Jump to content

Wallas kok, kaste på sjøen ?

Guest tna

Recommended Posts

Hadde ikke kona vært på helgens utfart, hadde jeg etter 3 gangs åpning av mitt Wallas 100 kokeapparat kasta det på sjøen (eller i søpla).

Kan noen gi meg noen tips...

Pumpa virker (retur diesel kommer), glødetråden virker, Veke, pakninger og glødetråden er ny.

Thomas

For liten spenning frem til apparatet. Hva med litt tykkere kabler. Spenningsfall er kritisk for dette apparatet. Jeg måtte ha en overhaling på mitt apparat for etpar år siden. Byttet glødetråd, kretskort og kabler. Kretskortet var faktisk ødelagt, men apparatet startet ikke før tykkere kabler var på plass. Samtidig fikk jeg forkortet kabellengden også.

Det med å kaste på sjøen er en velbrukt  -  og tildels vel berettiget metode.

Men hvis man er tilhenger av litt mer avansert feilsøkingsmetoder kan det være greit å bruke et godt voltmeter. Koble voltmeteret først direkte på batteriklemmene mens du forsøker å starte varmeapparatet, har du et godt batteri bør du ikke merke mer enn kanskje 0,1 volt drop i spenningen mens glødetråden er i aktivitet.

Deretter kobler du det samme voltmetert direkte på klemmene på varmeapparatet og forsøker igjen å starte varmeapparatet. Hvis spenningen dropper 0,5 volt eller mer når glødetråden er i aktivitet da bør du absolutt sjekke batteriklemmene/-kontaktene og sannsynligvis spandere kraftigere kabler fra batteriet til varmeapparatet.

Du er ikke den første  -  og helt sikkert ikke den siste  -  som sliter med resultatet av for lite kabeltverrsnitt på lavvoltanlegg.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har vært eier av Wallas som var ihjælskrudd av tidligere eier, kan enda kjenne frustrasjonen når det ikke ble mere varm mat og kaffe :cheers:

Et lite tips som jeg måtte gjøre for å få jævelen til å tenne, var å bøye ned glødetråden litt nærmere veken.

Fungerer fortsatt etter mange år med denne forandringen. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...