Jump to content

Seilbåt: "Omega 34" - Hva kan man si om disse?

jupan

Recommended Posts

Ganske mye, antar jeg. :smiley:

Kom som en god nummer to da Comfort 32 ble valgt en gang i tiden. Og siden DEN er verdens beste båt, må jo Omegaen være gaske bra? :wink: Det som ble utslagsgivende var at Arikaverftet var utrolig mye mer fleksible og samarbeidsvillige (på min C32 er det ikke plagsomt mye som er standard, nei!)

Hvis jeg husker riktig er Omegaen brøkdelsrigget. Det kan man jo være for eller imot. Og så LYSer den på 1,14 eller noe sånt.

Du har vel allerede sjekket Båtfakta på sailguide.com ?

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Hvis jeg husker riktig har Commanderen fast vindskjerm og en slags Targabøyle som løygang. Andre forskjeller til C32 vet jeg ikke om, men jeg tror nok det er en grunn til at det bare ble bygget noen få... :lipseal:

Brøkdelsrigg ble vel "in" på grunn av en reller annen måleregel på begynnelsen av 80-tallet. Comfortina (som er veldig lite forskjellig fra C32 bortsett fra nettopp brøkdelsriggen) kom i 1981.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Klarer liksom ikke helt å plassere Omegaen i riktig kategori.

Lurer på hvorfor de lagde den med brøkdelsrigg for eksempel.

Skjærgårdskrysser tror jeg svenskene kalte den; med brøkdelsrigg og relativt lett skrog seiler den glimrende med en selvslående fokk. Suverent for mye kryssing innaskjærs. Der er den 3 ganger bedre enn f.eks. nevnte Comfort 32 eller andre mastheadriggede båter.

Ellers så vet jeg at på Omega 36 har det vært svakheter med rustne røstjern og sprukkede salingshorn på den franske riggen de har.

Mvh.

Barsk II :flag_sw:

Vurderte både Comfort 30, Comfort 32, Omega 30, Omega 34 til jeg kom borti denne skuta:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

...og valgte den. Et utrolig håndverk fra ett av verdens beste verft. Wauquiez.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Kjenner til et par Omega 34.

Den ene er Hanna Marie, her ved runding Oseberg i et Bergen-Shetland race:

oseberg2.jpg

En ting er sikkert at kan man seile så lever denne båten opp til forventningene.

Gjør et søk på Hanna Marie (og / eller Rolf Hermansen som er skipper), så finner du mange innslag i resultatlister med meget lave tall foran navnet :flag:

Ellers har Nefertiti her på BP en Omega 34 som seiler fort (sånn i snitt ihvertfall).

S/Y Surprise

Jeg tror ikke man skal la seg skremme av at noen kaller Omega 34 skjærgårdskrysser.

I forhold til dagens stil med høyt fribord og rett baug virker de kanskje lange og smale, men en av de mestvinnende båtene i Shetland Race er nettopp en Omega 34. Det har neppe vært "fløteseilas" hver gang..

Et LYS-tall på 1.17 som standard indikerer vel at fartsegenskapene er bedre enn på mange nyere båter av samme størrelse..

Det er riktig at noen av de første Omega 36-båtene hadde en svakhet i beslaget mellom røstjern og dekksbeslag for vantene. En sveiseskjøt var ikke tilstrekkelig sterk og sprakk på noen båter. Det førte til at to-tre rigger gikk over bord. Dermed ble det konstruert et nytt beslag som også ble levert til eksisterende båter. Dette skjedde sent på 80-tallet og jeg kjenner ikke til problemer etter det.. Konstruksjonen er annerledes på Omega 34 og det har aldri vært tilsvarende problemer her.

I likhet med mange andre båter konstruert og bygd på 80-tallet har Omega 34 7/8-dels rigg med forholdsvis smalt masteprofil og enkle salinger. Innfestingen av salingshornene i masten er slik at det kan bli kompresjonsbelastninger på masteprofilet. Det er derfor viktig å kontrollere dette området for deformasjoner.

Allikevel kan det vel ikke kalles noe stort problem. Disse båtene har jo seilt i 25 år med disse mastene..

Virker ikke HELT solid disse båtene da...

Jeg sitter her om undres på om det finnes en båt fra for eksempel 28-34 fot som har følgende spesifikasjoner:

- Skrog og dekk i vanlig glassfiber, ikke sandwich.

- Mastheadrigg

- Gjennomgående mast

- Blykjøl

- Håndverk av "Orust-type"

- Laget for havseilas

Med andre ord: kompromissløs :)

JRO ;)

Redigert av JRO (see edit history)
- Skrog og dekk i vanlig glassfiber, ikke sandwich.

- Mastheadrigg

- Gjennomgående mast

- Blykjøl

- Håndverk av "Orust-type"

- Laget for havseilas

Med andre ord: kompromissløs :)

JRO ;)

Skal du ha oppfylt alle kriteriene er det jo nesten ikke til å unngå at du ender opp med et kompromiss mellom dem. Du må ellers prioritere eller "vekte" mellom hvilke som er viktigst.

Eller du ender opp uten båt, fordi du ikke finner noe som tilfredsstiller alle kriterier.

Eller eller: Gjør som broren min: Tegn og bygg sjøl !

I følge sailguide.com:

"Skrov i handupplagd glasfiberarmerad polyester. Sandwich i skrov med isolering av 15mm Divinycellskum bakom kojer i förpik och salong för att undvika kondens. Däck sandwichlaminat (25mm). Längsgående stringers. Köl fäst med 15st syrafasta bultar."

Nabobåten til min flotte trebåt er en Forgus 36 som vurderes å legges ut for salg. Har beundret den i lange tider. Fikk ta en titt under dekk her om dagen. Hadde jeg hatt råd hadde den vært solgt :) I mine øyne har den alt. Men, den har sandwich i skroget denne også, noe jeg er skeptisk til.

JRO

Redigert av JRO (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...