Jump to content

Webasto Air Top starter ikke

eikeland

Recommended Posts

• 5 uker senere...

Heisann

Jeg har en Webasto Air Top 5000 ST. Denne er nå ca 2 år gammel.

Jeg får den ikke til å tenne som normalt lenger, dette slik jeg ser det grunnet luft i brennstoffrøret.

Maskinen stopper og kommer med feilkode 2. (avrutt brenning) (flamme slukket)

Etter en del feilsøking har jeg funnet en del luftbobler i slangen. Så ble nye mellomstykker montert og skal være tett.

Likevel ser jeg at pumpa "produserer" små luftbobler som videre blir pumpet mot brenneren, når disse treffer apparatet, stopper selvfølgelig oppfyringen av selve brenneren. :nonod:

Så er mitt spørsmål, hva kan årsaken være til at pumpa "produserer" luft?? Inn til selve pumpa kommer diesel uten luft.

Finner ingen synlige feil på pumpa. Må jeg bytte pumpe allerede?? :confused:

Håper på svar fra noen som har litt kunnskap om disse pumpene.

Vidar'n :smiley:

Så er mitt spørsmål, hva kan årsaken være til at pumpa "produserer" luft?? Vidar'n :smiley:

Det kan være at du må lufte den , det måtte jeg etter at jeg kjørte tanken så langt ned at den ikke fikk diesel .Etter at jeg bunkra opp så ville ikke Webasto'n starte , spurte en som jobber litt med detta . Han sa at jeg kan prøve å lufte den , å det gjorde jeg . Ta av slangen etter pumpa ( mellom pumpe og varmer ) start varmer til du ser det kommer rein diesel ut av pumpa . Sett på slangen igjen å start opp , da kan det være at den er iorden igjen . Koster itno å prøve da , foresten . En ting til , har du dieselfilter på slangen kan det være full av møkk . Kansje ikke det beste å gjøre , men jeg monterer aldrig på filter som følger med varmeren . Så da har du to muligheter . Lykke til .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 7 måneder senere...

Hallo. Jeg har akkurat samme problem som Vidaren. Min Air Top 5000 ST er 3 år gammel. Den starter, men etter en liten stund 5 - 15 min, Slår den seg av og kommer med feilkode F 02. Jeg har også disse luftboblene i slangen etter pumpa, samt et 3 år gammelt filter. :blush: Koblet midlertidig ut filteret og kjørte pumpa fri for luft. Uten at dette hjalp i det hele tatt. Har prøvd så mange ganger at det kan ikke være mer luft inne i denne. Det ser faktisk ut til at pumpa produserer luft. Som vidaren sier. Har sjekket skjøtestykkene rundt pumpa også, men hvis den skulle suge falsk luft når den går. så må det nesten komme ut disel når den ikke går. Lekasje eller svetting.

Er det noen som har en fungerende Webasto som kan sjekke om dette med boblene er normalt eller ikke.

Hilsen frustrert og kald :headbang:

Ok. Det var godt å få utelukke det. Takk skal du ha christensen. Hadde en mistanke til at dette kanskje var normalt i denne typen diselpumper. Er jo mer som små prikker enn luftbobbler.

Da er det vel bare å brette opp armene, demontere brenneren og gjøre denne ren tenker jeg. Noe gjør at brenneren slukker og det kan vel kanskje ha noe med sot i brenneren å gjøre. Eller burde jeg fått en annen feilkode da? :confused:

Og farco. Pumpa er montert godt under nivået i diseltanken, full tank, så jeg tror vi kan utelukke falsk luft.

Heisann :smiley:

Jeg har funnet feilen i min maskin.... :yesnod:

Sot, enkelt å greit Sot,sot,sot.... Så, Teamfryd, der var problemet, sikkert det samme hos deg og.

Jeg har demontert, for så å rengjøre, fikk samme feilkode før demontering: 02..

