jupan Startet 12.April.2009 Link til dette innlegget Startet 12.April.2009 Anyone? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Ganske mye, antar jeg. Kom som en god nummer to da Comfort 32 ble valgt en gang i tiden. Og siden DEN er verdens beste båt, må jo Omegaen være gaske bra? Det som ble utslagsgivende var at Arikaverftet var utrolig mye mer fleksible og samarbeidsvillige (på min C32 er det ikke plagsomt mye som er standard, nei!) Hvis jeg husker riktig er Omegaen brøkdelsrigget. Det kan man jo være for eller imot. Og så LYSer den på 1,14 eller noe sånt. Du har vel allerede sjekket Båtfakta på sailguide.com ? Redigert 12.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jada, kikker jo der hele tiden ;) Klarer liksom ikke helt å plassere Omegaen i riktig kategori. Lurer på hvorfor de lagde den med brøkdelsrigg for eksempel. Du som har en Comfort 32; er det noenlunde samme båt som en Comfort 32 Commander? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Hvis jeg husker riktig har Commanderen fast vindskjerm og en slags Targabøyle som løygang. Andre forskjeller til C32 vet jeg ikke om, men jeg tror nok det er en grunn til at det bare ble bygget noen få... Brøkdelsrigg ble vel "in" på grunn av en reller annen måleregel på begynnelsen av 80-tallet. Comfortina (som er veldig lite forskjellig fra C32 bortsett fra nettopp brøkdelsriggen) kom i 1981. Redigert 12.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Fine båter hvertfall :) Tror det er balsasandwich i dekket på Omega 34. Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ikke sikker på det med balsaen. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Klarer liksom ikke helt å plassere Omegaen i riktig kategori. Lurer på hvorfor de lagde den med brøkdelsrigg for eksempel. Skjærgårdskrysser tror jeg svenskene kalte den; med brøkdelsrigg og relativt lett skrog seiler den glimrende med en selvslående fokk. Suverent for mye kryssing innaskjærs. Der er den 3 ganger bedre enn f.eks. nevnte Comfort 32 eller andre mastheadriggede båter. Ellers så vet jeg at på Omega 36 har det vært svakheter med rustne røstjern og sprukkede salingshorn på den franske riggen de har. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Akkurat ja. Hmm. Så man kan si at den ikke er laget for kryssing av de mest åpne havstrekk og slikt? Hva er egentlig fordelen med brøkdelsrigg? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Vurderte både Comfort 30, Comfort 32, Omega 30, Omega 34 til jeg kom borti denne skuta: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null ...og valgte den. Et utrolig håndverk fra ett av verdens beste verft. Wauquiez. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Hva skal LYS være ? 1,1 er vel i så fall 1,10 ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Skjærgårdskrysser tror jeg svenskene kalte den; Kalte de den virkelig skjærgårdskrysser ? Det vil jo lett bli assosiert med den svenske entypeklassen (i ulike størrelser) og dermed langt, smalt, lavt, overrigget og VELDIG vått. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Kjenner til et par Omega 34. Den ene er Hanna Marie, her ved runding Oseberg i et Bergen-Shetland race: En ting er sikkert at kan man seile så lever denne båten opp til forventningene. Gjør et søk på Hanna Marie (og / eller Rolf Hermansen som er skipper), så finner du mange innslag i resultatlister med meget lave tall foran navnet Ellers har Nefertiti her på BP en Omega 34 som seiler fort (sånn i snitt ihvertfall). