere pæren for å se om det skulle være en aldri så liten transistor på lur i sokkelen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Finnes det faktisk LED-pærer med elektronikk i sokkelen?

Er det jeg som er totalt på bærtur? Jeg trodde det var en LED-sokkel med elektronikk i vi har sett bilder av og diskutert opp og ned i mente på denne tråden?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Selvfølgelig er du ikke på bærtur, men det er ikke lett når jeg ikke uttrykker meg klart nok for bærplukkere.

De lampene jeg tenkte på var slike, beregnet for å erstatte vanlige glødelamper, her er det rart om det

finnes et lite kretskort med DC/DC omvandler osv. i sokkelen:

f8625e748771343fe66b0a817141f108.image.91x150.jpgf8187c1ea28361e3d5f26f34916c2b2c.image.150x110.jpg

Spotter av slik fasong tenkte jeg ikke på som erstatning for standard glødelamper. De er for å erstatte halogenlamper.

spot.jpg

Lars H. :wflag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Syns dette har vært en veldig oppklarende tråd, selv om jeg ikke forstår alt det tekniske. Så får jeg bare håpe nabobåten kvitter seg med sin støypære. Han kjøpte en for å hevne seg på meg :lol::lol:

Angående tipset med å benytte reiseradio med AM for å lokalisere slike støykilder... Bare slå den på, og så??

Hei igjen og takker for mange konstruktive innlegg. Jeg har tatt kontakt med Radioinspeksjonen i Maritim radio som ville ta dette opp med radiostøykontrollen. De vil om dette ikke var kjent og undersøkt tidligere, ta kontakt med meg for videre undersøkelser og målinger. Men husk å vær kritisk til Led lamper som erstatning for lanterner m.m. som brukes under gange.

Jeg skal komme tilbake med opplysninger om resultat fra henvendelsen til radioinspeksjonen når denne foreligger.

Syns dette har vært en veldig oppklarende tråd, selv om jeg ikke forstår alt det tekniske. Så får jeg bare håpe nabobåten kvitter seg med sin støypære. Han kjøpte en for å hevne seg på meg :lol::lol:

Angående tipset med å benytte reiseradio med AM for å lokalisere slike støykilder... Bare slå den på, og så??

Stil den inn på en stasjon, helst en svak en. Om det er støykilde som f.eks. firkantpulser vil det høres godt.

Nærmere jo sterkere. Om det er innebygd ferrit antenne vil du sansynligvis kunne peile inn støyen ved å vri på radioen.

Har du lysdimmer hjemme kan du forsøke inntill den. Da vil du sansynlig vis høre noe. FM (frekvens modulasjon) er mye mindre følsom for støy en AM (Amplityde Modulasjon ), derfor AM radio. Jeg vet det funker på hjemmelaget Triac styrt 50Hz lysdimmer uten filtrering. Der genereres støyen i det Triacen tenner. Tenk deg når sinuspenningen er på topp og Triacen tenner (1/2 effekt). Da blir det en rask stigetid på strøm og spenning over last som går over i tilført sinus spenning/strøm. I dette knekkpunktet danes det masse overharmoniske frekvenser. Tilsvarende fenomen som ved firkantpulser. På 230V lysdimere er det filrering for å runde av overgangene. Det demper støy, men genererer uønsket varme/effekt tap.

Pretty Woman, Oslo

Lars H : "De lampene jeg tenkte på var slike, beregnet for å erstatte vanlige glødelamper, her er det rart om det

finnes et lite kretskort med DC/DC omvandler osv. i sokkelen:"

Jeg mener å ha registrert lanterne LED med sokkel som har et spenningsområde på mer en 15V. Mener å huske noe i næreheten av 10V til 30V eller noe i den duren. ( Er usikker på verdiene. Gidder ikke å lete på nettet) Da benyttes sikkert samme teknikk som vi har diskutert tidligere i denne tråden.

Redigert av prin435 (see edit history)

Pretty Woman, Oslo

Dette med støy fra LED's var nytt for meg til denne tråden kom opp. Men ut fra det som er kommet frem, ville jeg være betenkt på å kjøpe en lampe som er spesifisert for et stort spenningsområde som 10 - 18volt og slikt. Da er det mulighet for en liten innebygget "støysender".

Lars H.

Dette med støy fra LED's var nytt for meg til denne tråden kom opp. Men ut fra det som er kommet frem, ville jeg være betenkt på å kjøpe en lampe som er spesifisert for et stort spenningsområde som 10 - 18volt og slikt. Da er det mulighet for en liten innebygget "støysender".

Lars H.

Helt enig!

Det ser ut til at hukommelsen min har sviktet. Regner med at du vet at typisk spenningsområde er 10-18V.

Pretty Woman, Oslo

Har testet litt på den lanternepæra som ga støy i min båt.

17042009044.jpg

17042009051.jpg

Bilde av analysator uten lys i pøra senterfrekvens på ca 150mHz17042009045.jpg

Samme men med lys i pæra som lå en meter unna antennen

17042009046.jpg

Her er et bilde av hele frekvensområdet fra 0-ca 600mHz Pæra slokt

17042009047.jpg

Samme men med lys i pæra

17042009048.jpg

En ser jo tydelig at LED pæren støyer i hele frekvensområdet opp til ca 350mHz.

Hva er det du viser? Spektrum? Lin eller log? Hvilken skala?

Har du samme Y-skala med og uten strøm på pæra?

Sånn ved første øyekast ser det vel ikke katastrofalt ut, men det avhenger jo litt av svarene på spørsmålene over.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Visningen er logaritmisk y skalaen er frekvensen og x er spenningen. Om en ser på nivået på signalet fra de lokale FM stasjonene når pæra er slåt av, sem man at når den slås på pæra er støyen fra den langt sterkere på 1 m en signalene fra foreksempel NRK P1. Det blir jo da ganske enkelt og forstå at VHFen sluttert og virke når pæra sto 0,5m fra antenner øverst i masten og at det var bare støy og få inn på HFen ned sin antenne 3m fra pøren.

Hva er "scanwidth" på de to første bildene.

Pluss et lite hjertesukk.

Tekst

Bilde

Tekst

Bilde

Tekst

Uten noen form for formatering, gjør det litt vanskelig å se hvilken tekst som referere seg til hvilket bilde.

Bortsett fra det. Problemet med støy er bevist

PS

"Visningen er logaritmisk y skalaen er frekvensen og x er spenningen. " Dette må vel være feil?

Har ikke rukket å lest alle innleggene, men får en liten mistanke om at LEDene blir pulset. Jeg drev å tukla med noen IR led for noen år siden og det jeg husker fra den jobben var at en kunne øke strømmen betraktelig ved pulsing. Sikkert noen av dere andre som har vært bort i slike design.

Per

Jeg kjøpte meg et par led-lamper i vinter, og etter å ha leste dette måtte jeg prøve de.. Jeg har tilsynelatende ingen regulering i lampene, lysstyrken forandret seg med tilført spenning.. Regner følgelig med at de ikke støyer, men Prin435's opplevelser med slike lamper bekymrer meg.. :nonod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...