benq Startet 12.April.2009 Link til dette innlegget Startet 12.April.2009 Hva koster det å bygge om til rulleforseil . Må genoaen syes om ?Kan en vanlig skomaker sy dette ? Det er jo mye enklere håntering av seilet når man er alene . Men er det ikke noen bakdeler også? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Du må kjøpe profilen og snurredingsen og få det montert. Ja, seilet må sys om, og ja en vanlig skomaker kan gjøre dette. I hvert fall Gran på Snarøya. Men akkurat hvor mye det koster har jeg ikke turt å finne ut ! Er i samme situasjon som du, bortsett fra at budsjettet tilsier at jeg må vente til neste år. Minst. Med moderne profiler og riktig sydde seil tror jeg seilet står bortimot like pent som et mindre (ikke innrullet) seil. En ulempe må jo bli at man ikke kan velge duk-kvalitet etter vinden. Hvis noe går galt, er det ikke bare å slippe skiten i dekk og tråkke den ned.. (Mitt mareritt nr 1 er et seil som ikke går å få ned/ inn. Eller nr 1,5 etter "ankeret slipper mens man sover".) Ellers innbiller jeg meg at det er mer og følsommere å håndtere mens riggen er på land. Hvis man driver med ned/og opprigging, da. Ellers drømmer jeg bare om den dagen da det er snurr-snurr, så er seilet ute.... og snurr, snurr så var det inne igjen Redigert 12.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Du bør ha nytt forseil, da det det gamle vil funke dårlig som rulleseil. Det kan fortsatt brukes om forliket syes om, men da urevet. Kjøp hele pakken hos Bodinge Seil i Sverige. Den svenske krona er billig for tiden. Jeg betalt NOK 27.000 for 3-4 år siden for forseil og Furlex rullesystem hos Bodinge til min Omega 36. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
benq Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Nå er det slik at jeg har helt nye seil, prøvde dem første gangen idag, aner ikke hvilket stoff de er laget av men det kjennes og høres ut som litt tykk plast, kanskje noen som vet. Seilene var med båten da jeg kjøpte den. Uutpakket fra en seilmaker i Danmark.Så det jeg trenger er snurren med tilbehør og noen som kan sy om seilet. Sannsynligvis en drøm iår her også. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Uansett tror jeg omsying og Furlex rullesystem blir billigst hos Bodinge Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
benq Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 (redigert) Var det ingen her som hadde en mening om hva slags stoff dette er? " Nå er det slik at jeg har helt nye seil, prøvde dem første gangen idag, aner ikke hvilket stoff de er laget av men det kjennes og høres ut som litt tykk plast, kanskje noen som vet. Seilene var med båten da jeg kjøpte den. Uutpakket fra en seilmaker i Danmark " Og takk for tipset om Bodinge seil, kommer nok til å kontakte dem . Redigert 13.April.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eikeland Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Vanlige seil egner seg ikke direkte til et rullesystem. Seil for rullesystem må ha "Skum" påsydd langs forliket slik at du ikke ødelegger seilet når du ruller det inn. Dette kan du få flere seilmakere til å ordne. I tillegg så er det ikke alle seilmaterialer / duker som går å rulle. Carbon f.eks vil neppe leve lenge som rulleseil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Som nevnt, ta kontakt med Boding. Jeg så i et eller et annet blad at de har en kampanje gående på dette. Jeg kjøpte ei pakke fra dem for noen år siden med rullesystem og triradial genoa. Bra. Fult utrullet står seilet bedre på en profil enn med kroker. Monteringen gjør du selv på en ettermiddag. Masta må ned. En seilmaker syr om forliket for deg. Ulempen er at seilet blir veldig dypt hvis du rever det ved å rulle inn. Derfor syr seilmakeren inn buskompensator eller skum for å utjevne dette. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Nå er det slik at jeg har helt nye seil, Nå er det ikke alderen, men hvordan det er sydd som er av betydning. Hvis du syr om et "vanlig" (bør kanskje kalle det gammeldags) seil så har det likevel feil fasong og vil bare virke optimalt "helt ute" Når det gjelder materiale, Ta et foto og kom med en bedre beskrivelse enn "tykk plast" Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Seil for rullesystem må ha "Skum" påsydd langs forliket slik at du ikke ødelegger seilet når du ruller det inn. Kommentar: Du ødelegger ikke seilet ved ikke å ha skum innsydd i forliket. Men fasongen blir dårligere når seilet benyttes innrullet - det blir dypere jo mere det rulles inn, og det er jo nettopp det en ikke ønsker når det blåser opp og en ønsker mindre kraft i seilene! SE Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 husk også UV-skydd mot akterliket Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Carbon f.eks vil neppe leve lenge som rulleseil. Her tror jeg du tar feil , carbon kan fint rulles men et rent filmseil er ikke så heftig glad i å bli strekt i andre retninger enn det er sydd for om det er lite tråder i det da filmen kan strekkes , HR leverer en god del rullegeonaer i carbon. Jeg har carbonseil og seilmakeren sier det er null problem å brette de når de lagres så de er ikke såå skjøre Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg etterlyste innspill om hva seilene mine er sydd av, har nå hatt kontakt med "HR sejl" og de mener at det er "dacron 320 g ". Noen som kjenner til dette stoffet? Bra eller dårlig eller som svenskene sier "sådær" . Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) eller som svenskene sier "sådær" . da er det bedre enn 'så där' ett Dacron håller längre (fler sjömil) o tål mer stryk, för en cruisingbåt överlägsen prestanda i förhållande til pris jmf andre exklusive duk-material! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=195015 Redigert 14.April.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.