kevin.glover@imr.no Startet 13.April.2009 Link til dette innlegget Startet 13.April.2009 Hei Folkens, Holder på å fikse på sjarken min som stå i hagen. Masse å gjøre (DVS spørre om) men få ta litt om gangen. 3 saker nedenfor. 1. Hvordan fjerne ekkolodd sensor i trang plass? Få ikke verktøy til den 60mm mytte som stå på transsduceren for å fjerne den (prøvd skikkelig store tang men ikke plass til i bevege på den). Usikker på om det er plass til en vanlig 60mm skifte nøkkel som kan kjøpes på biltema for 350kr. Har noen har et forslag hva slags verktøy kan brukes til denne jobben? Har vurdert vinkelslipe men den skal et nytt lodd transducer i den plassen om det må strammes på plass likevel..... Jeg ser for men en dyp 60mm pipenøkkel men det hørers dyrt ut (hvis det finns). 2. Lekasje mot styrehuset - tek7 eller glassfibre tetting? Ellers leker båten mot styrehuset. Det leke mellom dekk og selv styrehuset vegg. Tidligere har det vært tek7 eller silikon i mellomrommet (se bildene). Dekket bevege på seg når man (eller to man) gå på dekk - og dermed stresser det overgangen dekk/hus. Er det beste løsing å bruke tek7 som er myk og tåle litt dekk bevegelse (sikkert enkleste løsning, og dersom det ikke holde kan jeg gjøre jobben igjen skikkelig), eller er det best å bruke gelcoat/glassfibre (hva?) for å tette mot styrehuset (som det er helt til høre i et av bildene) evt. siste nevnt med støtte i maskinrommet for å støtte dekket litt (dårlig ide - evt. hvordan?). Jeg ser for meg at glassfibre må utførers sammen med dekk støtte ellers knekke overgangen? 3. Skeg shoe er løs... Min "skeg shoe" (vet ikke hva det er på Norsk) er litt løs (ikke mye men den la seg bevege kanskje 1cm helt i enden). Det er tre skuer i den (to under, den ene ser dere). Første spørsmål er om dette er kun skruer som sitter fast i skroget eller om det er bolt med mytte på innsiden? Tror dette er skrudd i glassfibre, men? Kan jeg stramme de til et hakk eller burde jeg ta de ut og finne nye skruer evt. glass fibre i hullet og starte på nytt igjen? Den beveger seg lite og har jeg tenkt på å stramme skruene kun litt (90 grader?) og ta tek7 rundt den for å støtte den litt - eller burde jeg som sagt gjøre dette skikkelig? Evt. hva er skikkelig? Takker for gode svar i forkant folkens Hilsen, Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 1. Hvordan fjerne ekkolodd sensor i trang plass? Prøv med en servant nøkkel. Den er rimeligere enn en 60 mm kråkefot. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hei Takker for svar. Har funnet et verktøy som duger til loddet (tror det er det du refere til), men er det virkelig ingen som har en mening on de to andre punkt? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Tec7 i tillegg til litt avstivning av dekket på undersiden burde gjøre susen! Angående boltene så er det vel bare å prøve om de lar seg stramme. Det beste hadde nok vært å demontere, rengjøre og montere igjen med Tec7 mellom og nye bolter med mutter på innsiden hvis det er mulig å komme til der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Ang skeg shoe / hva er skikkelig. Vanskelig å gi et rett svar for deg men hadde det vært min sjark med mitt bruksområde så hadde jeg lagt hel jernkjøl som p-kaill har gjort i sin. Se denne tråden: Prosjekt: Oppbygging av Malo sjark 28 fot Kanskje har du ikke behov for å lage den så solid men det er det jo du som vet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Angående tetning mellom dekk og side. Du bør nok gjøre en aldri så liten test først. 99% sikker på at det er lagt silikon her og da må det rengjøres først. For å fjerne slikt er det mekanisk skraping som gjelder. En plastskrape gjør jobben uten å ripe for mye i andre detaljer. Aceton vil saaaakte men sikkert løse opp de siste restene i sammarbeide med plastskrapa. Når det gjelder å fuge oppå gammelfugemasse er det som følger: Ingen fugemasse fester på silikon MS-Polymer fester på Polyurethan og MS Polymer, men ikke på Silikon Silikon fester på Polyurethan og MS-polymer, men ikke på Silikon Polyurethan fester på Polyurethan, men ikke på MS-Polymer og Silikon Tech7 er MS-Polymer, Sika er Polyurethan, de fleste fugemasser på markedet er nå MS-Polymer(bortsett fra Sika). Nesten alle silikonprodukter har silikon i navnet. På ALLE patroner står det råstoffbasis på baksiden av tuben, MS-Polymer kalles også ofte "Hybrid Polymer" Du trenger ikke kjøpe Tech7 og betale det hvite ut av øya for å få en god MS-Polymer. Montèr har en god en med høyere fleksibilitet kalt "Unifix" og ProffPartner/Jernia har en kalt "Lim & Fug". Dette er produkter med 40shore, noe som gjør de mer egnet til fugeoppgaver enn Tech7 som ligger på 65 shore og derav er stivere og mer egnet som lim. Hvis noen skulle ha invendinger mot overstående påstand, så nevner jeg bare at Novatech selv har "innrømmet" dette ved nå å lansere Flex7 som er mer egnet til fuging enn Tech7. Denne også selvfølgelig dyr ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Hei Folkens, Takker igjen for svar. Her er verktøyet min bror fant til meg i UK (noen spørte på IM). https://diytools.com/store/detail.asp?productid=44588 Ellers få jeg bare skrape og gjøre ren først med aceton (har fått ut det alle meste) og bruke en polymer som du nevne Vantro. Sikaflex er en type silikon om jeg skjønner riktig sant? Og den er ikke kompatibel med Tek7. har tidligere hatt erfaring med tetting av tre dekk mot Al. kledning og sikafleks gjorde en bedre jobb en tek 7. Ellers få jeg bare stramme litt på boltene i skeg shoen og se om det er ok. Tette litt med sikafleks eller tek7 for å holde den litt ekstra på plass. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Sika slik alle omtaler det og kjenner det. er Polyutetan og er mest kjent under merkenavnet Sikaflex. Sika har som alle andre produsenter også silikon i rangen sin, da heter den Sikasil. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.