Victora III Startet 24.Mai.2004 Del på Facebook Startet 24.Mai.2004 Til dere med båt med lukket cabin: Det jeg lurer på er hvor mange som egentlig bruker cabinen til annet en å lagre ting i eller sove i? Har et inntrykk av at for svært mange er det slik at salongen i cabinen er noe man rer opp på våren og omgjør til salong igjen når båten er på land om høsten. Hva skal en da med salong, bord osv? Flere og flere båter kommer med faste køyer i cabinen og ingen eller minimal salong. Er det sånn at salongen i cabinen brukes lite til å sitte i?? Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Vår cabin blir ofte brukt av guttene. Flott å ha en egen sittegruppe adskilt fra cockpit. Hvis regn og når det er mørkt o.l. er det lunere å sitte nede i cabinen. Uansett sitter vi voksne utvilsomt mest i den hyggelige cockpiten hvor det er god utsikt og bedre plass. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Alternativet "Altid" mangler Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Cabinen vår blir ofte brukt av våre to barn. Den ideele turbåt for oss i fremtiden vil ha faste soveplasser foran og bak ( eller under ), samt en salong der barna kan stelle med sine ting i fred og ro. Vi voksne er vel ikke interessert i å lukke oss inne for mye når vi er på sjøen. En del av sjarmen er jo å kunne se på naturen og livet rundt oss på sjøen. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hebbe Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Ungene bruker den... Fin lekeplass når det er "redd opp" til seng der inne. Lego eller andre viktige småtterier ramler ikke over bord da.... :-)) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Laguna Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Kastet ut originale puter, og fikk skjært en 10 cm. madrass i stedefor. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Den forrige båten vi hadde, en Scand Baltic 29, hadde en kjempesvær forcabin med sitteplass til minst 10 personer. I tillegg til to stikkøyer for begge guttene. I de 4 årene vi hadde den satt vi 1, gjentar; 1 gang, samlet i forcabinben, det var en 17. mai hvor det regnet og høljet og blåste og vi hadde middagsgjester. Alle de andre turene og feriene satt vi oppe og både spiste, drakk, spilte kort eller andre spill, samtalte - eller vi bare tiet. Vi er en familie på 4 personer. Normalt hos oss deretter var at bordet i forcabinen var lagt ned med madrassene lagt ut. Da brukte vi forcabinen til å slenge seg litt nedpå, ligge der og se på TV/video, høre på radio eller ligge å lese. Når guttene ikke var med kunne forcabinen benyttes til andre aktiviteter. Vi snakket alltid om at forcabinen i Balticen var for stor - på bekostning av uteplassen. Tror mange mener det samme. Når vi nå bare er to (den eldste (18) er ferdig med båtlivet for denne gang), den yngste (14) synes det er gøyere å spille f....all eller gjøre andre landbaserte ting i helgene og feriene enn å være med to oldinger på sjøen. Da ser vi på andre alternativer. Vi sitter aldri nede i en lukket cabin, ergo trenger vi ikke salong i forcabinen. En Flybridge båt med alle salongene oppe? En kalesjebåt uten salong foran? Her er mulighetene mange. Så dukker det opp det ene etter det andre. Er relativt fingernem og teknisk og snekkerkyndig. Hva med en Laguna 1180 FB (39 fot) som halvfabrikat? http://www.solversen.no/ny_side_2.htm Meget interessant. Relativt rimelig som selvbyggerprosjekt. Flybridge, men kanskje for liten og for lave kanter og vindskjerm oppe. Begrensede solmuligheter. De beste fasiliteter vil fremdeles være innendørs. Men så, på Båtmessen i Arendal, dukker den opp. Marex 330 CC. http://www.marex.no/sider/330c/330_cc.htm Uten salong i forcabinen. 4 (evt. 6) soveplasser i to kabiner foran. Bad og toalett foran. Kjempesvær uteplass med sittegruppe og pantry oppe. 120 liters kjøleskap og 80? liters frys. Kalesje over det hele. Fremre del av kalesje er av "skyvetypen" som skyves inn i targabøylen. Plass for 4 personer som kan sitte i kjøreretningen like høyt som skipperen. ++++++ Men relativ dyr uten mulighet for halvfabrikat. Nei, nå er vi blitt i tvil hva vi egentlig vil ha. Heldigvis har vi et år på å bestemme oss. Og da har den minste blitt 15. Men så har den største blitt 19 og da skal han vel plutselig være med. Og da er han kanskje ikke alene. Livet er ikke alltid like lett. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Vår forrige båt hadde stor akterkabin. Da barna var små (ca<8 år) brukte de akterkabinen til leking, biler på dørken, dukker i benkene. Etter det ble den et uoffisielt lagerrom for stærre ting, noe som irriterte guttene som bodde der noe grenseløst. Vår nye båt har stikklugarer, åpent akterdekk og ingen kabin. Vi har til nå ikke savnet det, og svaret blir da "Aldri" Håper nå kulingen som er meldt gjør seg ferdig mens jeg er på møte i Oslo, slik at vi kan grille i Oksebåsen i kveld. I morgen er det møte på Tysnes, og dit planlegger jeg å gå på egen kjøl, da kan jeg få til en overnatting i båten midt i uken, og nesten kalle det jobb! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
