Bonaqua Startet 12.April.2009 Link til dette innlegget Startet 12.April.2009 Hei alle "motormenn" Har en FordSabb 6 cyl 200 hk som har påmontert Thermostart type F6.595TI. (ca 1986) For dei som kjenner denne type "innretning", så har Termostarten en beholder – og på toppen av denne er den ein slags ”lufteskrue/lokk” – og under ein liten kuleventil. Så til problemet: Har liten diesel-lekkasje gjennom denne kuleventilen på toppen – og på toppen av det heile så har eg missta dette ”luftelokket”. Lekkasjen er ikkje stor – men litt er litt for mykje – og er størst ved fulle tankar. Det er retur-diesel som er påfyll til denne beholderen. Denne beholderen ligg høgare enn øverste nivå på tankar, men lavere enn tank-lufting. Iflg FordSabb (Frydenbøe) så er denne gått ut av prod. - og deler kan ikkje skaffast. Sannsynlegvis er glødepluggene også defekte – og har så lenge eg har hatt båten sannsynlegvis ikkje fungert. Min tanke er difor å demontera heile Thermostarten – noken som har synspunkt eller gjort det samme? Alternativt er det noken som har kjennskap til reservedeler sjølv om Frydenbøe ikkje kan skaffa? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Jeg har samme motor, men uten thermostart. Det jeg reagerer på er at du sier glødepluggene er deffekte. Meg bekjent har disse motorene aldri hatt glødeplugger. Min starter greit uten thermostart ned til 0 grader, for meg holder det i hvert fall. Redigert 12.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Slenger på en kommentar, min 2728 TIM, 87 modell har ikke glødeplugger. Starter helt greit uten som VannTro skriver over. Det er hvis ønskelig mulig å ettermontere gløding. Ta kontakt med Euromarine i Stavanger. Redigert 12.April.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) En telefon til Runar Svendsen, Euromarine 51 56 36 04 kan nok sikkert være på sin plass. Han skaffet ihvertfall et slikt sett med både glødeplugg og dieseloppsamler for 4-5 år siden... men om motoren din starter uten vinterstid så spørs det om ikke du kan legge opp en ny returslange som går direkte til tanken slik at du får vekk hele den boksen... men spør Runar, han vet! Redigert 12.April.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 OK - takkar. Iflg dokumentasjonen så er "Thermostart" montert som standard på turbolada motorar. Har imidlertid ein nabo som har samme motor (2726T) men uten at "Thermostart" er montert. Noken som kjenner til andre alternativ til forvarming enn den "thermostart" som er beskrive i opprinneleg innlegg? Har elles målt at der er strøm til glødepluggane - men tviler på om dei blir varme. I ein annan tråd på eit annan forum har eg lest at ein skal kunna høyra at drivstoff "tenner". Her er det rimeleg "dødt". Eg går nok for demontering av "heile stasen". Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Perkins brukte også denne løsningen med termostart. Beholderen må stå høyere enn returslangen. Mål spenningen på glødepluggene mens du gløder, kanskje ledningen er for tynn? Termostart skal også redusere røyk ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 OK - takkar. Iflg dokumentasjonen så er "Thermostart" montert som standard på turbolada motorar. Har imidlertid ein nabo som har samme motor (2726T) men uten at "Thermostart" er montert. Nå er det jo forskjell på 2726 of 2728. Det er nok som Hansi sier at både thermostart og glødeplugger er "obtions" for 2728, min har i hvert fall ingen av delene og motoren ble kjøpt av Sabb Motor og montert av Fjord Boats i 1987 under produksjon av båten. Disse motorene var sammen med 180 hk standard løsning i Fjord 880 AC. Det ligger for øvrig dokumentasjon på 2720-serien i dokumentarkivet : HER Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Iflg dokumentasjonen så er "Thermostart" montert som standard på turbolada motorar.Disse her Fordene er direkteinnsprøytede og har ikke glødeplugger i vanlig forstand. Motorer bygget for turbo har oftest lavere kompresjon og kan derfor være vanskeligere å kaldstarte. Termostart systemet består av en glødespiral med en bimetallventil plassert i innsugningsmanifolden og denne fungerer som en dieseldrevet blåselampe inne i manifolden. Dieselen forsynes fra den lille tanken (1/2 dl?) som der spørres om her. Varmere innsugningsluft gir lettere start Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Takker for egen del for oppklaring SveinHa, jeg var også rimelig sikker på at glødeplugger i vanlig forstand ikke fantes på 2720 serien. Etter hva jeg har lest meg til leveres disse motorene også med to forskjellige innsprøytningspumper, en med eget oljereservoar som må sjekkes og eventuelt ertterfylles og en med pumpe som smøres direkte av motorolja. Redigert 12.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bonaqua Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Då har eg vel etterkvart oversikt her - takkar alle. Og SveinHa: Det er nok lyden av "blåselampen" eg viser til tidlegare - og mangelen av denne som gjer at eg trur at Thermostarten ikkje har fungert. Med havn på Vestlandet - og sjelden minusgrader sjølv om båten også vert brukt om vinteren, gjev vel neppe startproblem sjølv uten Thermostart. Skapte vel kanskje litt forvirring sidan eg ikkje innleiingsvis plasserte glødepluggane i manifoilen. Slik eg forstår dialogen så har heller ikkje denne motoren alternativ til forvarming. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Du vil nok ikke høre denne "blåselampen". Den gir i utgangspunktet bare en "slapp" gul og sotete flamme men vil ble en del mer "hissig" når motoren dras rundt på startmotoren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bonaqua Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Litt tilbake til utgongspunktet som var lekkasje frå toppen av beholderen. Er dette ein sikkerhetsventil som skal lekk ved "overtrykk?? - eller kan eg berre skru til ein blindplugg? Som sagt så har eg misst det som såg ut som ein bolt med lufting på toppen. Og det er denne "kuleventilen" (liten blank kule med diameter ca 2 mmm) som slepp ut litt diesel ved spesielle anledningar. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jeg har bare vært borti termostart på Iveco og det er lenge siden. Så vidt jeg husker ble beholderen fylt av returdieselen fra dysene og med overløp til tank. I toppen mener jeg å huske at der bare var en pakning med et lite hull i og over denne et stål lokk som også hadde et lite hull. Om der ble mottrykk i returslangen ville der kunne lekke betydelige mengder opp gjennom luftehullet. Noe lufting MÅ der være da dieselen må kunne renne fritt med til glødepluggen når denne er i bruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bonaqua Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ja, beskrivelsen med bruk av returdiesel er korrekt - og at det er overtrykk som er årsaka samsvarar også godt med at lekkasjen oppstår når tankane er fulle. Har i utgongspunktet retur til begge tankane, men av ein eller annan grunn er det styrbord tank som er foretrukket - og denne er difor full i lengre tid enn babord tank. Har sjekka at lufting frå tankane ikkje er tett. Kan tvangsstyra retur til kvar tank - og kanskje eg skal tvinga all retur til babord å sjå om det hjelper. Eller som eg har tenkt i utgongspunktet - demontera heile Thermostarten. Så vidt eg skjøna av tidlegare innlegg så er det mange med denne type motor som ikkje har forvarming. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Kan legge til at glødepluggene kan kjøpes ganske billig ( ca 135 kr) hos Økonomideler. A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
tb55 Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Eller du skrur alt sammen av, blender dieseltilførsel, og ser om du klarer å kaste det tvers over fjorden.......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.