Jump to content

ny ILAS ankervinsj oppfører seg merkelig

Baltic

Recommended Posts

Jeg har helt ny ILAS ankervinsj, også m/fjernkontroll. Båt og utstyr har vært brukt noen få ganger siden 1. mai da jeg hentet båten. Ting har fungert fint, også ankervinsjen, inntil torsdag i forrige uke da vi skulle ankre opp inntil en øy for at ungene skulle få gå i land.

Da jeg slapp ut dreggen gikk alt som normalt helt til jeg skulle stoppe utleggingen (fritt fall vinsj m/blytau og 10 kg's Bruce'). Da jeg trykte på knappen for å stoppe utleggingen av tau begynte vinsjen å hale tauet inn igjen i full fart. da jeg igjen skulle stoppe den, slapp den tauet ut igjen. For hver gang jeg trykte på knappen for enten å stoppe utlegging av tau eller for å stoppe innhaling gikk den full fart andre vei... Til slutt gikk automatsikringen til vinsjen. Prøvde noen ganger på samme plass og det samme gjentok seg hele tiden. Da gav vi opp og flyttet på oss. Lengre bort prøvde vi oss igjen og alt fungerte plutselig helt fint og normalt igjen. Jeg prøvde meg også da vi kom til båtplassen og alt fungerte helt fint.

Jeg prøvde både med fast montert bryter og fjernkontrollen (alle steder). Der jeg fikk problemer har jeg ankret opp med samme båt og utstyr et par uker tidligere uten problemer av noe slag og det lå andre båter der som også hadde ankervinsj. Om de andre hadde hatt problemer denne gangen vet jeg ikke (jeg har tenkt på om det kunne være spesielle forstyrrelser som påvirket vinsjen denne gangen).

Er det noen av dere som selv har opplevd noe lignende eller som har hørt om andre tilfeller?

Hvis ikke, har du noen formening om hva dette kunne skyldes?

Har snakket både med Scand og ILAS og begge antydet at det kunne være feil på relèet.

De bad meg sjekke at alle kablene var skikkelig tilskrudd (god kontakt) og det så fint ut. Hvis dette gjentok seg ville Scand sende meg et nytt relè. Burde jeg be om et å ha i reserve slik at jeg kan bytte hvis problemet skulle gjenta seg eller er sannsynligheten for at dette skal gjenta seg minimal?

Hva vil dere råde meg til i denne saken?  :cool:

Hadde en vinsj fra Engbo for mange år siden som også begynte å leve sitt eget liv. Det er faktisk ganske farlig når slike kraftfulle motorer begynner å tulle slikt.

Den gang var det elektronikken det var feil på (et ganske ubeskyttet printkort som nok ikke hadde tålt sjøluften)

Kjenner ikke den elektriske oppbyggingen av ditt system, men synes du også bør holde en utkikk etter feil i elektronikken, om det altså finnes slikt montert.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Var også utfor noe rart med min engbo 40 vinsj her i vinter.

Satt i stua og så på fjernsyn da jeg hørte en merkelig lyd fra hagen.

Det viste seg at vinsjen hadde startet opp helt av seg selv,lukta helt j..... brent når jeg fikk stoppa den.

Eneste måten å få stoppa den på var å slå av hovedstrømsbryteren.

Det rare er at i ettertid har ikke dette hendt og den har oppført seg helt eksemplarisk.

Har ikke funnet ut hva grunnen var,men følger spent med vidre i denne tråden.

(ps vet at jeg burde ha slått av hovedstrømsbryteren da jeg gikk fra båten)

mvh

frank v.

Lite annet enn rele`som henger seg opp som kan være årsaken.  Hvis det skjer igjen kan du jo koble vekk mottaker til fjernkontroll. Da er du helt sikker på at det ikke er radioforstyrrelser så trigger rele` gjennom mottaker til fjernkontroll. Har liten tro på at det er det slik du beskriver.

PowerIL har enkel oppbygging der det kun er et rele`som styrer strøm til motor.

Ingen microswitcher eller automatikk.

Ps! et rele`vil ofte henge seg opp lettere ved lav tilførselspenning. Lurt å ha motor igang når vinsj betjenes.  

Da jeg trykte på knappen for å stoppe utleggingen av tau begynte vinsjen å hale tauet inn igjen i full fart. da jeg igjen skulle stoppe den, slapp den tauet ut igjen. For hver gang jeg trykte på knappen for enten å stoppe utlegging av tau eller for å stoppe innhaling gikk den full fart andre vei... Til slutt gikk automatsikringen til vinsjen. Hva vil dere råde meg til i denne saken?

Et lite spørsmål litt på siden kanskje, men hvorfor kjører du ut tau? Vanligvis tar man et kjapt trykk på ut-knappen, ankeret detter i vannet og drar med seg den mengden tau det trenger for å nå bunnen. Deretter stopper utlegget. Når du så glir forover meter for meter, dras det automatisk ut samme antall meter for meter. Det er dette som er så kjekt med blytau. Slipp ankeret og glem det til du skal stramme opp. Enklere kan det ikke bli.