JRK Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hei, Har stor aktercabin (Kragerø32). med plass til 7-8 stykker. Her sitter vi nesten alltid når det er dårlig vær. Pussig å høre, når alle kalesjebåtene en varm sommerdag snakker om at de aldri kunne tenkt seg tett båt eller ikke har bruk for forkabin annet en til å sove i, hvordan de havner hos oss når vinden suser og regnet øser ned..... Men jeg må jo også innrømme at i vår båt er det faste køyer i forkabinen og stikkøye under salong i kjørekabin. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hei Swande Sun'en vår er levert med sovekabin forut med egen skyvedør. Båten kan leveres med salong, og har da en åpen løsning inn til salongen. Til gjengjeld er da bb. lugar "lukket" med egen dør. Prisen er helt lik uavhengig av valgt alternativ. Når jeg "forhandlet" med skipperinnen ville jeg ha salong-løsningen. Argumentet var at denne kan da omgjøres til køye, men vice-versa går jo ikke. Skipperinnen, derimot, hadde et absolutt krav; hun skulle ha en skikkelig køye å boltre seg i. Hun vant. Fortsatt ville jeg valgt annerledes dersom jeg idag skulle gjenta kjøpet, men med både salong oppe, ute bak og i tillegg sitteplasser og solseng på flybridgen er det egentlig ikke noe problem. Argumentet som gjenstår er en egen salong for barna, som mange allerede har påpekt, og det hender det jeg savner. Konklusjon: Bedre med salong/køyplass enn bare køyplass Mvh M/Y Ellen Marie PS forøvrig synes jeg pollens alternativer var noe ubalansert med klart flere alternativer som heller i retnining av din egen mening. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bbergs Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Den gang vi hadde båt . Det var før 13/5-04. Vi har store barn og di gidder ikke være med ut på hverken fereie eller helgeturer. Rederinnen ville altid bruke stikkkøye for fast soveplas til oss og skipshunden. Kabinen var altid klar til bruk men den ble brukt bare ved regn og når det var litt for kaldt og sitte ute rund sittgruppen for og nyte et måltid mat. Men alikevel ser jeg på at den neste båten skal ha dinnett løsning og ikke køyer nede i cabinen bare forpigg for meg og rederinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Instead_of Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 I vår forrige båt, Master 820, satt vi aldri i cabinen de 3 sesongene vi hadde den. Men en heller kjølig kveld i mai fant vi på å innvitere båtnaboene på middag i Baltic`n. Det ble dekket på i cabinen og alt i alt, ikke minst god sittekomfort i tillegg til stort og stødig bord, gjorde at cabinen sannsynligvis vil bli mer benyttet i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hei Når det er rått i været eller litt uggent sitter vi gjerne inne i kabinenen med litt varme. Gjerne bare oljelampe. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 O'hoy! Slår et slag for ordet lugar. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Solo Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Skipperinnen, derimot, hadde et absolutt krav; hun skulle ha en skikkelig køye å boltre seg i. Hun vant. :crazy:Helt enig med kona di!Etter Scand Classic , Scand Tropic og Saga26 var jeg lei av å ligge å skli på 'løse' puter på bordet i 'salongen' sammen med kona.Derfor var vårt absolutte krav denne gangen (i høst) løsning kun med senger foran og skikkelig plass oppe til de daglige aktiviteter. PS. skulle så gjerne vært på Valle 4/6 ,men det blir dessverre for langt avgårde for meg og familien. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 O'hoy! Slår et slag for ordet lugar. Ingvar HeiDa burde vi kanskje også slå et slag for LUGARCRUISER. Hva nå enn forskjellen er fra CABINCRUISER? Med to sovelugarer og en "salong" har jeg muligens en lugarcruiser, da disse er i flertall. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Da vil jeg benytte anledningen til å lansere nok en ny båttype - SnekkeCruiser! Eller WeekendSnekke. Har ikke blitt helt enig med meg selv om hva som kommer til anvendelse. Hva dette er? Det er ei snekke viss utstyrsnivå er slik at man kan dra på lengre turer og overnatte med rimelig bra komfort ombord. He, he... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Jeg bruker midtkabinen på hver eneste tur. Med faste oppredde senger foran og bak, og en stor midtcabin (lugar) på i overkant av 10 kvadratmeter, som har store vinduer, masse lys, full ståhøyde, jeg er 192 cm, og det går bra uten å bøye nakken. En U-sofa som kan gjøres om til en diger dobbeltseng, løst salongbord og to løse stoler, gjør dette til et flott oppholdsrom for alle som er med. I min forrige båt, en Skarpnes 30 ble lugaren stort sett kun til å sove i. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
OT-flyktning Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 O'hoy! Slår et slag for ordet lugar. Ingvar Lugar heter det på Kiel- og Danskebåten og brukes nesten utelukkende bare til å ligge på/i senga. Trodde det heter 'salong' på fritidsbåten. Vet om seilbåter som heter f eks 41 DS hvor DS står for Dekks-Salong. Men ellers kan en jo noen ganger også kalle det 'kjeller'n' Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Dette er ikke så lett. Jeg er vant til å snakke om forPIGG, stikkKØYE, SALONG og akterLUGAR. Hvert "rom", sitt navn. Når jeg er "ute" sitter jeg i cockpit. LUGAR er for meg et soverom, dvs at dørkplassen er på størrelse med eller større enn køya. Det kan jeg ikke skryte av å ha i båten min. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GOE Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hos oss blir cabinen for det meste brukt til å sove. Barna bruker den en del, stikkcabinen blir brukt både til soveplass og lekeplass for barna. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Draco17 Svart 26.Mai.2004 Del på Facebook Svart 26.Mai.2004 Kun til soving når vi er så heldige å få lånt båten. Stikkabin brukes som lagringsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Jeg for min del har hatt mangt et lystig lag i cabinen på min Scand Classic. Mye hyggeligere å samles rundt bordet der enn ute når det lakker mot natt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.