Pål`ern Startet 13.April.2009 Link til dette innlegget Startet 13.April.2009 Jeg har vasket kalesjen min ved og først broke litt jordslagfjerner som jeg brovde og børste litt inn i stoffet på de stedene det var mest møkkete. Dette hjalp lite. Etter dette la jeg kalesjen i biotex i et døgn, og skylte den med slangen etterpå. Da ble kalesjen rein og fin. Deretter impregnerte jeg kalesjen mens den hang inne i garagen. Brukte da en pensel til dette. Satt på kalesjen i går. I dag har det regnet stort sett hele tiden. Jeg var en tur ute ved båten nå på ettermiddagen, og så da at det lakk en del av kalesjen. Ikke i sømmene men mitt på taket. Hva gjør jeg ??? Må jeg impregnere flere ganger kanskje ????? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Imprignere flere ganger, desuten tetter den seg nok etter hvert. Det gjorde min ihvertfall. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Polarn Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Så er det lurt å imprignere mens kalesjen er på båten. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ben Sin Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Sikkert lurt det hvis man har en knøttebåt. Det kan hende den er tett ved neste regnvær. Ellers får du prøve en runde til. Jeg ruller alltid på impregneringen med kalesjen liggende på terrassen eller annet egnet underlag. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Ja har alltid brukt sprayen til biltema 2 runder. Aldri hatt problemer med lekasje fra kalesjene på de forskjellige båtene jeg har hatt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pål`ern Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Ja jeg får prøve og impregnere et par ganger til og se. Den lakk ingenting i fjor eller året før, så det er det at jeg vasket den som sikkert har gjort at den nå lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Var vel impregnert med måkemøkk Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pål`ern Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 he he, nei det var nok ikke måkemøkk. Kalesjen var egentlig ikke så veldig møkkete utvendig. Det var litt jordslag osv. innvendig som gjorde at jeg ville vaske`n. Får håpe at det blir tett om jeg impregnerer et par ganger til. Som sagt så lekker det ikke i sømmer. Det lekker midt på taket 3 - 4 steder. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Håper du får den tett etter noen impregneringer til! Men hvis ikke, - hvor gammel er kalesjen din? Ser at båten står som 1998-modell, hvis kalesjen din er 11 år gammel så kan det jo tenkes at den rett og slett er utslitt, duken er blitt rimelig tynnslitt, siden den lekker midt på. Jeg måtte nylig skifte min kalesje som var "bare" sju år gammel, den var helt umulig å få tett, uansett hvor mye jeg impregnerte den. Kommer jo mye an på hvor mye slitasje den er utsatt for, om båten ligger ute hele året, hvor mye fugleskitt den har måttet tåle, om den ofte måkes snø av, hvor mange vask og skrubb den har gjennomgått, osv. Ingenting varer evig, i hvert fall ikke kalesjer! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 "Du må ikke bli skremt om kalesjen er utett ved første regnvær" sa damen hos Jens Sagen når jeg kjøpte impregnering der for noen år siden. Om den lakk ved første regnvær husker jeg ikke, men den har i alle fall vært potte tett siden. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 En NY kalesje vil alltid lekke den første tiden, men det er i sømmene. Fordi spesialtråden som er brukt må ta til seg fuktighet for å svelle ut og således fylle sømhullene. Dette ifølge produksjonssjefen hos Jens Sagen AS. Min nye kalesje oppførte seg akkurat slik, de første par ukene slapp sømmene inn litt vann, men etter tre - fire regnskyll var den tett. Duken var imidlertid tett hele tiden. I Pål'erns tilfelle er det snakk om en gammel kalesje, og han har ikke lekkasje i sømmene men i selve duken. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Om du hadde benyttet mildt Grønnsåpe-vann i stedet for Biotex ville jeg tro problemet hadde vært mindre. Du kan jo vurdere det som alternativ neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Kan legge til at kalesjen er 5 år gammel nå. Den blir tatt av båten på høsten, og ligger fint pakket sammen på et luftig loft om vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Bare fem år gammal og så pent behandlet, ja da bør den jo vare en stund til! Pøs på med mer impregnering, duken må mettes skikkelig. Hvilke impregnering har du brukt? Selv bruker jeg Jens Sagens impregnering, men det er mange andre gode merker også. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Du skal bruke Hyfotex sin impregnerin, den skal rulles på med rulle mens kalesjen står på båten. 1 støk er nok, for den inneholder silicon. Fåes kjøpt på 2,5 l. kanner. Må ikke få dette på vinduer eller båt, men kan fjernes med white sprite hvis du søler. Har drevet med kalesjer siden år 2000, så jeg har prøvd litt av hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Per Oscar Meier anbefalte meg å vaske kalesjen med grønnsåpe årlig, fremfor årlig impregnering. Hans vurdering er at det er bedre for kalesjeduken enn den herlige kjemikaliemiksen disse impregneringene inneholder. Hvert 3-4 år bør intervallet for bruk av impregnering ligge på. Har tidligere alltid impregnert årlig, men skal teste anbefalingen hans de neste sesongene. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Pål`ern Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Kan fortelle at jeg nå har impregnert kalesjen med " 3 strøk " Var ute og titta nå, og det hadde regnet litt. Kalesjen var helt perfekt, og vannet bare prellet av Jippi- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.