Jump to content

Forstyrrelser på radio ved bruk av Led pære


OlavMB

Recommended Posts

Pæren det gjelder er merket med MAST og kjøpt for kr. 450,00 i båtbutikk og beregnet for lanterner. Har satt den i ankerlanternen.

Kommer til å ta dette opp med Maritim radio - radioinspeksjonen.

 

Viktig at dette utredes med alle nye pærer som vi putter i båten

Link to post
Share on other sites

Det er ting som tyder på at chop sui pick and place maskinen ikke har vært kalibrert på en stund og at loddemaskinen har fått litt vel mye risbrennevin til frokost. (Bilde 2). :smiley:

Helt enig, her var det grisete loddinger. Tror nok mine håndlåddete operasjoner under mikroskop på slike overflatemonterte deler så bedre ut da jeg jobbet hos FFI.

 

Men det som kommer frem her er at det i hvert fall er flere passive komponenter som motstander , dioder og kondensatorer med i bildet. Men andre aktive komponenter som f.eks. transistorer, finner jeg ikke. Så hvorfor disse komponenten skulle kunne generere støy, er fremdeles merkelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Shit!!!!!

Jeg har montert led spotter i taket inne i kabinen, men har ikke sjekket om det ble støy.

Husker fra den tida jeg bygde bilstereo, der filtrerte vi støy med en liten kondensator. Da var dynamostøy som somregel var problemet fikstet.

Er det ikke noe mulighet for at noe slikt vil fungere?

Link to post
Share on other sites

Det må være aktive komponenter et eller annet sted, ellers ser jeg inngen hensikt med spole og kondensator.

 

Tidligere/normalt benyttet® man motstand for å begrense strømmen. Dioder og lysdioder har i utganspunktet en bratt strømkurve etter knekkpunkt-spenningen. Altså stor strømendring ved liten spenningsendring. Derfor motstand i serie for å stablisere strømmen.

 

Diodene kan forklares med en likeretterbro, slik at det ikke spiller noen rolle hva som er + eller - ved tilkobling. Om man har flere dioder på serie og en motstand som i har en liten % andel av spenningsfallet i seriekretsen, vil strømmen variere mye ved liten spenningsvariasjon. Av den grunn regnet jeg med at de brukte en konstant strøm krets i stede for motstand. Det kan enkelt løses med en komponent + en motstand.

 

Det ser ut til at de har innført en annen teknologi for å få ønsket strøm i dioden. Det er utrolig hva de klarer å pakke inn så lenge det er halvledere og ikke spoler og kondensatorer med litt størrelse. Vi skal ikke se bort fra at det er noe innebygd i spesiele Lysdioder.

 

Jeg har tilfeldig vis sett på printen til en leke med forholdsvis avanserte funksjoner. Det var kun en liten svart flekk med et eller annet epoxy aktig på størelse med en 1/2 tiøring +1 kondensator og en diode.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Til dere som er plaget med støy fra LED-lamper,

Lars H.

til dere som er plaget........kjörer ni bare på båtens 12V batteri.....eller ligger ni med landström inkopplad,

 

ser i denne tråden att det

finns en makslengd på sekundärsiden av en 'trafo' eller elektronisk transformator/switchladdare...

 

det kansje er der problemet ligger......bare en tanke :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

led4.jpg

Dette bildet var ikke mye skarpt, for å si det forsiktig, så det er vanskelig å se, men den svarte rullen der kan meget vel være en konstant strømgenerator hvis det er tre eller fire tilkoblinger på den. Er det bare to tilkoblinger, så er det kanskje mer sannsynlig en kondensator.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Dette bildet var ikke mye skarpt, for å si det forsiktig, så det er vanskelig å se, men den svarte rullen der kan meget vel være en konstant strømgenerator hvis det er tre eller fire tilkoblinger på den. Er det bare to tilkoblinger, så er det kanskje mer sannsynlig en kondensator.
ei lita sort 'tønne' med teksten 105 C(M) under dette står det SM.

105 har gradtegn bak (den lille nullen oppe).

 

Det er en liten spole og ymse på kortet. Får prøve å ta noen bilder i morgen kveld.

Dingsen det står 100 på er den jeg har beskrevet som en spole. Det er kun to tilkoblinger på tønna/rullen.

