Jump to content

KAD32 - automatsikring slår seg ut


Sirrams

Recommended Posts

Min KAD32 (og alle andre sin :)) har en svart boks med en automatsikring montert på toppen av selve motoren. I det siste har den slått seg ut noen ganger med det resultat at diverse instrumenter "fryser", og at bl.a. el-clutch til kompressor ikke slår seg inn. Når jeg trykker sikringen inn igjen fungerer alt som normalt. Noen som kan ha et tips hva som evt. kan overbelaste sikringskretsen?

Link to post

Hei, Har prøvekjørt litt mer i dag, og er nå temmelig sikker på at det bare skjer på "kompressor-turtall", og det virker som at det skjer oftere og oftere. Mer tilkoblet? jeg har ikke studert så nøye ennå, men som jeg nevnte, instrumentene i cockpit "fryser", og tenningssystemet er også koblet ut. (Får ikke stoppet motoren)

Link to post

Kan være en feil med reelet til kompressoren eller kompressoren som forårsaker at sikringen slår ut hvis dette skjer ved inkoblingsturtall til kompressoren. Har du mulighet for å låne et rele og sjekke om det samme skjer med dette? Nytt rele koster ca. 2900 så det kan i første omgang lønne seg å låne hvis mulig..

Link to post

Den som leter skal finne... denne linken gir en mulighet for selvsøk etter feil i EL-systemet, må forsøke i kveld!

http://www.slaattevik.com/jarle/mob_baat/v...ektrosystem.pdf

 

Her er det tilsynelatende to muligheter:

• Säkringen löser ut när kompressorn kopplas in:

Demontera kontaktstycket till kompressorn och

kontrollera om säkringen forfarande löser ut.

Löste den inte ut föreligger kortslutning i

magnetkopplingen.

Löste säkringen ut trots demonterat

kontaktstycke föreligger kortslutning i

varvtalsrelät.

Link to post

OK, skal forsøke.

Er det komplisert å "inspisere" litt? Noen som har demontert denne magnetkoblingen? Løsner man reimskiva også hvis man løsner clutchen, eller er de festet uavhengig av hverandre slik at drivreim fortsatt kan sitte på om clutchen er fjernet? (Som sagt før, en verkstedhåndbok e.l. ville vært OK )

Link to post

Jeg bør vel si noe om hva som forhåpentligvis er slutten på denne historien siden jeg åpnet en "sak" her, og fikk nyttige tips:

 

Jo da, releet som kobler inn clutch var defekt, faktisk gikk en komponent i "boksen" så varm etter hvert at den var tydelig misfarget. Pris i Norge (og Sverige) ca. 4.000. Så stillte jeg meg spørsmålet HVORFOR den gikk varm, og konkluderte med at jeg ikke ville ta sjansen på at det egentlig er clutchen som er synderen (kortslutning i spolen e.l.), slik at et nytt rele ville lide samme skjebne. Pris ny clutch i Norge (og Sverige) ca 4.000. Syntes dette var drøyt, og har nå bestilt delene fra USA (https://www.marinepowerservice.com) for USD 600 inkl. frakt. På spørsmål til en svensk ekspert fikk jeg for øvrig følgende svar vedr. kjøring i kompressorhastighet:

"Om du kör motorn under låmg tid (mer än 15 min) med kompressor engagerad så löser säkringen ut. Kompressorn är bara till för att ta båten upp i plan, inte för kontinuerlig drift. Vill du köra deplacerande ska du koppla bort kompressorn."

Hmmmm... (mer enn 15 min), er dette riktig? På mine kanter av landet er værforholdene ganske ofte slik at planing er uaktuelt, og alternativet er da 8-9 knop. Kommentarer?

Link to post

Kjekt å høre at det ordner seg med deg.

Jeg er ikke Volvo ekspert, men har skrudd en del på andre motorer.

Jeg trodde at denne kompressoren hadde en sentrifugalkobling, slik ei motorsag har.

Da har en slippe unna all leamikk, med elclutch og alt som dette fører med seg..

Men det tok jeg feil.

Hadde ikke det vært noe enklere da???? jeg bare spør?? :wink:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Endel kobler en bryter på kompressoren slik at de kan slå den av ved kjøring i halvplan over lengre tid. Tror du skal høre på han svensken og følge hans råd. Jeg personlig ville ikke ha ligget med kompressoren inne så lenge som 15 minutter en gang, det går skikkelig hardt utover remmer og det bråker en del ekstra når de går.

Jeg pleier å legge turtallet slik at det er like før de slår inn eller så drar jeg på nok til at de kobler ut igjen, ligger aldri midt i mellom. Du kan justere hvilket turtallsområde den skal slå inn og ut.

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Hei igjen, vurderer å sette på bryter ja....

Men jeg kjører nå med kompressor utkoblet, og har problemer med å få turtallet over 2000rpm. Virker som kombinasjonen NB820(helplaner),KAD32 og DP-e-drev faktisk gjør at motoren blir for svak for å ta båten opp i plan uten hjelp fra kompressoren. Noen som har lignende erfaringer?

Link to post

KAD32 trenger kompressor for å få de fleste båter i plan. Under 2500 rpm, før turbo slår inn, må den ha kompressor. Hvis ikke mangler store deler av kraften.

Slik er denne motoren. Ulempen er at en ikke skal kjøre lenge med kompressor innkoblet. Det gjør at motoren helst skal gå under 1400-1500 rpm eller over 2600-2700 rpm.

 

/Øystein

Link to post
  • 4 år senere...

Da har jeg fått samme situasjon med sikringen som slår ut på KAD 32. Motor fra 2006, gått 456 timer. Foreløpig skjedde det flere ganger på en dag og jeg klarte og fremprovosere det samme flere ganger dagen etter. Men da jeg skulle få hjelp på verksted i dag dukket ikke feilen opp, muligens pga jeg kjørte litt "råere" og ikke økte turtall forsiktig. Dokumentasjonen så lå her på BP forklarte rimelig klart hvordan en skulle feilsøke og fikk beskjed fra leverandør at delene var lagervare. Da er det bare å se om feilen vender tilbake. Takk for godt forum.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...