Jump to content

Kjøpt ny båt HUI 900 1985 mod:-)


aefro

Recommended Posts

Etter at gammelbåten (Årø 28) ble solgt forrige helg og abstinensen ble total midt i uka handlet vi idag ny båt. Ble da lykkelige eiere av en Hui 900 1985 mod med BMW 165hk. Noen som har erfaringer med denne type båt og motor? Båten er hel og pen i skrog, motor ser ut som den har fått greit vedlikehold men den er sliten og noe dårlig vedlikeholdt innvendig. Det følger med bra med utstyr og med litt egeninnsats tror jeg dette vil bli en båt vi virkelig kan trives med. Kom med kommentarer og egne erfaringer :-)

Har fått forståelse at det er dette skroget Riviera 925 er etterkommeren av.

 

Lykkelig nybåt eier :cheers:

Arne :flag:

Link to post

Vært i Fredrikstad, nærmere bestemt på Gressvik å handlet nå?

 

HUI 900 er samme skrog som Riviera. De siste utgavene av Riviera har riktignok satt på en stor badeplattform som en forlengelse av bunnen. Det kan også du gjøre om du vil. Hui 900 ble levet en del som halvfabrikat og resultatet varierer ev den grunn ganske mye mht til kvalitet på innredning og tekniske installsjoner.

For mer info om sjøeregenskaper etc så kan sikkert noen Riviera eiere svare.

 

Jeg kjenner litt til HUI 900 da min bror hadde en slik for noen år siden.... .

 

Jeg synes båtene er bra. Byggekvaliteten på det som er gjort hos fabrikant er i hvertfall vanligvis bra.

Link to post

Hvis det er den BMW motoren som senere ble Mercruiser, nå Cummings; bråkjør ALDRI motoren! La den ALLTID oppnå driftstemp før marsjfartsbelastning samt slipp den rolig ned fra fart til tomgang og la den gå noen minutter (min 5) før stopp.

 

Støpegods blokk og alluminium topp samt bråe tempsving er dårlig match!!

 

Ellers; grattis! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Til å være 30 fot, 9m, er det veldig god plass. Er vel egentlig ikke mer en 40-50cm lenger en den vi hadde (Årø 28) men du verden for en annen plass, bildene lyver vel egentlig ikke noe på plassen men de lyver litt på hvordan den ser ut innvendig. Er veldig møkkete så håper en vask skal bedre noe, den har stått på land i hele fjor og uten å bli vasket eller brukt så blir det jo noe lukt å fuktighet men ikke værre en det kan gjøres noe med.

Link to post

Gratulerer med ny båt!

 

Vanligvis er jo dette en prosess som for mange av oss tar mange uker og måneder. Her har du solgt ene dagen og kjøpt andre dagen; regner med at det ligger en vurderingsprosess bakom for deg også, som kanskje startet i god tid før du fikk solgt gamlebåten? Har du sett på mange båter, eller bare slo du til på første og beste? :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Etter å ha trålet mye web sider har jeg fått forståelse for at det er 180 hk som har hatt problemer m kjøling og ikke 165 hk, noen m erfaring rundt dette?

Har hørt at varmeveksleren har en spesiell konstruksjon som i noen tilfeller kan bli tett på BMW190. Det går an og bygge om til Mercruiser varmeveksler hvis nødvendig. Men som de sier (Fredrikstad marine service) det handler for det meste om service og vedlikehold, da holder det som regel. Ellers er blokka på den motoren som en Mercruiser 4.2L (VM Motori 706). Tror det kun er blokka som er lik, dog med en litt annen boring. BMW190 har også en annen type topper, 2 topper som dekker 3 sylindere hver. Mercruseren har 6 topper en til hver sylinder. Og et annet kjølesystem og manifoiler. Kjenner/hvet hvem den tidlige eieren er og han har ikke hatt noen problemer hva jeg hvet. Jeg har hele reperasjons hånboken til Mercruiser D-Tronic 4.2L i PDF format (12mb) Hvis du vil ha den kan jeg sende den på mail eller noe. Hve er forskjellen på 165HK og 180HK (BMW190) ? er det 4.2L på 165HK motoren også?

Link to post

Gratulerer med ny båt.

BMW 180 er på 3,6l og ikke helte den samme som 4,2. Blokka på 165 er den samme.

Vi hadde en 180 i en Inlander for noen år siden, hadde aldri problemer med denne. Den hadde 6 løse topper, en til hver sylinder.4,2l til Mercruiser er vel på 220 hk? Den Mercruiser motoren som tilsvarer denne har 180 og har et volum på 3,6l

Lykke til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...