Jump to content

Hvor mange dager bruker du båten?

Victora III

Recommended Posts

Var litt i "poll-humør" og starter enda en poll der jeg lurer på hvor mye mine båt kolleger egentlig bruker båten? Noen fører logg - andre ikke. Men en viss peiling har de fleste. Interssant å se om det f. eks. er noen sammenheng mellom båtstørrelse og bruksdager. Noen teller timer i stedet for bruksdager. Det kunne jo vært en annen poll...

Svarte 30-50 dg.

Etter egen mening er dette alt for lite, men det er så mye andre ting som man må ta hensyn til :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Svarer 20-30 noe som er altfor lite men med travel jobb og 2 små barn på1 og 4 år hus, hage pussing på båt ja da kommer tidsklemma inn

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Svarte 30-50 dager. Om det blir slik i år vet vi ikke, men nå har vi en båt som vi kan bo i om vi vil. Det er jo ikke alltid at båtturen blir så lang, men uansett er det hyggelig å være ved havet og i skjærgården.

Hvorfor løpe til fjells når du kan kose deg ved sjøen?    :cheers:    :cheers:    :flag:    :cool:

Hei.

Drar på helgeturer 2 av 3 helger mellom påske og ut oktober, litt mindre i juli. Og så blir det drøye 4 uker i august da på ferie på svenskekysten. Ikke ettermiddags/kveldsturer, 7 mil å kjøre bil hver vei til båthavnen blir for mye.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg fører logg over alle turer og utgifter.

2001: 30 dager, 2 overnattinger,   94 timer, 560 l/bensin, 862 nm.

2002: 28 dager, 5 overnattinger, 106 timer, 487 l/bensin, 749 nm.

2003: 28 dager, 2 overnattinger, 105 timer, 526 l/bensin, 809 nm.

2004: Trolig mere.

Distansen er usikker. Regnet ut etter gj.snitt forbruk på ca, 0,65 l/nm. Dette tallet har jeg fra en test med samme båttype og motor i "Vi menn båt".

Det er tryggere på havet enn på veiene !

I år med nybåten som har overnattingsmulighet, blir det nok mer enn i fjor. I fjor var det vel en godt 30-40 dager antar jeg - inklusive fisketurer med pioneren  :cheers:

Men jeg tør ikke regne ut hvor mye hver tur koster :cool: - 4 sifret er jeg redd det blir med alle kostnader regnet inn  :cheers:  :flag:  :puke:  

Båten ligger ute året rundt og kun 15 minutt kjøring hjemmefra, men i år har eg bare brukt den 5 timer. :rolleyes:  Det er så lite at salg av båt har blidt seriøst vurdert, :cheers: men nå skinner sola :lol: og de tankene er forduftet. Travel hverdag med utrolig mye jobbing får ta skylden, nå er det kun to uker til eg har 9 uker ferie. :wink:

Bruker båten mere enn 50 dager i året, det er helt sikkert. Jeg bygde opp båten vinteren 1989/90, sjøsatte den første gang våren 90, og tror jeg har tilbragt mere enn 2 år tilsammen ombord i den til nå!  :cheers:  :rolleyes:  Har ikke eksakt antall dager da jeg ikke har ført skikkelig logg de første årene.

:drink: I 2003 ble det 165 dager i loggboken, vel  100 overnattinger. Hittil i år; 70 dager. :drink:

Fantastisk, hvordan får du det til. Har du ikke annet å gjøre :drink:

Med over 100 overnattinger skulle jeg tro det også var en dag på hver side av natten. Det skulle bli minst 200 dager. Kanskje ikke hele dager, men likevel... :yesnod: :yesnod:

Fantastisk, hvordan får du det til. Har du ikke annet å gjøre :drink:

Med over 100 overnattinger skulle jeg tro det også var en dag på hver side av natten. Det skulle bli minst 200 dager. Kanskje ikke hele dager, men likevel... :yesnod: :yesnod:

:drink: Nja, en helgetur, fredag til søndag, blir jo logget som tre dager. Egentlig er det jo bare to døgn.

Joda, jeg har en hel del annet å gjøre, men ikke så mye annet jeg har LYST å gjøre! :drink:

:lol:  :yesnod:

Har brukt båten 3 sesonger nå og tok en rask sjekk av timetelleren og den sier snittforbruk på 177 timer gangtid pr år ...

har ikke antall overnattinger i hodet men en del står det jo i loggboken som dere finner på siden min (ligger i profilen)

Bruker båten de dagene det er vær og tid til det så da får vi jo se hva timetelleren sier ved sesongslutt  :smiley:  

Skal ut til helga + extra dagen mandag :cool: ....det er sikkert de melder "SMEIGEVÆR" her på sørlandet  :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

:wink:   Det blir sannelig tilbrakt mange døgn i båt samlet sett i dette landet. Det er vel ikke tilfeldig at Nordmenn ansees å være brukbare sjømenn. Så gjennom loggen fra FJORD-året, og fant ut at jeg hadde vært utenfor moloen på kortere og lengre turer 54 dager. Utrolig mye synes jeg selv, men så var jo sommer`n fiiin da!  Båtbruken blir veldig væravhengig for vår familie (har jo kallesje). Mai i år har vært langt dårligere, med bare 1/3 av fjordårets turer.

Vi håper på at sommeren snart kommer.

GOD TUR !

Svarte >50, det kan lett dokumenteres i loggboken. Dette er de gangene jeg løser fortøyningene og forflytter meg og båten ut av båsen. I tillegg blir det jo ofte en kveldstur ned for å se om båten flyter, om noen har stjålet fortøyningene osv. Benytter samtidig anledningen til å se om båtene som tilhører venner ligger ok. Oppdager da ofte at båter jeg ikke kjenner eierne til, trenger justering av fortøyningene. Gjør bare det hvis det er snakk om "fare for tap på liv, helse, eller eiendom". Vil nødig pådra meg ansvar jeg ikke kan gå god for.

Hva med de dagene man setter seg i båten, åpner termosen og skjenker seg kaffe, og bare sitter og ser utover havet? Da bruker man båten til "bevarelse av mental helse", men, i alle fall jeg, fører det ikke i loggen. Skulle ikke de regnes med?

Jeg kjenner en meget oppegående person som har en stressende jobb, og en stor seilbåt i tre. Han har såvidt jeg vet bare vært ute en gang i år, og godt under ti ganger i fjor. Han er imidlertid i båten minst hver uke, koser seg med trearbeid, lager nye dører og hva vet jeg. For ham er båten et smykke, ikke et fremkomstmiddel. Hvor mange ganger i året "bruker" han båten?

Laholm

Siden jeg startet denne pollen var det interessant positivt å se hvor mange som bruker båten MYE! Mulig det kan ligge en feilkilde i denne "undersøkelsen" i at de som bruker båten lite knapt er så ivrige at de er her inne i det hele tatt. Synes ofte at når jeg drar ut, selv på de flotteste dager, så ligger omtrent halvparten av båtene i rykker i fortøyningene.

Men likevel så pass stor andel over 50 dager i året er bra! Selv bruker jeg båten mellom 40 og 50 dager i året, eller 70 - 100 timer. Det varierer litt og er selvsagt avhengig av været. I år ligger det jo ann til svært mange dager så bra vær vi har hatt (iallefall på sørlandet!)så langt.

Takk for alle svar og innlegg - og fortsett gjerne diskusjonen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...