Jump to content

SMS alarm når lav batterispenning og høyt vannivå?

hallvardsc

Recommended Posts

Har en trebåt UTEN mulighet for LANDSTRØM. Benytter i dag 12V elektrisk lensepumpe som automatisk tømmer for regnvann og "normal lekkasje".

Pumpen bruker lite strøm så batteriet holder i flere uker hvis jeg ikke er på havet (kjører) eller bytter ut med et fullladet batteri.

For å være sikker på at alt er OK ombord er jeg nå på utkikk etter en alarmløsning som bruker lite strøm (helst med backupbatteri). Primært må den kunne sende SMS hvis hvilespenningen på batteriet er for lav og en SMS om vannivået stiger.

Tror du dette er mulig??

Dette var utrolig mye nyttig info!! Tydelig at emnet har vært diskutert flere steder i forumet :-)

Kikker nå på de ulike produsentene, ser ut til at man kan få den billigste løsningen ved å kjøpe Clas Ohlsson GSM Alarm http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55519012 og koble til en bryter for vannnivå på den ene alarminngangen??

Noen som vet hvor mye strøm denne CO alarmen bruker i Standby modus?

Får man SMS status på 12V batterispenningen eller evt. varsel når batterispenning faller ut (forstod det slik at det er mulig med Redknows sine alarmer).

EmilIA skrev:
Rimelig alternativ!?: Ontec GSM Mini 9009 er en rimelig gsm sender, kan brukes på 12v, har 2 alarm innganger som kan brukes. Du må koble til en spenningsvakt e.l. for å få alarm med for lav spenning. . . . har 3 stk liggende som skal prøves til diverse :yesnod:

Denne løsningen synes jeg virket veldig enkel og grei, ser Elfa selger Ontech 9020, men ikke på lager før 5.mai...

Hva kan benyttes som spenningsvakt?

PS. Bølgepumpe er bestilt!! Det var jo et supert og enkelt tips som jeg ikke hadde tenkt på, takk takk! Skal forsøke å få til en SMS varsling i tillegg da :wink:

Redigert av hallvardsc (see edit history)

Hei.

Jeg har hatt en Ontec GSM Mini 9009 i garasjen i hele vinter. Jeg bruker den til å slå av og på motorvarmer/cupevarmer til bilen, pluss til å sjekke temperaturen i garasjen. Og den har fungert 100% hele tiden. Alarminngangene har jeg kun testet (virket OK), men ikke brukt i praksis.

Uten å ha studert databladet til fulle, virker Ontec GSM Mini 9020 som vel er helt ny i sortimentet til ELFA å være velegnet til overvåking og fjernstyring av funksjoner i båt. Med bakgrunn i erfaringene med 9009, ville jeg ikke nølt å kjøpe denne dersom jeg hadde behov for noe slikt i båten.

Selv har jeg et Tele2 simkort i enheten med Champion abonnement uten fastutgift. Når dette kortet så er koblet opp mot et familieabonnement, kan jeg fra min mobiltelefon sende så mange og ta imot så mange SMS'er til og fra enheten jeg bare orker uten at det koster meg et øre!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei hallvardsc.

Jeg har forsøkt mange alarmsystemer opp gjennom årene. Min viktigste erfaring er at de blir stadig mer driftssikre.

Jeg har utelukkende positiv erfaring med alarmen fra Clas Ohlson. Du finner alarmen omtalt i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...hl=GSM&st=0. Her har mange av oss lagt ut mye teknisk informasjon.

Strømforbruket er ca 15 mA.

Jeg synes denne alarmen gir meg svært grei status ved å sende tekstmelding med "?", deretter får jeg tilbakemelding om hele statusen.

Den kan styre to uavhengige releer og har en god dobbeltvirkende sensor som bl.a. er omtalt her: http://www.tyvstop.dk/aei-dobbel-passiv-in...stent-p-34.html. Jeg har ikke sett andre alarmer med like god spesifikasjon.

Jeg har flere alarmsystemer ombord og det er ingen tvil om at CO alarmen er mest pålitelig i forhold til pris.

Jeg ser ellers at alarmtrådene her på BP nå begynner å bli så lange at det kan ta tid å komme gjennom dem.

Likevel vil jeg anbefale å se på denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=628925.

Tråden drøfter endel erfaringer med V900 GSM Remote camera/alarm/overvåking.

hallvardsc skrev:
Hva kan benyttes som spenningsvakt?