Åpnet apparatet, plukka den forsiktig fra hverandre, tok ut brenneren.. Den var nedsota etter en del timers bruk,, noe på halv fart, noe på full fart. Rengjorde brenneren og tennstiften. :yesnod:

Så nå har jeg en fullt oppegående Webasto som jeg både vet hvordan funker og hvordan demontere for rengjøring etc.. :smiley:

Nå tilbake til luftboblene: Når maskina ikke ville starte som beskrevet over, her flere ganger, måtte jeg jo rote rundt for å finne feilen, første jeg la merke til, var luftboblene fra pumpa. Boblene er der ennnå, og maskinen varmer som bare tusan.. Så, boblene har vistnok ikke noe å si i dette tilfellet.. :smash:

Vidar'n

Redigert av Vidar'n (see edit history)
Nå tilbake til luftboblene: Når maskina ikke ville starte som beskrevet over, her flere ganger, måtte jeg jo rote rundt for å finne feilen, første jeg la merke til, var luftboblene fra pumpa. Boblene er der ennnå, og maskinen varmer som bare tusan.. Så, boblene har vistnok ikke noe å si i dette tilfellet..

Snodige greier.. Jeg pleide å følge godt med i fysikktimene.

Hvis pumpa er lavere enn dieselnivået i tanken, og varmeren plassert høyere....da lurer jeg litt. Kan det være noe annet enn luft du har observert? En ting føler jeg meg rimelig overbevist om: Luft i dieseltilførselen er ikke årsaken til at varmeren din har sotet ned. Var jeg deg, ville jeg tatt en nærmere titt på disse "boblene" dine..... de skal ikke være der! Det er nok ikke så mange komponenter å velge mellom når man skal finne den store synderen i en dieseltilførsel. Hvis ikke det er en spesiell "faktor X" i din båt. :ghost:

Så lenge jeg ikke skjuler meg bak morsomme "nick" har jeg heller ikke lyst til å røpe hvilken komponent jeg mistenker å være "faktor X", da dette lett kan komme til å bringe meg opp i et eller annet ansvarsforhold om jeg skulle ta feil...

Heia igjen

Jo, Farco.. Maskinen er montert høyere enn tanknivå og pumpa motsatt, så for meg og blir dette et mysterium :crazy:

Men, når det gjelder løsningen på sotet, vil jeg helle litt mot filter...... Som, jeg IKKE har innmontert. (har bare ikke somla meg til å gjøre det) :blush:

Som Draco aq140 sier, så har jeg også opplevet på tidligere lignende maskiner at de soter ved rolig gange, så en del av problemet ligger nok der og vil jeg tro. Nå etter rengjøringen kjører jeg varmeren hovedsakelig på full fart, ser overhodet ingen "sotpartikler" komme ut eksosen, noe jeg tidligere så av og til.

Boblene i slangen: Jeg har drevet å rota litt rundt på dette, tenkt å grubla.. har vel ikke funnet noe fornuftig svar på saken.

Det rare er et når varmeren hadde trøbbel, da var boblene (luft) større og flere enn nå når maskina er rengjort :confused:

Da kan en klø seg litt i knotten.. hehe.. Nå er boblene (fremdeles luft) mindre og skjeldnere, nivået på dieseltanken er omtrent lik, klemmer er tette, slangen er ikke flyttet på og det finnes overhodet ikke noen bobler i slangen "før" pumpa, ikke finner jeg feil eller skader eller andre ting på selve pumpa heller...

Det viktigste nå, er at varmeren funker igjen, men det hadde vært artig å kunne løst X faktoren :yesnod:

Så til teamfryd: Har du åpnet slike maskiner før? Hvis ikke, vær forsiktig, fort gjort å skade pakningen når du åpner. :smiley:

Vidar'n

Hallo.

svar til vidaren.

Nei, har ikke mekket på varmere før. Men jeg har reparasjonsmanualen og den beskriver godt fremgangsmåten. Der står det og at pakningen må skiftes. Men forstår på deg at med litt forsiktighet så går det greit å bruke den om igjen?

