Jump to content

Seilbåt: "Omega 34" - Hva kan man si om disse?

jupan

Recommended Posts

Virker ikke HELT solid disse båtene da...

Jo. Omega 34 er veldig solid. Men det er ikke på bankekryss i sterk kuling man seiler lettest opp lys-tallet. Til det er kjølen for grunn. Men det er i noen situasjoner en fordel...

- Mastheadrigg

Med andre ord: kompromissløs :)

JRO ;)

Mastheadrigg er jo et kompromiss, der man ofrer enkel seilhåndtering i småkryssing og gode trimmemuligheter. Vet ikke helt hva man får i stedet. Tror mastheadriggen målte gunstigere inn under IOR som var inn på 70-tallet. På en jordomseiler er det kanskje også mere solid. Men seilgarderoben blir dyrere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nei, jeg bare undres jeg altså...

Rod Stephens argumenterer vel for en gjennomgående mastheadrigg i forhold til styrke hvertfall.

Men det er sikkert ikke det mest gunstige i forhold til andre faktorer. Jeg vet jo ikke :)

Berge Viking har jo mastheadrigg med lensetakler, så det er jo også en variant.

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Vet ikke helt hva man får i stedet.

man får en rigg som er klart underrepresentert i skadestatistikken...

Nei, jeg bare undres jeg altså...

Rod Stephens argumenterer vel for en gjennomgående mastheadrigg i forhold til styrke hvertfall.

med genomgående rigg får du ett gunstigere knekkningsförlopp (Eulerknekkning)

komprisjonskrafterna i riggen kan fånges opp bedre!

men like ofte valger konstruktören da o gå ned i mastprofil för o få en slankare o snabbare rigg...

o da er du tilbake på rute 1 !!! dvs du har ikke en starkare rigg...men racigare :wink:

S/Y Gunga Din

Jeg sitter her om undres på om det finnes en båt fra for eksempel 28-34 fot som har følgende spesifikasjoner:

...

- Mastheadrigg

- Gjennomgående mast

....

Kan ikke huske å ha sett en masthead med gjennomgående mast noensinne?

Dersom Forgus 31 har dette (etter Gungas svar her) tror jeg den må være ganske ensom om den løsningen.

S/Y Surprise

Skulle jeg valgt omigjen, ville det nok blitt brøkdelsrigg på meg også. Har seilt med sånn i mange år.

Men nå er det altså masthead på min C 32, og derfor er jeg fornøyd med den. :smiley: Kunsten å være fornøyd med det man har ? (Noe jeg ellers i livet ikke er så flink til, så selvskrytet er bare sånn passe velplassert.)

For øvrig seiler jeg stort sett alene, og da blir det ofte til at jo mindre storseil å håndtere, dess bedre...

Nei, har ikke rulleforseil, men min nye autopilot ligger i posten fra Hjertmans! :flag_sw:

Hadde det vært noe allvorlig gærnt med sandwichprinsippet, hadde det ikke vært så utbredt. (Sånn resonnerer i hvert fall jeg. Omtrent som med kort kjøl; noen liker det ikke, av prinsipp.)

Du behøver jo ikke ha sandwich for å få delaminering heller. Det holder med en skrogskade under vannlinjen som blir slurvete reparert, så glassfiberlaminatet ikke er beskyttet mot vannet. Vann trekker inn, vinteropplag, frostsprengning og vips har du fått servert din delaminering. Seiling er kalkulert risiko. Båtkjøp også.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Ser den altså :) Men det er vel ikke sagt at fordi det er utbredt så er det bra heller ;)

Jeg tror Peter Bruun sine båter, Grinde og Kaskelott er veldig kraftige gode båter. De ser sånn ut hvertfall.

JRO

PS! Bare så det er sagt. Det er IKKE min egen båt jeg diskuterer i denne tråden. Den er som sagt et kapittel for seg selv, og en potensiell juridisk sak, så den styrer jeg unna å diskutere for mye om for tiden.

Vurderte både Comfort 30, Comfort 32, Omega 30, Omega 34 til jeg kom borti denne skuta:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

...og valgte den. Et utrolig håndverk fra ett av verdens beste verft. Wauquiez.

Jeg syns du valgte en meget robust og god båt. I forhold til Omega 34, som er en rask skarpseiler, så er Gladiatoren tung og langsom i forhold. Om du skal seile mest tur, og kanskje på havet, så er det et meget fornuftig valg. Omega er noe overrigget og må reves tidlig.

Jeg har hatt min Omega 36 i tyve år og har ikke funnet noen båt som har fristet meg til å selge for og kjøpe nytt.

Hei,

jeg har hatt en Omega 34 i snart 2 år nå. Min var relativt dårlig vedlikeholdt, og jeg har pusset den opp fra kjøl til windex. Dette er en kjempebra båt. Jeg har ingenting å utsette på den untatt at jeg gjerne skulle hatt blykjøl. Når man først har tatt seg jobben å slipe kjølen ned spiller det egentlig ingen rolle.

Jeg har utstyrt min båt for turbruk (varmtvann, badeplatform med dusj, oppgratdert elektrisk, kjøling, TV, varme osv.), og den fungerer utmerket til dette. Bruker den også til noen få regattaer. Hvis du har spesifikke spørsmål er det bare å spørre, jeg kjenner denne båten ut og inn nå.

