enter4u Startet 13.April.2009 Link til dette innlegget Startet 13.April.2009 Skulle ta en prøvestart i dag, men motoren gikk ikke rundt. Tok ut dysene og kjørte den på starteren, og da sto vannstrålen opp i kalesjen på den bakre sylinderen. Hva i alle dager er da feil??? Tviler på at det er frostspreng, da jeg har hatt godt med kjølevæske i systemet i år også. Kan detr være toppakningen? Har jo ikke merka noe til det i fjorårs-sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Er jo godt kjent at topp pakningen er et svakt punkt på disse motorene. Hadde selv en Peugeot versjon en gang. Passet da på å ettertrekke toppen etter varmkjøring annet hvert år, funka fint. Det er vel ingen mulighet for tilbakeslag fra eksos, type bølger mot akter, om båten har ligget ute i vinter? Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Nei båten har stått på land den. Ser på dette byttet med grøss og gru Men må toppen planslipes etter pakningsbytte siden det er alu. topp? Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Har du noen kontroll på om det mangler mye kjølevæske på motoren? Skulle jeg byttet topp pakning, ville jeg i det minste kontrollert toppen med en rettolk før jeg avgjorde om planfresing er nødvendig. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Draco24styling Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Blir jo ofte omtalt som "krølltopp" disse motorene, Så toppen må i allefall måles for skjevheter og sjekking av porer,Men synes det er rart motoren var i orden ved opptak og har vann i en sylinder nå, Mangler det kjøleveske? Har du forsøkt og starte etter du fikk ut vannet? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Er ikke helt sikker, men tror ikke det mangler kjølevæske. Men som sagt. sikker er jeg ikke. Har ikke starta den opp nå nei. Vil helst fikse problemet først. Jeg har ikke vært plaga med varm motor, og den har ikke mista effekt, så jeg skjønner ikke dette helt. Kan det bli vanninnsig i sylinderen over vinteren og at det er så lite at det ikke hadde vært merkbart sist sesong? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Med båten på land er ofte baugen langt lavere enn normalt. Kan det være vann som har samlet seg i eksosrøret gjennom vinteren (regn, snø...) og som til slutt har blitt store nok mengder til at det renner inn i motoren? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bernt Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Står eksos utløpet høyere en manifoylen inne i båten? Kan det ha føyket snø eller vann inn eksos røret? Når du kjørte ferskvann i høst kjørte du trykkvann inn i motorn eller sugde den selv? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Med båten på land er ofte baugen langt lavere enn normalt. Kan det være vann som har samlet seg i eksosrøret gjennom vinteren (regn, snø...) og som til slutt har blitt store nok mengder til at det renner inn i motoren? Hmm....Det er bra fall på manifoilen da......selv om bauen står 4-5 grader nedover... Står eksos utløpet høyere en manifoylen inne i båten? Kan det ha føyket snø eller vann inn eksos røret? Når du kjørte ferskvann i høst kjørte du trykkvann inn i motorn eller sugde den selv?Bernt Den sugde selv. Føyket snø....tror ikke det. Er for stort fall og må jo gjennom potta også da. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Med båten på land er ofte baugen langt lavere enn normalt. Kan det være vann som har samlet seg i eksosrøret gjennom vinteren (regn, snø...) og som til slutt har blitt store nok mengder til at det renner inn i motoren? Og/eller den ble løftet med baugen lavere enn akterenden da den ble tatt opp/sjøsatt.... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 En tillegsopplysning her. Prøvde å starte motoren, men den ville ikke gå rundt. Sikkert fullt med vann der. Men det var ikke antydning til vann i oljen. Det var da jeg tok av dysene så vannet føk i taket. hehe Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Og/eller den ble løftet med baugen lavere enn akterenden da den ble tatt opp/sjøsatt.... Jeg kjørte gjennom med frostvæske etter at båten hadde kommet på land. Og det var jeg selv som løfta båten. Den henger litt med nesa, men ikke sååå mye tror jeg. Kan det være vann fra varmeveksleren??? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Tenker også på eksosmanifold problemer Synes du skal smelle i dysene igjen og prøve og starte opp, Hvis den starter og går fint, ordner du deg en form for kjøling og lar den gå så varm du får den, Følg med på eksosutslippet etter unormal hvit røyk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Hmmm. Det er jo en mulighet. Men skal det likevel komme vann i sylinderen uten at noe er defekt da????? Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Teorien er jo at det har vært en lite vann intrengning i høst, så har Kong vinter satt inn med ditto minusgrader. Stål og aluminium har jo forskjellig utvidelses evner, så dette kan ha forværret seg i kulda. Om du velger å sjøsette finner du ved prøvekjøring fort ut om temp. stiger raskt over normal ved belastning. Jobben er ikke værre på vannet enn på land. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Draco24styling Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Har du saltvannskjølt eksosmanifold på motoren din? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Ja det har jeg. Eller.......båten er i ferskvann. Og varmeveksleren ble renset for to år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Mulig du har tæring i manifilden din, hvis du får vann i eksosdelen på denne og eksosventilen på sylinder 4 har stått åpen, kan vann sige inn i sylinderen, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Jeg får starte opp i morgen og se hva som skjer. Håper det ikke er noe alvorlig... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Siden du kjørte igjennom frostveske da du tok den opp, er det vel sannsynlig at du har fått frostvæske inn på sylinderen enten når du stoppet den eller ved sjøsetting. Med baugen lavere enn den normalt er på sjøen kan du ha fått hevertvirkning eller rett og slett helt vannet i sylinderen da du sjøsatte. Da burde muligheten for at det går bra å gjøre som Draco aq140 foreslår god. Faren for frostsprengning og rustdannelse er jo redusert. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 I dag var det startup på båten. Var spent på åssen det ville gå. Må legge til at jeg hadde gjøda i 30 sek. før jeg begynte å filme Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hei, men er ikke dette en Perkins motor som har vært innom Volvo fabrikken da? Perkins 4108 kanskje? Bra det gikk bra med deg... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Nei det er Peugeot som er marinisert av Volvo. Ja det gikk fint Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Her er enda en snutt. Viser de doble eksos-uttakene mine Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.