Jump to content

Vann i sylinder MD21a

enter4u

Recommended Posts

Skulle ta en prøvestart i dag, men motoren gikk ikke rundt. Tok ut dysene og kjørte den på starteren, og da sto vannstrålen opp i kalesjen på den bakre sylinderen. Hva i alle dager er da feil??? Tviler på at det er frostspreng, da jeg har hatt godt med kjølevæske i systemet i år også. Kan detr være toppakningen? Har jo ikke merka noe til det i fjorårs-sesongen :headbang:

Er ikke helt sikker, men tror ikke det mangler kjølevæske. Men som sagt. sikker er jeg ikke. Har ikke starta den opp nå nei. Vil helst fikse problemet først. Jeg har ikke vært plaga med varm motor, og den har ikke mista effekt, så jeg skjønner ikke dette helt. Kan det bli vanninnsig i sylinderen over vinteren og at det er så lite at det ikke hadde vært merkbart sist sesong?

Med båten på land er ofte baugen langt lavere enn normalt. Kan det være vann som har samlet seg i eksosrøret gjennom vinteren (regn, snø...) og som til slutt har blitt store nok mengder til at det renner inn i motoren?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Med båten på land er ofte baugen langt lavere enn normalt. Kan det være vann som har samlet seg i eksosrøret gjennom vinteren (regn, snø...) og som til slutt har blitt store nok mengder til at det renner inn i motoren?

Hmm....Det er bra fall på manifoilen da......selv om bauen står 4-5 grader nedover...

Står eksos utløpet høyere en manifoylen inne i båten? Kan det ha føyket snø eller vann inn eksos røret? Når du kjørte ferskvann i høst kjørte du trykkvann inn i motorn eller sugde den selv?

Bernt

Den sugde selv. Føyket snø....tror ikke det. Er for stort fall og må jo gjennom potta også da.

Teorien er jo at det har vært en lite vann intrengning i høst, så har Kong vinter satt inn med ditto minusgrader.

Stål og aluminium har jo forskjellig utvidelses evner, så dette kan ha forværret seg i kulda. :confused:

Om du velger å sjøsette finner du ved prøvekjøring fort ut om temp. stiger raskt over normal ved belastning.

Jobben er ikke værre på vannet enn på land. :flag:

"Sistemann tar med flagget"

Siden du kjørte igjennom frostveske da du tok den opp, er det vel sannsynlig at du har fått frostvæske inn på sylinderen enten når du stoppet den eller ved sjøsetting. Med baugen lavere enn den normalt er på sjøen kan du ha fått hevertvirkning eller rett og slett helt vannet i sylinderen da du sjøsatte.

Da burde muligheten for at det går bra å gjøre som Draco aq140 foreslår god. Faren for frostsprengning og rustdannelse er jo redusert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...