Når det gjelder soting så er jeg overbevist om at dette er ganske normalt når en brenner disel. Disel er ikke et rent produkt i samme grad som parafin. Og min brenner har gått i 3 år uten noen form for vedlikehold, med filter. Og som regel på lav styrke. Starter alltid på fult, men det blir jo fort badstutemperaturer inne da. Men jeg ville nok montert filter hvis jeg var deg, vidaren, det var ganske mye gørr i filteret som sto på min.

Takk for gode tips og innspill alle. Må gå og mekke litt. :sweat:

Hallo igjen.

Joda. Det gikk helt fint de. Masse sot i brenneren og rundt gløde pluggen. Det var ikke så vanskelig å dele denne som jeg hadde fryktet heller. Dette får blir et punkt på den årlige "to do" lista tenker jeg. Nå går den som den skal i allefall.

Så blir det Stavangertur til helga med båten alikevel. :drink: Tror det hadde blitt litt kaldt uten varmeren i disse dager.

Takk for tilbudet Vidar, og takk for hjelpen og gode tips her på forumet. :newyearsign::cheers_wine:

Som noen nevner alt ,kjør den på 2-3 kanner med lampeolje .Gjerne før den stopper ,sånn etter en vintersesong kan det være lurt å gjøre det .Da kan det være at du slipper å ta ut varmeren å pelle den fraværandre å gjøre reint ,dette har jeg gjort med div varmere .Har også da merket at dem varmer mye bedre etterpå,da den blir kvitt sotbelegget eller mye av det .Sikkert best å ta den ut å rense den,men nå er det ikke alle som klarer det da så,men å ta av dieselslangen å putte den oppi ei kanne lampeolje.Det klarer jo dem fleste . Lurt om dette gjøres innimellom trur jeg,da har du en varmer som gir max .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 4 uker senere...

Jeg plages også med min Webasto AirTop 18, har nylig montert nytt rep-sett & flammevakt. Men ikke om den vil starte. den er helt strøken innvendig, og den får diesel.

Prøvde å ta av glødepluggen like etter jeg prøvde å starte den, den var glohet.

Det er 2 knapper på den, en på hver side. Hva er disse 2 knappene til egentlig?

Mvh

Per Aksel

Boblene i slangen: Jeg har drevet å rota litt rundt på dette, tenkt å grubla.. har vel ikke funnet noe fornuftig svar på saken.

Det rare er et når varmeren hadde trøbbel, da var boblene (luft) større og flere enn nå når maskina er rengjort :confused:

Da kan en klø seg litt i knotten.. hehe.. Nå er boblene (fremdeles luft) mindre og skjeldnere

Eg har en Webasto 5 kw 6 måneder gammel der eg også ser knøttsmå bobler i slangen.

Den funker greit, men eg stusser på hvor dei kommer ifra.

Tar tilførselen ifra en T rett før røret på dieseltanken, dvs. før grovfilteret. Så eg får ikke

brukt grovfilteret på dieselvarmeren, men har det lille orginale filteret montert. Når eg kobla

T en etter grov filteret fungerte den greit heilt til eg starta Yanmaren samtidigt, derfor

måtte eg flytte T en til før grovfilteret.

På min forrige båt med en Webasto 3.5 kw var ikke dette et problem, heller ikke

boblene (trur eg). Dieseltilførselen var kobla etter grovfilteret og det lille orginale var også montert. (identisk)

Kan ikke finne noen lekkasjer og pumpe og filter står under tanknivå.

Visst luften kom ifra Yanmaren så skulle man vel tru at man hadde fått startproblem

etter å ha kjørt varmeren ett par døgn uten å ha starta motoren i mellomtiden?

Er det noe som heter kavitering i diesel bransjen?

Redigert av volfro (see edit history)

Pumpe klarer ikke å dra diesel opp fra tilførselsrør i tanken hvis den har litt diameter og er høy. Der begynner den å dra via forfilter og til slutt returslangen til tank. Kan de være grunnen til boblene?

De kan være mikrobobler før pumpe og dem samler seg i større i selve pumpen og blir mer synlige.

Pass også på vinkel på pumpe. Den skal peke litt oppover, 45grader er bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...