Den må jeg tenke litt på. . . . :diving: mulig det går å koble til en slik pluggbar spenningsvakt til feks kjølebagger o.l. men da begynner det å bli mye jallamick koblinger kanskje. ... :headbang: Du vil i så fall kunne få alarm når denne slår seg av, dvs når spenningen er lav. .. mulig dette fungerer dårlig siden den kansje ikke kutter før spenning er allt for lav, dette pga at spenningen er ment å kuttes under belastning og ikke under "hvile".... vet ikke, bare tenker høyt her :p mulig du vil bli bombardert med alarmer når pumpa di starter også. . . . noen som har prøvd dette? har en slik liggende en eller annen plass. . .kanskje jeg må ut på arbeidsbenken en tur. . , eller noen som vet hvilken spenning disse løser ut på??

For vann nivå er det bare å sette opp en flotør og koble denne til pluss og til alarminngang 2.

Redigert av EmilIA (see edit history)

Utrolig mye nyttig alarminfo her!! Er imponert over all kunnskapen dere sitter med her :-)

Til mitt opprinnelige formål som nevnt øverst heller jeg mer og mer mot Ontech 9020, den har opsjonen backupbatteri og GPS, varsel ved bortfall av 12V hovedbatterispenning (det optimale hadde vært om den varslet ved. eks. 11,5V...). Behøver nå da i tillegg vannivå bryter.

For å få varsling når batteriet har lite strøm igjen (ikke helt flatt...) (eks. hvilespenning på 11V) er kanskje denne fra BEP noe?

http://www.bepmarine.com/Low-Voltage-Sensa...y-166-1749.html

Ser bl.a. Maritim.no selger dem for kr. 754,- (BEP nevner sist i infoen deres "If a second battery is not connected to the LVSR, it will act as a low voltage disconnect.")

Tro om den kan kobles til en alarminngang på noen måte?

Det ble jo mange muligheter nå :-) Ikke lett å bestemme seg... Takk for all forslag

Hvis man har vannivåbryter fra før skulle en av følgende GSM alarmer kunne løse utfordringen med lav spenning varsling og vannnivåvarsel:

Sikom GSM 12A ca. kr 3750,- (ikke GPS varsel)

Hellmertz GSM-A2G ca. kr 4.200,- (kan tilkobles GPS som ekstrautstyr)

Ontech 9020 ca. kr 1500,- (pluss internt batteri)... (kan tilkobles GPS som ekstrautstyr)

Clas Ohlson GSM Alarm kr. 2495,- (ikke GPS varsel)

Redknows SBX-3 kr 4.495,- (med GPS varsel ++)

Noby GSM-LT2S ca. kr 3.800,- (ikke GPS varsel)

C-pod ca. kr 7250,- (GPS varsel ++)

COM-Unit CU2201 kr 2.145,- (ikke GPS varsel)

Haukka 3000 ca. kr 2.400,- (ikke GPS varsel)

... sikkert mange flere??

Får bare se å bestemme seg for noe, litt forskjellige funksjoner alt etter pris altså. Etter litt betenkningstid ser jeg jo at GPS kunne vært kjekt å ha :-) Når man har dreggen ute om sommeren ville en varsel om fortøyningen flytter på seg vært kjekt (liten sannsynlighet, men det kan ofte blåse sterkt her nord...) Og selvfølgelig hvis tyver er på ferde.

Mottar gjerne flere gode alarmtips!! Noe feil i listen min kanskje?

Skal oppdatere tråden så snart en eller annen alarm er anskaffet, montert og erfaringer...

GSM ...Telemetri

ELFA har også noe til dette formål. Selv kjøpte jeg en 2X I/O som varsler hvis lensepumpa går eller innbruddsalarmen går. To kanaler for fjernstyring er jo også praktisk å ha. Den kostet for to år siden ca 1500,00NKr. GPS og sporing er vel uaktuellt for min båttype så denne funksjonen har jeg ikke sett det store behovet for foreløpig.

Per

Jeg skjønner egentlig ikke poenget med å overvåke batterispenningen i båten. Jeg mener at en bør besøke skuta såpass ofte at en har full oversikt over batteriene på gammelmåten. Vann i kjøl derimot ser jeg på som noe en ikke BØR være foruten. Den går foran innbrudd også spør du meg..

Jeg har planlagt en frostvakt ombord, men hvis den slår på varme så trenger en vel ikke nødvendigvis å få melding om dette på mobailen.

Per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...