Mox Startet 13.April.2009 Link til dette innlegget Startet 13.April.2009 I forbindelse med montasje av orginal badeplatform til NorDan family27 måtte jeg flytte eksosutløp. Jeg har tidligere vært plaget av eksos som kommer inn i båten når man kjører. Jeg lurer nå på om jeg kan flytte utløpet til siden og dermed kanskje slippe å få eksos inn i båten. Vedlate bilde viser hvor det gamle eksosutløpet var og hvor jeg tenker å plassere det nye. Er det noen som har erfaringer med sidemontert eksosutløp? Er det noe som skulle tilsi at jeg ikke burde gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Du vil nok ikke slippe unna, eksosen vil fanges i dragsuget bak båten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Når du likevel må flytte så ville jeg satt det i siden slik at det alltid er over vann. Slik som dette gjorde jeg det i en SummerDream: Fordelen er 3-delt: Eksosen blåses langt til siden slik at den ikke fanges i dragsuet bak båten. Du har full kontroll med eksosfarge og kjølevann. Ved service eller havari på eksosslangen har du langt større sikkerhet mht vanninntrenging. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Slik køya i akterkabinen er vil det vel ikke være så lett å legge den høyere opp. Men kan den ikke komme opp under plattformen og føres i et rør/slange helt til hjørne på plattformen? Da blir eksosen likevel sluppet relativt langt bak. På min Nordan Family gikk vel eksosen ut omtrent der din gamle var - litt mer babord tror jeg (under køye), men ble ført med en slange til plattformens aktere ende. Over ca 8 knop ble eksosen ikke med i dragsuget, men forsvant bakover. Trengte ikke å vaske hverken enden eller jolla i daviter grunnet eksos. Funderte selv på en eksos-støvel, men den fra Salisbury var utgått av produksjonen. Saga og Storebro båtene har vel sine egne støvler, så det finnes vel alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.