Jump to content

Vann i sylinder MD21a

enter4u

Recommended Posts

:confused:

MD21 har som kjent våte sylinderforinger. Jeg har selv hatt MD21B og kjenner motoren ganske godt, tror jeg, det er en god motor når den får riktig stell og bruk, men ting skjer med den også.

En vinter jeg sto i opplag på land forsvant kjølevæska fra ekspansjonstanken. Hvor var den havnet ?

Sjekket peilepinnen for motorolja, riktig som fryktet, kjølevæska var kommet i olja. Ja, da var det bare å begynne med å ta av toppen, men feilen var ikke der.

Den neste muligheten var at pakningene under sylindrene var begynt å lekke og det var dessverre tilfelle.

Håper det ikke har skjedd hos deg, men nevner muligheten.

men det rare med disse motorene er at du hører så mye negativt???md21a og b,men gammer´n har en md21b i en kragerø 26 som han kjøpte i 93,og han hakke gjort stort med den,og da mener jeg omtrent ingenting,kun litt oljeskift og filter.Den har ikke slått så mye som et feilslag en gang?????jeg tror at hvis en passer på og behandle de pent og ikke kjøre de som det står i boka,kjør heller litt moderat+at man passer på kjølinga,så har man en trofast sliter :cool:

Enig med hanto1978 der. Bør ikke kjøres over 2000 rmp :crazy: Tidligere eier hadde ikke vært over dette påsto han når jeg kjøpte båten med denne motoren. Det varte kun til jeg overtok båten :lol::lol: Nå har jeg skaffet meg steinknuseren til penta, så da får vi se om jeg ikke greier å kverke den å :lol::lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

• 11 måneder senere...

Da er motoren reparert :yesnod: Bytta toppakning og gjort den klar for sommeren med ny impeller, olje osv. Godt jeg kjører kran så jeg har mulighet å løfte den i selv :cool: Også hjelper det å ha en god kompis til hjelp :wink:

dsc02327.jpg

Da ligger den trygt i hølet sitt :lol: Er bare justering mot aksel og tilkobling igjen. Jeg justerer med digitalt vater mot vinkelen til akslingen, så bruker jeg bladsøker mot flensen for å få den 100% etterpå :wink:

dsc02328.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...