Jump to content

Høytrykksvasker, erfaringer?

Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

I min forrige jobb skrudde jeg bla på høytrykksvaskere. Vi hadde all service for bla foma i østfold , ski og follo. Og så tok vi også i mot det folk kom med. Om det var alto , kew , kærkjer , klinett eller obs kvalitet.

Min personlige ærfaring:

Hvor mange bar har liten betydning. Vannmengde har allt å si. Om en maskin gir 100 eller 120 bar spiller liten rolle.

Kan ikke si jeg har noe tips om hvilket merke man bør velge heller, alle er like dårlige :lol: . Du får hva du betaler for. Det som er viktig er at den dagen du trenger hjelp at du har kjøpt en vasker der det finnes reservedeler og folk til å skru.

Det er masse forskjellige meninger om vaskere og hvem som er bra / dårlige. 90 prosent er vel italiensk produsert og mye av innmater er lik. Det som ikke er likt er derimot brukerens vaner og det er som regel her det "skorter" litt. 99 prosent av det vi hadde av feil, var sand / småstein i pumpa. Når man skal tilkoble vannslangen med tilførselsvann så la det renne litt før man smukker på slangen og vask gardena koblingen. Slangen har som regel hønemor brukt i blomsterbeddet og fyllt den med jord og grus. En liten stein eller sandkorn legger seg i ventilene og så er det i gang. Symptomer er dårlig trykk , autostop fungerer ikke , eller at maskinen bare durer. Og når man er ferdig med å vaske.. skru av strømmen og vannet, gå til spylehåndtaket og blås ut trykket av slangen så ikke maskinen står under trykk.

Og jeg har hatt mange "garanti" samtaler med gærne folk på telefon der vaskerene hadde frøsi i filler og sprekt og kunden ikke kunne skjønne det da den hadde stått i garasjen med teppe over seg om vinteren.

Lykke til i jakten,

Redigert av Anders Haaby (see edit history)

Jeg har hatt utallige billigvarianter av spylere. Den ene litt bedre enn den andre, men ikke stort bedre all-round enn hageslangen uansett. Jo høyere trykk, dess lettere er det å få av ting som sitter hardt. Dess mere vann, større områder kan vaskes hvor skitten ikke sitter like hardt. Som regel, så er de fleste høyttrykkspylere til "normalbruk" for beskjedene i effekten sin. Man kan angi effekten til en høyttrykkspyler i vannmengde x trykk. Dess større effekt du ønsker ut av den, dess større efekt må du tilføre. De aller fleste skal greie seg på en 10amp sikring, og da blir effekten deretter. Noen har trekt dette litt lengre og må ha en 16 amp sikring. Skal du ha virkelig kraft, gå over til en motordrevet utgave eller en på 3 fas. Prisklassen bli da også en helt annen. Behov for mer, legg til varme også.

Selv kom jeg over en brukt bensindrevet variant fra Kränzle. 11HK Hondamotor koblet til et pumpehus som gir 250 bar og 16l/m (960l/h). Dette er den beste spyleren jeg har hatt noen gang, men den er tung (80kg) og relativt dyr (ny koster 30.000,-). Min er en del år gammel, og jeg måtte renovere deler av den. Alt var mulig å få tak i, byttet stempler, pakninger, ventiler i pumpehuset + + og den ble som ny igjen (tror jeg ga 6000,- SEK for den og 3-4000 NOK i overhaling). Pumpehuset er det samme som har vært i bruk i mange år, på min modell sto det "west germany", og det er en stund siden denne ble produsert. (Den komplette spyleren er av nyere dato, men akkurat dette huset er tydligvis en gammel variant). Alle deler tilgjengelig og de ser helt like ut i dag foruten noen mindre kosmetiske forandringer.

http://www.kranzle.co.uk

Til Kränzle får man også mye artig stuff. Rengjøringsdyser for rør, roterende børster, slamsugere...eller den siste som jeg skaffet meg...sandblåser. Mixer sand og vann sammen i et høyt trykk. Suverent for å blåse av det aller meste.

Hentet fra siden over:

What should I look for in a pressure washer?

* A Brass pump head

* Water flow / output of at least 10 Litres per minute.

* A machine that is guaranteed for more than domestic usage only.

* Shatter proof ceramic coated pistons

* A pump that has an air gap between the water seals and the oil seals.

* A machine that has a service and repair back up.

Redigert av Larspo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...