Ingar Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Trist å se at livsverk ender opp på denne måten. Spesielt om årsaken er sykdom. Har tenkt over dette ifm lansering av prosjekttråder her på forumet. Det har lett for å bli preget av litt halleluja, 'stå på', 'dette blir bra' etc. At det også er viktig å si ifra dersom man mener prosjektet er urealistisk og kan begrunne det. For all del, det finnes flere eksempler her på folk som har fått til det umulige, men mitt inntrykk er at de tilhører et mindre tall. Mange taper både mye penger og et enormt antall arbeidstimer på noe som til slutt, i verste fall, ender som St.Hans bål. Men tilbake til Dreamcat'en. Er den egentlig ment å brukes som skyssbåt eller lignende? Står flere steder at det som mangler er å innrede hele 2 mannskapslugarer. Sitér dette innlegget Link to post
Laaars Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Denne ankommer Oslo om noen dager :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 ...av ren nysgjerrighet, hvor er denne nå? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 De som er medlem av "Båtfolk på facebook" finner den der. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Til salgs igjen. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74694197 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Fra 800 til 1,9 mill??????? Det er jo rene galskapen! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tb55 Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Eh, nei...? Det er jo slått fast til det kjedsommelige her inne at markedet bestemmer prisen. Får de 1,9 for båten, så er det jo riktig pris, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.April.2016 Link til dette innlegget Svart 30.April.2016 Et fantastisk arbeid båtbyggeren har lagt ned uansett, sett i betraktning at han har gjort dette alene for det meste. Klart mye er utdatert når byggetiden blir så lang men innsatsen skal han ha stor honnør for. Selv synes jeg jo toppfart på 15 knop med 1200 hk på 50 fots båt ikke er rare greiene. Den er også ganske lett, veier faktisk ikke mer enn en Princess 50 så det er jo merkelig at ytelse er såpass nøktern. Men propellsystemet ser ikke ideellt ut ved første øyenkast. Uansett, interessant prosjekt der det er lagt ned enormt med egeninnsats. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Enig. Må være noe alvorlig galt med utveksling og/ eller propelloppsettet når den bare klarer 15kn. -Om motorene gir 600 hk/ stk, da? Kan ikke være spesielt økonomisk heller med mindre man går helt ned på farten. En katamaran skal vel være mer lettdrevet enn et monoskrog alà Princess og Fairline med samme vekt. Ville vel tenkt at den burde greie over 30kn med den motoriseringen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ivar Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Selv synes jeg jo toppfart på 15 knop med 1200 hk på 50 fots båt ikke er rare greiene. Den er også ganske lett, veier faktisk ikke mer enn en Princess 50 så det er jo merkelig at ytelse er såpass nøktern. Men propellsystemet ser ikke ideellt ut ved første øyenkast. ser ut til å være noen fancy propeller, men har også mine tvil til hvor bra arbeidsbetingelser de har...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Ser litt ut som overflatepropeller med rett bakkant, men det kan jo ikke være det...? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WinNerd Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Denne fristet, virkelig. Synd den bedre halvdel ikke var helt med på kjøpe en flytende øy med 1200 hk.Ser veldig ut som overflatepropeller, ja. I tillegg er rorene montert foran propellene. Mulig at halvsirklene som rommer propellene skulle suge inn luft ala step-skrog?Mon tro om den ville fungert bedre med vannjet? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Denne hadde nok vært perfekt med IPS. Flere nye "småkatamaraner" til bla Rødne har det! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Da ville jeg heller valgt ZF pod. Har vært med å utruste en alu cat på 15m med vannjett og 2xV8 MTU. Ble ikke helt den toppfartten vi trodde. Hadde nok gått bedre med konvensjonelt propellanlegg, men vannjet var et krav fra kunde pga. bruksområde Hadde vært arttig å hørt filosofien fra konstruktøren om rorene og de dype tunellene! Lurer på hvor manøvrerbar denne er i sakte fart! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JBA Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ser ut som han har ment å lage noe alá pulsedrive eller powervent eller noe lignende. Det kan jo funke, men det er nok bortimot umulig å få alt til å stemme på en vanlig manns budsjett. Spørs om løsningen blir å bygge om til vanlige akslinger og halvparten så store motorer. Sitér dette innlegget Link to post
WinNerd Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Artige konsepter! Har du noen tanker om topphastighet og marsjfart hvis konseptet hadde fungert?Mon tro om det kunne hjulpet hvis motorene blåste eksosen ut foran propellene? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Tipper at propellene ikke får tak i nok vann. Ligger i turbulens området bak båten under fart. Enkleste løsning vil kanskje være å forlenge akslingen slik at propellene stikker lenger ut fra akterskroget. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
WinNerd Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Hvis konseptet er slik som JBA foreslo og jeg oså tenkte er hele greien at propellene skal få for lite vann og suge inn luft slik at luften legger seg som en hinne utenpå propellen og gir lavere friksjon.https://en.wikipedia.org/wiki/Propeller#Marine_propeller_cavitation Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Mon tro om det kunne hjulpet hvis motorene blåste eksosen ut foran propellene? slik ventilering brukes nok helst om det er propeller med mye stigning, og motorene trenger litt hjelp til å få opp turtall og bygge opp turbotrykk under akselerasjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JBA Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) Artige konsepter! Har du noen tanker om topphastighet og marsjfart hvis konseptet hadde fungert? Mon tro om det kunne hjulpet hvis motorene blåste eksosen ut foran propellene? Burde nok ha kommet midt opp på 30-tallet en plass hvis alt stemte. Men som sagt, da er det mye som skal stemme. Redigert 25.Mai.2016 av JBA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.