Link to post
Share on other sites

Hva den svarte "klædden" er, betyr null og nix (med 99% sansynlighet er det en kondensator med verdi 100uF), men det som er viktig er at det her er innført elektronikk for å gi samme lys selv om spenningen varierer mellom 11V og 18V. Og dårlig designet elektronikk kan så utmerket godt støye! Her har kinamannen "driti på draget"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det står på printen hva det er. L1 ved den det står 100 på. Det er spole. Den komponenten rett over C5, er en kondensator. Den runde sorte tønna minner om en elektrolyt kondensator. Kan ikke se hva det står på printen der. Kan også se motstand R nederst på bilde.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

det som er viktig er at det her er innført elektronikk for å gi samme lys selv om spenningen varierer mellom 11V og 18V.

Enig i det.

Den dingsen det står 105ºC på kan være en termosikring. Ellers er det bildet så uskarpt at det er vanskelig å si hva som som kan være hva. Den beige lille dingsen kan muligens være konstantstrømgeneratoren, hvis den har fire pinner (som det kan se ut som).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Bak på 'klædden' ser jeg det står 220uF25v xunda.

 

Det har ihvertfall blitt klart for meg at støy fra LED må man være obs på. Mest bekymrigsfullt er naturligvis ticotre's problem med støy fra navigasjonslys.

 

Men er det bare superLED's eller også vanlige LED som kan støye? Har også en av Biltemas teak taklamper med 40 LED's. Denne har jeg til nå ikke merket noe støy fra.

Link to post
Share on other sites

Her er en lenke til en som har forsket litt på LED og radiostøy: http://www.seilfeber.com/page37.html

Sitat fra artikklen, med mine uthevinger:

Stikkord her er radiostøy. Jeg oppdaget at radiosignalene var borte i båten da jeg brukte Tivoli radioen min. Videre oppdaget jeg at de digitale Tv signalene ble svekket når den ene lampetypen ble tent.

Jeg har forsøkt mange tiltak for støydempning, blant annet ved å bruke ferrittspole, motstander i parallell med LED lampen. Jeg oppdaget at det er den innebygde driveren i LED pæra som er synderen.

 

Den største støydempningen oppnådde jeg ved å lodde vekk den innbygde LED driveren i lampa, og tilkoble en ekstern driver.

 

Støyproblem oppstår kun i forbindelse med powerLed. Vanlige LED innsatser har ikke denne teknologien.

 

Tipper det i lamper med powerLED er innebygget konstant-strøm-kilde. Og tipper det er puls-bredde-modulering som benyttes til regulering. Dette muliggjør en relativt stabil lysstyrke ved varierende forsyningsspenning.

Ut fra det jeg har lest kan fargen på lyset innen visse grenser reguleres med strømstyrken. Dersom ønsket farge som kun nås med relativt høy strøm løses det ved å sende korte pulser med stor strømstyrke og strømløse pauser mellom.

 

Hvor høy strøm lysdioden kan tåle i pulser ilustreres i kurven for strøm/dutycycle hentet fra side 3 i dette databladet.

 

led_duty_c.jpg

 

Tipper at et oscilloskop vil avsløre dette.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Tipper at et oscilloskop vil avsløre dette.

Sikkert.

Men det er jo ille at man skal være nødt til å drive "rakkettforskning" for å fjerne støy fra en LED-lampe da!

Scoopet vil sikkert gi en pekepinn om hvilke frekvenser som er dominerende, og jeg tipper at et par kondisser vil gjøre susen.

Men jeg er enig med Lars H. DC bør ikke gi støy. Og hvorfor ikke bytte til pærer UTEN drivere da? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Interessant lesing, dette, -sjølv om eg ikkje forstår så mykje av det tekniske (svakstrømteknologien).

Vurderer sjølv sterkt å skifta ut tradisjonelle pærer med LED og kjøpa nokre nye LED-lampar (t.d. denne) for å redusera straumforbruket. Betyr dette at me som ikkje forstår så mykje av ekstra kondensatorar og drivarar etc, førebels bør halda oss unna denne slags produkt? Eg vil vera trygg på at VHF'en virkar perfekt, uansett forhold.

Dersom det er skilnad på ulike LED-produkt, burde ikkje då forhandlarane (i alle fall båtutstyrsbutikkane) opplysa om kva som er "støysikkert" eller ikkje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...