Gnisten Startet 12.April.2009 Del på Facebook Startet 12.April.2009 Denne Pionerjolla hadde jeg som prosjekt tidligere, men det ser ut til å være vanskelig å tette de sprekker som hadde oppstått. Den lekker både ovenifra og nedenifra. Den er bygget i en mykplast som er vanskelig å tette. Er det mulig å fylle dobbeltbunnen med f.eks. byggeskum eller er det bare å dumpe hele greia? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) Vel, byggskum skal du ikke under noen omstendighet benytte da de ikke danner lukkede celler.......ergo, svamp ! Du får kjøpt samme plasten som er i Pionerbåtene i metervis. Den er ekstrudert som en lisse i ca 10mm diameter(om jeg ikke husker helt feil. Sprekkene skjærer du som et V-spor og så legger du i lissa med plast og varmer med varmluftpistol. Dette skal bli ganske så varmt før det smelter, nesten så det tar fyr. Jeg hadde en gang en 11 fot Pioner med rør-ramme (ikke dobbelt skrog). Dette var nok en av de første som ble levert. Her revnet baugen fra rekka og helt ned til kjølen. Det var noen rampunger som hadde gått løs på den med slegge eller lignende mens det var frost. Denne ble reparert på samme måte som beskrevet over og hold helt til den ble kassert mange år senere. Hør med produsenten av Pioner om de ikke kan skaffe deg denne "Lissa". Link til produsent: Nammo Bakelittfabrikken AS Her er historien om Pioner Den første Pioner båten ble produsert på Bakelittfabrikken AS i Aurskog-Høland kommune i 1959. Fortsatt - 50 år etter – produseres pioner båtene i samme kommune beliggende ca 60 km øst for Oslo. Det var Lars Ringdal, en av de virkelig kjente pionerene innen utvikling av plast-produkter i Norge, som sto bak idéen og utviklingen av båter produsert i plast. Han startet Bakelittfabrikken AS i 1946 og utviklet etter hvert en produksjonsmetode kalt rotasjonsstøping. De første båtene ble støpt med enkelt skrog og hadde en stålramme innvendig for avstivning. Produksjonsmetoden ble forbedret og videreutviklet og i 1966 klarte man å støpe båter med dobbelt skrog i ett stykke. Dette revolusjonerte rotasjonsstøpingen av båter og Pioner fortsatte å være en ”Pioner” - i ordets rette forstand! Pioner båter ble raskt en suksess, og på slutten av 60 tallet startet Bakelittfabrikken AS lisensproduksjon av båter i andre land og verdensdeler. Nøkkelferdige rotasjonsstøpe fabrikker ble utviklet og solgt til Østerrike, Romania, Iran, Canada, Australia og Sør-Afrika. Egne fabrikker ble etablert i Seattle, USA i 1972 og Neümünster, Tyskland i 1976. Siden starten i 1959 har mer enn 300.000 Pioner båter blitt produsert og solgt fra Bakelittfabrikkens egne produksjonsanlegg. Klassisk design med gode skrog og god funksjonalitet har bidratt til at mange av Pioner båtene er like aktuelle i dag som for flere tiår siden. Idéen er solide, brukervennlige og vedlikeholdsfrie båter som skal vare og vare. For mange er det nok de røde 8, 10 og 12 fots jollene som er selve symbolet på Pioner, men på midten av 80 tallet ble en ny generasjon plastmateriale introdusert som gjorde det mulig å produsere langt stivere og dermed lettere og større båter. Pioner serien består i dag av 13 ulike modeller fra 8 til 17 fot. Vi er stolte over å ha vært med å utvikle Pioner eventyret gjennom 50 år, og vi skal fortsette å utvikle det gamle konseptet ”Pioner – en sikker båt” også i fremtiden. Redigert 12.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Smurph Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Du finner reparasjonsveiledning for Pioner her: http://www.pionerbat.no/reparasjon/index.html Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Gnisten Svart 12.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2009 Takk for gode råd. Har sendt mail til West System Norge AS om hvor jeg kan få tak i disse sveiselissene her i Bergensområdet. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Brodern Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 litt off topic, men her er en 11 fot pioner, med 75hk Johnson Stinger. Jada, Nordmenn ER gale Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Larspo Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Kult at noen finner på slikt og gjør det, men uten vest blir han desverre bare en idiot for meg. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Jeg har prøvd det , resultatet ble ikke bra , byggskummet ekspanderte alt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) Med byggskum skal man fylle maks 65%, skal det fylles hulrom så skal det fuktes mellom lagene. Maks 5cm pr. lag. Når det er sagt så har ikke byggskum lukkede celler og fungerer derfor som jeg nevnte tidligere som en svamp. Mange bruker byggskum uten å dekke det med maling/fugemasse også, det blir feil siden byggskumm ikke tåler sollys, men det ble litt på siden av "båtrelatert". Redigert 12.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gnisten Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Takk for nyttig informasjon VannTro. Både i denne båtsammenheng og ellers Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gnisten Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Du finner reparasjonsveiledning for Pioner her: http://www.pionerbat.no/reparasjon/index.html Fikk epost fra West System Norge AS om at de omtalte sveiselissene i veiledningen i linken over koster kr. 75.- pr meter. Kommer til å kjøpe noen meter og prøve dette ut. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Råder deg til å prøve å finne en av de gamle vindsurfer gutta. Teknikken krever mer oppvarming fra varmluftpistolen enn du kanskje tror, men for mye smelter bare et større hull. Hvorfor vindsurfer gutta? Den orginale windsurferen hadde en svakhet i kjølkassa. Mange har etterhvert lært seg å sveise polypropylen med varmluftpistol og lisse rundt de kjølekassene. I tillegg må du skaffe deg en egnet rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 Hmm. Trikker`n. Det aner meg at forslaget ditt koster mer en jeg har tenkt å spandere på denne plastbøtta! Tips om egnet rulle? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Suzumar Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Dette går fint, det er ikke noe hokus pokus. Hadde i alle fall ikke noe problemer med å tette sprekk i min pioner ved hjelp av varmepistol og en slik lisse. Brukte rullen som jeg hadde til glassfiberarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Hvis jolla er riktig gammel, så er den av et annet materiale enn enn dagens "bøtteplast". Akkurat når de gikk over til ny plasttype vet jeg ikke. Den gamle jolla jeg hadde var fra ca. 1970-75. Plasten i denne var av en type som ble porøs og sprø med årene. Det ble sprekker innvendig i overgangene mellom skuteside og bunn. Når jolla var ca 30 år slapp jeg den brutalt i bakken, og den løste seg opp i store flak. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Plasten i de gamle jollene ble sprø sollys. Når det gjelder sveising av sprekker så benytter proffene sånne pistoler som brukes til å sveise vinylgulv, med et rør der man trer inn lissen. Å sveise med en vanlig varmepistol er ikke lett. Varmer man for lite blir det ikke noen permanent sveis, for mye og plasten blir sprø, konsistensen kan minne om parafinvoks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.