Jump to content

Kan motoren suge diesel fra begge tankene samtidig?


Vidarfre

Recommended Posts

I min båt er det 2 tanker på hver 220 ltr. I motorrommet finnes 4 kuleventiler, en tilførselsventil fra hver tank og tilsv retur, det jeg lurer på er om jeg kan la alle disse 4 kranene stå åpne istedet for å åpne\stenge alt ettersom jeg vil bruke BB-STB tank? Ps- når jeg fyller tankene fyller jeg på begge. Har nettopp kjøpt denne båten og selgeren sa "har alltid gjort det sånn med åpne\stenge" dsv 3 år.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post

Har tenkt tanken ja, men tror jeg venter til vinteren igjen med å f.eks ta ut tankene og sveise stusser og montere slange mellom dem. Er det flere her på Bp som har sånn løsning som meg (virker krøkkete)

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post

Hvilken dimensjon er slangene ? Du må kunne koble sammen slangene på tur-siden med et T-stykke og bruke grenen videre til motoren. Returen kan stå åpen til begge tankene. Dette løser ikke problemet når du skal tanke (regner med at dimensjonen på slangene blir for små da) men under fart vil nivået i tankene være likt.

 

MVH

Morten

Link to post

Dersom du lar alle kranene stå åpne vil nivåene i tanken bli automatisk utlignet når motoren går. Skulle være greit det, dersom du ikke vil ha forskjellig tankfylling for justering av vektfordeling.

 

Du trenger ingen annen forbindelse mellom tankene for nivåutligning. Jeg ville glemme prosjektet med å sveise stusser og montere slange. normalt skal det helst ikke være noen uttak i bunnen av tankene. Det skaper bare risiko for lekkasjer og problemer.

 

Jeg regner med at du har separat fylling til hver av tankene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Deler vurderingen til FF.

Poenget med fire separate avstegningskraner er at du har mulighet for å rette opp båten dersom den ligger noe på skakke etter at begge tanker er fylt opp. Dersom du bare bruker diesel fra en tank, bør returen bare gå tilbake til denne. Enkelte motorer har svært stor dieselgjennomstrømning av diesel i forhold til forbruk, eksempelvis forbruker Yanmar 6LY-serien omlag 10 % av tilført diesel.

Link to post
.... ta ut tankene og sveise stusser og montere slange mellom dem...

Med dette tror jeg du klusser med CE-godkjenningen på båten din.

 

Så vidt jeg vet er det krav til at tankene være adskilt og disse skal ikke ha noen form for sammenkobling.

Jeg vet det er en løsning å la hver tank ha egen inngang på f.eks. et dieselforfilter, men da med kuleventil på hvert dieselrør

i forkant for å kunne stenge av hver tilførsel separat.

På denne måten vil du trekke diesel fra begge tanker ved drift, samtidig som du kan regulere uttaket fra stb/bb med kuleventilene.

Du kan også sette kuleventiler på dieselreturen, slik at du kan regulere til hvilken tank(er) du ønsker å styre returen.

Ved f.eks. lekkasje kan dette være en optimal løsning.

Ut fra hva jeg leser er det antagelig denne løsningen du har i dag og denne ville jeg beholdt.

Det er ingenting i veien for å la alle kraner stå åpne, men dersom du har forskjellig lengde på dieselrørene fra tankene,

vil du kunne oppleve at motoren trekker mer diesel fra den tanken som ligger nærmest.

Dette kan du motvirke ved å strupe litt på kuleventilen til den nærmeste tanken.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
. I motorrommet finnes 4 kuleventiler, en tilførselsventil fra hver tank og tilsv retur, det jeg lurer på er om jeg kan la alle disse 4 kranene stå åpne istedet for å åpne\stenge alt ettersom jeg vil bruke BB-STB tank?

Har akkurat samme løsningen i min Fjord. Dette er originalt fra båten var ny. Hos meg står alle 4 kranene åpne hele tiden. Ikke noe problem med det. Har også to påfyllingshull, og må fylle i begge to.

Link to post
I min båt er det 2 tanker på hver 220 ltr. I motorrommet finnes 4 kuleventiler, en tilførselsventil fra hver tank og tilsv retur, det jeg lurer på er om jeg kan la alle disse 4 kranene stå åpne istedet for å åpne\stenge alt ettersom jeg vil bruke BB-STB tank? .....

 

En slik løsning kan ha både fordeler og ulemper.

Ulempene ligger mest på at man "glemmer seg ut" og gjør noe dumt....

En fordel vil være at du kan bruke fra en tank og returnere til en annen - og dermed "trimme" båten fra side til side.

En annen fordel er at hvis du skulle være uheldig å få vann eller "gørr" i en tank kan du velge å bruke kun fra den rene tanken.

