Jump to content

Nyvasket kalesje lekker.

Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har vasket kalesjen min ved og først broke litt jordslagfjerner som jeg brovde og børste litt inn i stoffet på de stedene det var mest møkkete. Dette hjalp lite.

Etter dette la jeg kalesjen i biotex i et døgn, og skylte den med slangen etterpå.

Da ble kalesjen rein og fin.

Deretter impregnerte jeg kalesjen mens den hang inne i garagen. Brukte da en pensel til dette.

Satt på kalesjen i går. I dag har det regnet stort sett hele tiden.

Jeg var en tur ute ved båten nå på ettermiddagen, og så da at det lakk en del av kalesjen.

Ikke i sømmene men mitt på taket.

Hva gjør jeg ???

Må jeg impregnere flere ganger kanskje ?????

Håper du får den tett etter noen impregneringer til! :smash:

Men hvis ikke, - hvor gammel er kalesjen din? Ser at båten står som 1998-modell, hvis kalesjen din er 11 år gammel så kan det jo tenkes at den rett og slett er utslitt, duken er blitt rimelig tynnslitt, siden den lekker midt på.

Jeg måtte nylig skifte min kalesje som var "bare" sju år gammel, den var helt umulig å få tett, uansett hvor mye jeg impregnerte den. Kommer jo mye an på hvor mye slitasje den er utsatt for, om båten ligger ute hele året, hvor mye fugleskitt den har måttet tåle, om den ofte måkes snø av, hvor mange vask og skrubb den har gjennomgått, osv.

Ingenting varer evig, i hvert fall ikke kalesjer! :wink:

En NY kalesje vil alltid lekke den første tiden, men det er i sømmene. Fordi spesialtråden som er brukt må ta til seg fuktighet for å svelle ut og således fylle sømhullene. Dette ifølge produksjonssjefen hos Jens Sagen AS.

Min nye kalesje oppførte seg akkurat slik, de første par ukene slapp sømmene inn litt vann, men etter tre - fire regnskyll var den tett. Duken var imidlertid tett hele tiden. I Pål'erns tilfelle er det snakk om en gammel kalesje, og han har ikke lekkasje i sømmene men i selve duken.

Du skal bruke Hyfotex sin impregnerin, den skal rulles på med rulle mens kalesjen står på båten. 1 støk er nok, for den inneholder silicon. Fåes kjøpt på 2,5 l. kanner. Må ikke få dette på vinduer eller båt, men kan fjernes med white sprite hvis du søler. Har drevet med kalesjer siden år 2000, så jeg har prøvd litt av hvert.

Per Oscar Meier anbefalte meg å vaske kalesjen med grønnsåpe årlig, fremfor årlig impregnering. Hans vurdering er at det er bedre for kalesjeduken enn den herlige kjemikaliemiksen disse impregneringene inneholder. Hvert 3-4 år bør intervallet for bruk av impregnering ligge på. Har tidligere alltid impregnert årlig, men skal teste anbefalingen hans de neste sesongene.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...