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Comfortina (som er veldig lite forskjellig fra C32 bortsett fra nettopp brøkdelsriggen) kom i 1981. Det eneste de har til felles er at de ser like ut. Ellers er det to vidt forskjellige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Hver sin mening. Men jeg tror Kennet Albinsson er uenig med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jeg tror ikke man skal la seg skremme av at noen kaller Omega 34 skjærgårdskrysser. I forhold til dagens stil med høyt fribord og rett baug virker de kanskje lange og smale, men en av de mestvinnende båtene i Shetland Race er nettopp en Omega 34. Det har neppe vært "fløteseilas" hver gang.. Et LYS-tall på 1.17 som standard indikerer vel at fartsegenskapene er bedre enn på mange nyere båter av samme størrelse.. Det er riktig at noen av de første Omega 36-båtene hadde en svakhet i beslaget mellom røstjern og dekksbeslag for vantene. En sveiseskjøt var ikke tilstrekkelig sterk og sprakk på noen båter. Det førte til at to-tre rigger gikk over bord. Dermed ble det konstruert et nytt beslag som også ble levert til eksisterende båter. Dette skjedde sent på 80-tallet og jeg kjenner ikke til problemer etter det.. Konstruksjonen er annerledes på Omega 34 og det har aldri vært tilsvarende problemer her. I likhet med mange andre båter konstruert og bygd på 80-tallet har Omega 34 7/8-dels rigg med forholdsvis smalt masteprofil og enkle salinger. Innfestingen av salingshornene i masten er slik at det kan bli kompresjonsbelastninger på masteprofilet. Det er derfor viktig å kontrollere dette området for deformasjoner. Allikevel kan det vel ikke kalles noe stort problem. Disse båtene har jo seilt i 25 år med disse mastene.. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Virker ikke HELT solid disse båtene da... Jeg sitter her om undres på om det finnes en båt fra for eksempel 28-34 fot som har følgende spesifikasjoner: - Skrog og dekk i vanlig glassfiber, ikke sandwich. - Mastheadrigg - Gjennomgående mast - Blykjøl - Håndverk av "Orust-type" - Laget for havseilas Med andre ord: kompromissløs :) JRO ;) Redigert 12.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Forgus 31 tror den har sandwich i dekket men tror hun oppfyller alle andre kriterier..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 - Skrog og dekk i vanlig glassfiber, ikke sandwich.- Mastheadrigg - Gjennomgående mast - Blykjøl - Håndverk av "Orust-type" - Laget for havseilas Med andre ord: kompromissløs :) JRO ;) Skal du ha oppfylt alle kriteriene er det jo nesten ikke til å unngå at du ender opp med et kompromiss mellom dem. Du må ellers prioritere eller "vekte" mellom hvilke som er viktigst. Eller du ender opp uten båt, fordi du ikke finner noe som tilfredsstiller alle kriterier. Eller eller: Gjør som broren min: Tegn og bygg sjøl ! Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Er X-95 et tilbakelagt kapittel? Det er en grunn til at balsasandwich er vanlig i dekkskonstruksjoner: Det blir sterkt og lett. Jeg mener å erindre at Contessa 32 har dekk uten balsasandwich (jo jeg husker rett) . Den bør jo ellers være en båt etter ditt hjerte.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Hva er egentlig fordelen med brøkdelsrigg? Sikkert mange tråder her om dette, men min kortversjon: Bedre kontroll over mast og seil! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) I følge sailguide.com: "Skrov i handupplagd glasfiberarmerad polyester. Sandwich i skrov med isolering av 15mm Divinycellskum bakom kojer i förpik och salong för att undvika kondens. Däck sandwichlaminat (25mm). Längsgående stringers. Köl fäst med 15st syrafasta bultar." Nabobåten til min flotte trebåt er en Forgus 36 som vurderes å legges ut for salg. Har beundret den i lange tider. Fikk ta en titt under dekk her om dagen. Hadde jeg hatt råd hadde den vært solgt :) I mine øyne har den alt. Men, den har sandwich i skroget denne også, noe jeg er skeptisk til. JRO Redigert 12.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Er X-95 et tilbakelagt kapittel? Niks, saken pågår den. Jeg bare dyrker min generelle nerdeinteresse for forskjellige seilbåter :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Hvorfor skeptisk til sandwich i skroget ? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Hvorfor skeptisk til sandwich i skroget ? Hovedgrunnen til at jeg har hevet kjøpet av båten jeg for tiden eier. Altå, delaminering av denne sandwichen... Redigert 12.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ikke Omega 34, men angående Omega 36 har ArkMarin en meget informativ hjemmeside om sin båt http://home.ntebb.no/arkmarin/omega36.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.