 

Jeg har en tilsvarende løsning ombord hos meg; men da har jeg tre tanker i hver side av båten og via en samling av ventiler kan jeg velge fritt hvilke(n) tank(er) jeg vil hente fra og returnere til. Jeg kan også la en motor gå fra hver side og samtidig la returen gå der det passer meg best. Alt i alt et meget fleksibelt system, men jeg ser det sikkerhetsmessige som den absolutt største fordelen - men det betinger altså at man ikke går med alt åpent hele tiden.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

En løsning kan være og ha en kobling via en pumpe som kan pumpe ifra denen ene tanken til den andre (ovenifra) slik att du ikke har en fri kobling mellom tankene. Har du kobling direkte, så alt flyter fritt vil du tømme begge tankene med en drivstofflekasje og ikke bare den ene.

Også lager du en fri kobling mellom de risikerer du mye mere turbulens i drivstoffet slikk att partikkler eller andre ting virvles mer rundt i tankene + lettere og få slagside. Med en pumpe så kan du også korrigere om du kjører lengre strekk med mye sjø/vind ifra en side.

Link to post

Från tidigare liv som pilot så ryser jag något vid tanken att samankoppla tankar. Får man motorstörning t ex beroende på vatten eller smuts i bränslet så vill man väl inte sälja möjligheten att enkelt isolera problemet. Dvs eventuellt vatten i en tank som man kanske fått vid tankning skall ju inte få chansen att förstöra bränsletillförseln från ytterligre tankar.

 

I båtar med två motorer (liksom normalt i flygplan med två motorer) förefaller det mig som den bästa principen att ha normalt separerade system med en tank till varje motor. Givetvis skall det finnas någon form av by-pass så att man kan få cross feed 'in emergency'.

 

Poseidons system är givetvis fartygsmässigt och är väl förmodligen inspirerat av båtar där man har masinpersonal som styr och övervakar systemen ombord.

Link to post
Från tidigare liv som pilot så ryser jag något vid tanken att samankoppla tankar. Får man motorstörning t ex beroende på vatten eller smuts i bränslet så vill man väl inte sälja möjligheten att enkelt isolera problemet. ....

Ja, det er nettopp dette sikkerhetsmessige aspektet som gjør at jeg anbefaler å beholde to separate systemer.

Poseidons system är givetvis fartygsmässigt och är väl förmodligen inspirerat av båtar där man har masinpersonal som styr och övervakar systemen ombord.

Min POSEIDON II er den tidligere svenske isbrytende redningskrysseren Grängesberg / Östergarn - så den er både gjennomtenkt og fornuftig :wink:

 

..... Dog betviler jeg ikke at Poseidon sitt system ikke er trygt å ferdes med :wink:

Der var kanskje et "ikke" for mye??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk for mange oppklaringer.. har bestemt meg for å beholde to separate tilførseler, ser det sikkerhetmessige og mulighetene for stenging av "uren" tank. forøvrig frister det veldig å montere dobbelt filter med vannvarsler som selges på"lekang.no" men de er så steike dyre, tror det er snakk om 4-5 båtlapper... noen som har erfaring? :drink:

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
  • 3 uker senere...

bra du tok opp dette vidarfre... holder på å koble til en ubrukt tank nr 2 nå. den har ikke vært i bruk på mange herrens år. ser ut som det enkleste for meg for å ungå problemer er å bruke en kule\vendeventil på tur og retur. må bare passe på å huske å sjalte begge samtidig..:-) godt å se at det er en trygg løsning også..

på dne tanken som er i bruk i dag er det pressede koblinger i endene som en hydraulikkslange.. antar dete r det beste , men er det ok og vanlig å bruke slangestusser og slangeklemmer ??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Har en liten sjark med to tanker a 100l og forbindelse mellom som står åpen heile tida. Ingen problem med uballanse. Eg har fylling berre på den ene tanken, så det kan ta litt tid viss eg skal ha full tank. Forbindelsen mellom tankane er berre 1" slange, med nipler og T rør etc vil det vel i praktis si ca 3/4". Har og en slik løysing med to filter med vender så eg føler at systemet er ganske sikkert.

Link to post

Hei

Dette Scand opplegget med fire ventiler er helt topp så lenge en vet hvilke ventiler en justerer på.

Som det var sagt tidligere kan en trimme båten med forskjellige åpninger på ventilen.

 

Man kan ta diesel fra tank 1 og lå returen gå til tank 2. Så kommer tabben. Når tank 2 er full går resten via lufting til sjøs. Så får en håpe at motorstoppet pga tom for diesel på tank 1 skjer på rolig sted slik at en kan svitce over til tank 2 og lufte maskin.

 

Skriver ikke for å skremme men for at en skal tenke seg to ganger om før en skrur på ventilene.

 

Har selv 2 tanker med ett lite rør immellom og tankfylling i begge tanker. Båten har en lei tendens til alltid å ligge til en av sidene etter hvilken side dieselen renner til.

 

hilsen Smaapala

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...