TellusTellus Startet 12.April.2009 Del på Facebook Startet 12.April.2009 Hei godtfolk (og båtfolk), Jeg skal i disse dager melde meg på vhf kurs for å bruke vhf på båten min. Jeg har i alle år hatt en morfar som var en ivrig radioamatør. Morfar døde rett før jul og jeg har tenkt på å på en eller annen måte "overta" vhf kallesignalet hans etter avlagt prøve og alt det der. Tenkte det kunne være bra å videreføre kallesignalet samt at jeg arver noe som faktisk brukes. Er det noen har inne som vet om dette lar seg gjøre? Og evt. hva som må gjøres? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Du sender inn skjema om overdragelse av apparat og konsesjon til Telenor Maritim Radio. JRO Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) Du sender inn skjema om overdragelse av apparat og konsesjon til Telenor Maritim Radio. Du lærer om dette på kurset. JRO PS! God ide :) Redigert 12.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Helt på siden, til trådstarter: Jeg liker din avatar (eller valgspråk eller hva det heter) ! I min bransje har vi en regel som heter: "Failing to plan is planning to fail." Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) Tror dette kommer litt an på hvilket kallesignal din morfar har. Mener å erindre at enkelte nummerserier kunne følge båten/apparatet mens andre krevde at det ble gitt nytt nummer. Informasjonen var å finne på skjema for overføring av konsesjon. edit: fant infoen her telenorkonsesjon For fartøy med kallesignal fra Telenor Maritim Radio, seriene LA2000-LA9999, LD2000-LD9999, LE2000-LE9999, LF2000-LF9999, LJ2000-LJ9999, LL2000-LL9999, LN2000-LN9999, sendes melding om endringer direkte til adressen nedenfor. Kallesignal, MMSI-nummer og selcall nr. vil normalt bli overført til den nye eieren. For fartøy med kallesignal tildelt av Sjøfartsdirektoratet, seriene 3YAA-3YZZ, JWLA-JWZZ, JXAA-JXZZ, LACA-LAZZ, LCAA-LNZZ, LG2000-LG9999, LM2000-LM9999, LK2000-LK9999 (kallesignalet er påført fartøyets målebrev eller identitetsbevis), kan ikke endringer i navn og/eller eierforhold uten videre foretas. Redigert 12.April.2009 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 12.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2009 Da er det en blanding av gode nyheter og dårlige nyheter. Kallesignalet begynner med LA6...., men jeg tror ikke jeg kan overta apparatet. Arveoppgjør og slitsom familie som mange andre opplever. Pluss at apparatet er i en leilighet og vil neppe passe i båten min. Hadde i min naivitet trodd at kallesignalet fulgte person og ikke apparat. Men kan kanskje være at jeg kunne fått kallesignalet overført til nytt apparat? Noe trøbbel skal det alltid være :) Til seilersnobben: Jess indeed.. tenke, tenke, tenke... gudene vet hvor mye jeg har ødelagt uten å planlegge, lese bruksanvisning eller tenke meg om før jeg handler. Prøver å lære meg dette nå! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Lars H. Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Vi blander ikke litt sammen epler og bananer nå? Du sier at din morfar var radioamatør. Det er ikke kallesignalet han har som radioamatør du mener vel? Skal du få et kallesignal overført må det være for en maritim VHF-stasjon og ikke en amatørradiostasjon. Bare en mistanke da du snakker om radioamatør og stasjon i en leilighet og ikke i båt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 ..... Kallesignalet begynner med LA6...., men jeg tror ikke jeg kan overta apparatet. Jeg tror nok Lars H er inne på det rette . . . For hvis kallesignalet begynner med LA6 så tyder alt på at det er et kallesignal for radioamatører du refererer til. Det kan du nok klare å overta hvis du har en god begrunnelse - og at du først avlegger prøven for amatørradiosertifikat. Men amatørradio har svært lite med maritim VHF å gjøre og utover tekniske likheter ser jeg ingen sammenheng hverken på sertifikatsiden eller på annen måte. Selv har jeg amatørradiosertifikat og konsesjon/kallesignal LA7IN (av og til med påhenget /MM, som betyr Maritim Mobile og viser til at jeg bruker amatørradio fra båten). Jeg har også GOC-GMDSS sertifikat som betyr at jeg har lov til å operere alle norske maritime radiostasjoner som har lovlig konsesjon/kallesignal. Men som sagt: lite sammenheng mellom disse to - selv om begge deler kan være både kjekt og spennende . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kgt Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Overtok et LK kallesignal uten problem, med ny vhf...........tror ikke det skulle by på problem. LK var regnr. på båten som gikk i fiske, brukes nå som lystbåt. Sitér dette innlegget kgt Link to post
Poseidon Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Overtok et LK kallesignal uten problem, med ny vhf.... Ja, det er helt kurrant, men spørsmålsstilleren her viser til LA6... som er et kallesignal for amatørradio og ikke for maritim VHF. Da hjelper det lite om det ville ha gått greit med et LK-kallesignal. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.