Hvis du vurderer å kjøpe ville jeg skjekket følgende:

- Elektrisk system. Det orginale var relativt enkelt og underdimensjonert (og gammelt).

- Orginal motor. Dette er en "no go" hvis ikke det er gjenspeilet i prisen.

- Salingshorn. Svært mange salingshorn har sprekt, noe som er et kjent problem. Sjekk også innfestning av salingshorn i masten (sveisen). Feil her er lett å fikse, men krever en proff. Jeg har gode erfaringer med Southern Cross Spars i Bærum der jeg fikk meget god service.

- Stående rigg. Bør vær oppgradert

- Luker. Jeg måtte bytte luke da denne ikke var tett. Ikke kostbart, men en stor jobb var det.

- Lukt. Min båt var full av mugg og det luktet skikkelig "båt" når jeg kjøpte den. Dette viste seg å være det største problemet. Krevde at jeg byttet ut alt av trekk innvendig.

- Båter fra 1985 er som regel mer påkostet med mer trearbeid innvendig og noen forandrede løsninger. Jeg mener derfor at modeller fra 1985 er å foretrekke.

Jeg hadde ikke hatt bekymringer med sandwich dekket. Min båt er ihvertfall veldig tør og fin.

Når det gjelder 7/8 riggen fungerer denne fint, men den må seiles med lensetakler i regatta. Disse tar jeg av til feriebruk da salingene er bakovervendte og lensetaklene kun er for trim.

Jeg vil ikke si båten er noen nummer to bak Comfortina. Løsningene med toalett forut fungerer bra, og plassutnyttelsen er bra. Jeg syntes akterkabinen i comfortinaen blir litt klaustrofobisk.

Jeg kan ikke annet en å anbefale båten, men som andre båter fra 80 tallet er alt avhengig av tidligere eiers innsats. Ta med deg en båtkyndig på visningen.

Torbjørn

-

Vet du hva en Omega 36 ligger på i pris? Er også denne noe overrigget?

JRO

Jeg tror det ligger en på finn.no til kr 495.000. Den høyeste pris de siste år har vært på kr 670.000.

Omega 36 er også noe overrigget, og det er vel derfor de blir kalt skjærgårdskrysser. Med full seilføring (m/stor genua) bør den reves ved 5-8 m/s. Om en seiler med den selvskjøtende fokka, så tåles det mye sterkere vind.

Link til Omegaklubben

Jeg syns du valgte en meget robust og god båt. I forhold til Omega 34, som er en rask skarpseiler, så er Gladiatoren tung og langsom i forhold. Om du skal seile mest tur, og kanskje på havet, så er det et meget fornuftig valg. Omega er noe overrigget og må reves tidlig.

Jeg har hatt min Omega 36 i tyve år og har ikke funnet noen båt som har fristet meg til å selge for og kjøpe nytt.

Takk for fine ord. Skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo) så hadde jeg ikke peiling på seiling og hadde vært på seiltur i nøyaktig en halv time da jeg kjøpte denne Gladiatoren. Den ble forsåvidt også kjøpt etter lommeboken. Men det var den båten som ga meg mest solid-inntrykk.

Kom over en test i et norsk båtblad fra 1978 og der mente de at "selv om den er en havseiler så er den en skarpseiler så god som noen".

Og ja, det går kun på turseiling. Men det som overrasker meg er den solide oppbygning; den holder i 30 år til! Men nå er jeg kanskje litt OT i forhold til trådstarter, men det tilgis kanskje i en så hyggelig tråd... :yesnod:

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Skjærgårdskrysser tror jeg svenskene kalte den;

og:

Omega 36 er også noe overrigget, og det er vel derfor de blir kalt skjærgårdskrysser.

Nå var det vel helst Omega 42 som ble sammenlignet med skjærgårdskryssere i markedsføringen på åttitallet. Den er bare 10 cm bredere enn f.eks Omega 30 og Omega 34, og 26 cm smalere enn Omega 36. Peter Norlins design på Omega 42 er ganske forskjellig fra Ron Hollands design på 30, 34 og 36'n.

JRO: Skal en tur til Os og prøveseile Dixien til Jarle i morgen ettermiddag. Kanskje du vil ha rapport? Har store forventninger til den båten. Han skryter fælt...

Beklager dere andre, denne var intern...

Oioioi! Spennende. Gleder meg til å høre. Ta noen bilder og da. Du må gjerne mobbe han litt hvis du finner påskudd til det slik at han ikke kjekker seg sånn hehe ;)

Nja, har ikke ført statisitikk, men setter pris på din gode hensikt!

Sånn generell observasjon her inne er at det er mye raske hardtslående meninger og ikke så rent lite sjåvinsme. Blir litt sliten av sånt.

Ja det er nok fort gjort at det blir litt oppglødd, men det er når folk trekker inn politikk, er kategoriske, sort/hvitt, enten/eller og sier at andre har feil og dårlige ting osv. Dette gjelder også trådstarter ;)

SPM: Hva betyr egentlig forkortelsen "OT" som benyttes her på forumet?

JRO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...