Sirrams Startet 12.April.2009 Del på Facebook Startet 12.April.2009 Min KAD32 (og alle andre sin :)) har en svart boks med en automatsikring montert på toppen av selve motoren. I det siste har den slått seg ut noen ganger med det resultat at diverse instrumenter "fryser", og at bl.a. el-clutch til kompressor ikke slår seg inn. Når jeg trykker sikringen inn igjen fungerer alt som normalt. Noen som kan ha et tips hva som evt. kan overbelaste sikringskretsen? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Slår den ut tilfeldig eller f.eks. ved innkobling av kompressor, bruk av utstyr el.? Er det koblet på andre ting på kretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Sirrams Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hei, Har prøvekjørt litt mer i dag, og er nå temmelig sikker på at det bare skjer på "kompressor-turtall", og det virker som at det skjer oftere og oftere. Mer tilkoblet? jeg har ikke studert så nøye ennå, men som jeg nevnte, instrumentene i cockpit "fryser", og tenningssystemet er også koblet ut. (Får ikke stoppet motoren) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Kan være en feil med reelet til kompressoren eller kompressoren som forårsaker at sikringen slår ut hvis dette skjer ved inkoblingsturtall til kompressoren. Har du mulighet for å låne et rele og sjekke om det samme skjer med dette? Nytt rele koster ca. 2900 så det kan i første omgang lønne seg å låne hvis mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
Sirrams Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 Den som leter skal finne... denne linken gir en mulighet for selvsøk etter feil i EL-systemet, må forsøke i kveld! http://www.slaattevik.com/jarle/mob_baat/v...ektrosystem.pdf Her er det tilsynelatende to muligheter: • Säkringen löser ut när kompressorn kopplas in: Demontera kontaktstycket till kompressorn och kontrollera om säkringen forfarande löser ut. Löste den inte ut föreligger kortslutning i magnetkopplingen. Löste säkringen ut trots demonterat kontaktstycke föreligger kortslutning i varvtalsrelät. Sitér dette innlegget Link to post
Sirrams Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 noen som kan skaffe teknisk beskrivelse av kompressoren? ser ut som clutchen er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Jeg har haft et lignende problem, godt nok på en aqad41a, men alligevel: Udskiftning af automatsikringen, vel at mærke til en med samme mærkestrøm, klarede sagen. Billigt forsøg i forhold til andre dyre reservedele. Sitér dette innlegget Link to post
Sirrams Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 OK, skal forsøke. Er det komplisert å "inspisere" litt? Noen som har demontert denne magnetkoblingen? Løsner man reimskiva også hvis man løsner clutchen, eller er de festet uavhengig av hverandre slik at drivreim fortsatt kan sitte på om clutchen er fjernet? (Som sagt før, en verkstedhåndbok e.l. ville vært OK ) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 (redigert) Har du sett igjennom verkstedhåndbøkene til kad'en som ligger i dokumentarkivet? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16443 Redigert 15.April.2009 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sirrams Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Takk for det - der fant jeg mer ja! Sitér dette innlegget Link to post
Sirrams Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jeg bør vel si noe om hva som forhåpentligvis er slutten på denne historien siden jeg åpnet en "sak" her, og fikk nyttige tips: Jo da, releet som kobler inn clutch var defekt, faktisk gikk en komponent i "boksen" så varm etter hvert at den var tydelig misfarget. Pris i Norge (og Sverige) ca. 4.000. Så stillte jeg meg spørsmålet HVORFOR den gikk varm, og konkluderte med at jeg ikke ville ta sjansen på at det egentlig er clutchen som er synderen (kortslutning i spolen e.l.), slik at et nytt rele ville lide samme skjebne. Pris ny clutch i Norge (og Sverige) ca 4.000. Syntes dette var drøyt, og har nå bestilt delene fra USA (https://www.marinepowerservice.com) for USD 600 inkl. frakt. På spørsmål til en svensk ekspert fikk jeg for øvrig følgende svar vedr. kjøring i kompressorhastighet: "Om du kör motorn under låmg tid (mer än 15 min) med kompressor engagerad så löser säkringen ut. Kompressorn är bara till för att ta båten upp i plan, inte för kontinuerlig drift. Vill du köra deplacerande ska du koppla bort kompressorn." Hmmmm... (mer enn 15 min), er dette riktig? På mine kanter av landet er værforholdene ganske ofte slik at planing er uaktuelt, og alternativet er da 8-9 knop. Kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) Kjekt å høre at det ordner seg med deg. Jeg er ikke Volvo ekspert, men har skrudd en del på andre motorer. Jeg trodde at denne kompressoren hadde en sentrifugalkobling, slik ei motorsag har. Da har en slippe unna all leamikk, med elclutch og alt som dette fører med seg.. Men det tok jeg feil. Hadde ikke det vært noe enklere da???? jeg bare spør?? Redigert 24.April.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Jeg trodde at denne kompressoren hadde en sentrifugalkobling, slik ei motorsag har. Nope, kompressooren skal jo koble ut igjen når motoren har fått opp farten og effekten fra turboen kan overta. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Xlnt Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 (redigert) Endel kobler en bryter på kompressoren slik at de kan slå den av ved kjøring i halvplan over lengre tid. Tror du skal høre på han svensken og følge hans råd. Jeg personlig ville ikke ha ligget med kompressoren inne så lenge som 15 minutter en gang, det går skikkelig hardt utover remmer og det bråker en del ekstra når de går. Jeg pleier å legge turtallet slik at det er like før de slår inn eller så drar jeg på nok til at de kobler ut igjen, ligger aldri midt i mellom. Du kan justere hvilket turtallsområde den skal slå inn og ut. -Xlnt Redigert 24.April.2009 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Sirrams Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Hei igjen, vurderer å sette på bryter ja.... Men jeg kjører nå med kompressor utkoblet, og har problemer med å få turtallet over 2000rpm. Virker som kombinasjonen NB820(helplaner),KAD32 og DP-e-drev faktisk gjør at motoren blir for svak for å ta båten opp i plan uten hjelp fra kompressoren. Noen som har lignende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 KAD32 trenger kompressor for å få de fleste båter i plan. Under 2500 rpm, før turbo slår inn, må den ha kompressor. Hvis ikke mangler store deler av kraften. Slik er denne motoren. Ulempen er at en ikke skal kjøre lenge med kompressor innkoblet. Det gjør at motoren helst skal gå under 1400-1500 rpm eller over 2600-2700 rpm. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Da har jeg fått samme situasjon med sikringen som slår ut på KAD 32. Motor fra 2006, gått 456 timer. Foreløpig skjedde det flere ganger på en dag og jeg klarte og fremprovosere det samme flere ganger dagen etter. Men da jeg skulle få hjelp på verksted i dag dukket ikke feilen opp, muligens pga jeg kjørte litt "råere" og ikke økte turtall forsiktig. Dokumentasjonen så lå her på BP forklarte rimelig klart hvordan en skulle feilsøke og fikk beskjed fra leverandør at delene var lagervare. Da er det bare å se om feilen vender tilbake. Takk for godt forum. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.