Jump to content

Feil på Robertson RFC 300 fluxgatekompass

Mr. Hilde

Recommended Posts

Hei

Har en Robertson AP 300 autopilot med et Robertson RFC 300 Fluxgatekompass.

Ved klargjøring av båten for sesongen oppdager jeg at kompasset ikke tilbakemelder korrekt kurs til displayet. (AP 300P)

Det vil si at den kun viser 10 grader forskjell på en 360 graders runde (Ligger fast på rundt 310 grader +-) :headbang:

Alt ser normalt ut og det kommer ingen feilmeldinger. Ved frakobling av kompasset meldes dette riktig nok som feil.

Har prøvd å flytte kompasset og har også satt opp hele systemet på nytt, uten resultat. Kalibreringsrutinen for kompasset starter helt normalt, men jeg gav opp etter 12 runder. ingen feilmelding.

Er det noen her på forumet som har noen gode råd, eller kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

1) Er det sansynelig at det er kompasset som har feilen, eller kan feilen ligge i elertronikkenheten?

2) Kan man finne dette ut på en enkelt måte?

3) Fluxgatekompasset er produsert i 1992. Vil dagens kompass eventuelt kunne erstatte dette?

4) Er det noen som har en oversikt over forhandlere av Robertson/Simrad produkter?

:seeya: Ser at det er god trafikk her inne selv om det er påske, så jeg håper på svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...