Jump to content

Dreamcat 50 sjøsatt


Gudrun

Recommended Posts

Trist å se at livsverk ender opp på denne måten. Spesielt om årsaken er sykdom.

 

Har tenkt over dette ifm lansering av prosjekttråder her på forumet. Det har lett for å bli preget av litt halleluja, 'stå på',  'dette blir bra' etc.

At det også er viktig å si ifra dersom man mener prosjektet er urealistisk og kan begrunne det.

For all del, det finnes flere eksempler her på folk som har fått til det umulige, men mitt inntrykk er at de tilhører et mindre tall. Mange taper både mye penger og et enormt antall arbeidstimer på noe som til slutt, i verste fall, ender som St.Hans bål.

 

Men tilbake til Dreamcat'en. Er den egentlig ment å brukes som skyssbåt eller lignende? Står flere steder at det som mangler er å innrede hele 2 mannskapslugarer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Et fantastisk arbeid båtbyggeren har lagt ned uansett, sett i betraktning at han har gjort dette alene for det meste. Klart mye er utdatert når byggetiden blir så lang men innsatsen skal han ha stor honnør for.

 

Selv synes jeg jo toppfart på 15 knop med 1200 hk på 50 fots båt ikke er rare greiene. Den er også ganske lett, veier faktisk ikke mer enn en Princess 50 så det er jo merkelig at ytelse er såpass nøktern. Men propellsystemet ser ikke ideellt ut ved første øyenkast.

 

Uansett, interessant prosjekt der det er lagt ned enormt med egeninnsats.

Link to post
Share on other sites

Enig. Må være noe alvorlig galt med utveksling og/ eller propelloppsettet når den bare klarer 15kn. -Om motorene gir 600 hk/ stk, da?

Kan ikke være spesielt økonomisk heller med mindre man går helt ned på farten.

 

En katamaran skal vel være mer lettdrevet enn et monoskrog alà Princess og Fairline med samme vekt. Ville vel tenkt at den burde greie over 30kn med den motoriseringen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv synes jeg jo toppfart på 15 knop med 1200 hk på 50 fots båt ikke er rare greiene. Den er også ganske lett, veier faktisk ikke mer enn en Princess 50 så det er jo merkelig at ytelse er såpass nøktern. Men propellsystemet ser ikke ideellt ut ved første øyenkast.

 

ser ut til å være noen fancy propeller, men har også mine tvil til hvor bra arbeidsbetingelser de har...? 

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne fristet, virkelig. Synd den bedre halvdel ikke var helt med på kjøpe en flytende øy med 1200 hk.

Ser veldig ut som overflatepropeller, ja. I tillegg er rorene montert foran propellene. Mulig at halvsirklene som rommer propellene skulle suge inn luft ala step-skrog?

Mon tro om den ville fungert bedre med vannjet?

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg heller valgt ZF pod.  Har vært med å utruste en alu cat på 15m med vannjett og 2xV8 MTU. Ble ikke helt den toppfartten vi trodde. Hadde nok gått bedre med konvensjonelt propellanlegg, men vannjet var et krav fra kunde pga. bruksområde 

 

Hadde vært arttig å hørt filosofien fra konstruktøren om rorene og de dype tunellene! Lurer på hvor manøvrerbar denne er i sakte fart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser ut som han har ment å lage noe alá pulsedrive eller powervent eller noe lignende. Det kan jo funke, men det er nok bortimot umulig å få alt til å stemme på en vanlig manns budsjett. Spørs om løsningen blir å bygge om til vanlige akslinger og halvparten så store motorer.

Link to post
Share on other sites

Mon tro om det kunne hjulpet hvis motorene blåste eksosen ut foran propellene?

 

slik ventilering brukes nok helst om det er propeller med mye stigning, og motorene trenger litt hjelp til å få opp turtall og bygge opp turbotrykk under akselerasjon 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Artige konsepter! Har du noen tanker om topphastighet og marsjfart hvis konseptet hadde fungert?

 

Mon tro om det kunne hjulpet hvis motorene blåste eksosen ut foran propellene?

 

Burde nok ha kommet midt opp på 30-tallet en plass hvis alt stemte. Men som sagt, da er det mye som skal stemme.

Redigert av JBA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...