Har du en slags spesialløsning, eller hva er det som gjør at du må kjøre tauet ut? Kanskje noe av årsaken til problemet ditt ligger her?

Lotus

Vel, muligens har du noe rett i at man ikke skal "kjøre ut" ankertau, men presis det har jeg heller ikke skrevet. Jeg trykker på knappen for å slippe dreggen og når jeg nærmer meg land trykker jeg igjen for ikke å slippe ut mere.

MEN jeg er helt nybegynner med ankervinsj og blytau og har mye å lære. Du lærte meg noe nytt med at man ikke trenger å stoppe utleggingen, jeg har nemlig trodd at det bare ville fortsette å "rase ut" hvis jeg ikke stoppet det. Har følt at det gikk ut mere tau enn jeg egentlig ønsket noen ganger når jeg bare ville ligge på svai for en stund. Synes at det blir vel mye svai av og til (altså for mye tau utlagt)...

Kanskje kan jeg stramme inn noe på kabelaret slik at det ikke renner ut riktig så lett?

Uansett har jeg jo både før og etter fått vinsjen til å adlyde ordre slik jeg ville, så det skjedde noe merkelig akkurat den gangen, det er sikkert.

Får håpe at dette var en engangsforeteelse!        :wink:

Hei,

I og med at du sier at den virket etter at du hadde flyttet på deg (Mao du fikk også ladet litt), vil jeg tippe at du hadde lite strøm. Det som kan ha skjedd er at når selve vinsj-motoren går så synker spenningen så mye at selve styre-elektronikken ikke fungerer.

Om dette er tilfelle kan det være 2 muligheter. Flatt batteri eller for tynne/lange kabler til vinsjen, eller dårlig kobling som gir spenningsfall.

Jeg er helt sikker på at jeg hadde massevis av strøm på batteriene. har nesten ikke brukt strøm, men har kjørt en god del så batteriene var nok fulle av strøm.

Feil med fjernstyringsenheten høres mere sannsynlig ut.

Tusen takk for alle innlegg og forsøk på å hjelpe meg. Nå skal jeg ringe ILAS igjen og høre hva de foreslår.

Flott med denne baatplassen.no!!!    :sailing:

Jeg hadde det samme problemet med at vinsjen begynte å gå av seg selv når den var helt ny .ikke nok med det, sikringene røk hele tiden. tok kontakt med Ilas det var bare og komme og bytte hele styringsenheten .De spurte om ikke jeg kunne prøve noe mer for de hadde den ikke inne på lager i det tidsrommet  .fikk en avtale om og få tilsendt ny enhet som jeg bar kunne koble direkte når nytt problem dukket opp . etter og ha skiftet sikkringer et par ganger så var vinsjen helt i orden har fungert hver eneste gang . den nye styrings enheten ble sendt tilbake etter en tid  "kjempeservice" fra Lambertseter de gutta har mye og lære bort til resten av det maritime miljøet som selger utstyr. Motto slipp aldri en kunde ut av døra før han er helt fornøyd.

• 9 år senere...

Hei.

Jeg har en ilas ankervinsj som plutselig fikk problemer... Når jeg trykker på knappen på dashbordet for opp og ned, så klikker det i et eller annet, men det skjer ikke noe!! Kan det være releet?

Oppdaget også at batteriet på fjernkontrollen måtte byttes, men det har vel ikke noe med problematikken til knappen på dash. ?

Mvh

Gisle.

Hei

Riktig som du sier: Når du har egen knapp på dashbordet så trenger du ikke fjernkontrollen.

Min erfaring er at hvis det er releet så vil den slutte å virke i en retning. Siden den ikke går noen veier ville jeg først mistenkt andre ting: sikringen, kabling og motor. (Men ikke se helt bort fra at det kan være releet også)

Hvis du har et volt meter og kan måle deg frem så er det det beste.

Gerhard

Er ikke disse ilas enhetene med fjernkontroll, en stor styringsenhet, som inneholder både printkort og releer? Jeg har Ilas bak og med fjernkontroll, og kan ikke si at jeg ser noen egen releenhet for denne. Derimot en stor fæl boks som tydelig alt mulig er stoppet fult av. Inklusive at fjernkontrollstyringen også skal på den boksen.

Til trådstarter, tipper du fikk en elektronikkfeil i den nevnte boksen. Kan skyldes boksen, kan skyldes signaler fra fjernkontroll. Sjekk om du har hovedsikringsbryter til ankervinsjen, det følger med i installasjonssettet og er veldig hendig for å kunne bryte strømmen, skjer noe slikt igjen. Samtidig kan slike elektronikkblaff være nok, bare kutte strøm å slå på igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...