Jump to content

Trenger å låne en høytrykksspyler, Mosse-distriktet

enter4u

Recommended Posts

Det er heelt utrolig. Ungen jeg kjenner har en høytrykkspyler med roterende dyse (turbodyse) Skal spyle av alt bunnstoff og trenger å få lånt en sånn en kveld eller to. Er det noen i mosse-distriktet som kan være behjelpelig?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger å låne en høytrykksspyler . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Når det gjelder fjerning av bunnstoff uten å sandblåse eller skrape:

Dette skulle kunne betegnes som en proff-steamer. Her brukes nesten 100 grader varmt vann og 190bar trykk. Hvor stor steameren må være for å kjøre 2500bar tør jeg ikke tenke på....

23102007108.jpg

Likevel må man legge på kjemi for å fjerne bunnstoffet

22102007103.jpg

Da blir resultatet slik

23102007107.jpg

Jeg skulle likt å sett en steamer med 2500bar som er mobil nok til å brukes på båt :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er ikke steam på 2500 bar, men vannet blir varmt på grunn av friksjonen vannet har i slanger og dyser. Og den er ikke så transportabel, men står i container.

Dysene er innsatt med SAFIRER for å takle trykket.

Vi har på jobben er portabel på bilhengerstørrelse, egen dieselmotor, egen kjele, som leverer 800 bar!

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Men kan hende at du må ha en ny bunn til båten.

Med proffspyler mente jeg nok noe i retning av det de bruker i båthavner under opptak. Har en Nilfisk 3-fase, den er temmelig hissig og klarer å fjerne det meste av selvpolerende bunnstoff hvis det taes før det har fått tørket.

Når du nevner 2500bar så finnes det vannskjærere her i landet som klarer 15cm tykke syrefaste plater....

Hvilke typer kjemikalier benyttet du her?

Det var Festina_Lente3 her på forumet som utførte jobben. Vi fjernet bunnstoff på 3 båter og det ble hvis jeg ikke husker feil benyttet 2 ulike malingsfjernere litt avhengig av typen bunnstoff som var benyttet. Tror det var disse typene(en IM til Festina vil sikkert oppklare om jeg husker rett)

STS 1

STS 2

Jeg tviler på om du får det til å fungere med en vanlig høytrykkvasker, men kombinasjonen STS med steaming fungerte i hvert fall helt supert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå føler jeg med deg. Vond skulder, uten høytrykkspyler og det er høy tid for båtpuss. Glem høytrykkspyler for den egner seg dårlig til å fjerne bunnstoff helt ned til gelcoaten. Det kan bli mange sår om du bruker en kraftig spyler. Kan du ikke tromme sammen til dugnad. Dugnadsgjengen får en kvadratmeter hver som de skal fjerne bunnstoffet og du holder verktøy, pølser , lompe , sennep, ketchup og ingefærøl.

lokk med båttur til sommeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...