catano Startet 13.April.2009 Del på Facebook Startet 13.April.2009 Hei. Det er sikkert skrevet masse om dette tidligere, men da hadde jeg ikke båt med teak og leste ikke disse trådene. Har vasket teaken, men det er noen plasser hvor den er nesten sort pga det har ligget noe oppå over tid da båten var hos forhandler. Hvordan utligne dette, teak rens eller slipe ned før jeg oljer? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
jupan Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Sort? Er det fortsatt hardt eller har det blitt mykt? Prøv å skrap forsiktig i treet og se om det bare er overfladisk. Bank for å høre om det er råttent eller friskt tre. JRO Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hei. Teaken og båten er bare 1 år så det kan neppe være råte. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
jupan Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 (redigert) hvis den er tørr så kan du sikkert bare slipe den. men hvis båten er ny så kan du vel reklamere? Redigert 13.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 men hvis båten er ny så kan du vel reklamere? He-he, vi har vel lest såpass om denne båten/forhandleren at det er vel ikke så veldig aktuelt å reklamere... Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hiv inn ett bilde så er det lettere og se. Men generelt sett er det lett og fristke opp litt i teaken. Er det utvending eller innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Teak kan ikkje råtna, så råte er det nok ikkje. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
nimbuster Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Det kan høres ut som at noen har satt fra seg noe på teaken, og at det er rustvann som har laget svarte flekker. Ikke lett å fjerne...men et bilde av flekkene kan gjøre sitt. Vet du eksakt hva som er årsaken til flekkene? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Teak kan ikkje råtna, så råte er det nok ikkje. Teak kan råtne som bare det! Dersom det har ligget noe oppå som har holdt det konstant fuktig er det ikke usannsylig at dette kan være begynnende råte. Forhåpentligvis er det bare et tynt lag (?) som kan slipes rent når det er helt tørt. Men det kan jo være noe annen form for misfarging, så jeg ville forsøkt med flekkfjerner, evt. bleking, først. Redigert 14.April.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jupan Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Teak kan ikkje råtna, så råte er det nok ikkje. Du tar feil min venn :) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Jeg har brukt klor for å fjerne svart misfarging i teak. Funka som bare det! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
LykkelitenIV Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Jeg hadde litt svart teak etter litt mye vann over lengre tid. Jeg vasket det bort med Hempel Teak cleaner, og oljet etterpå. Fint som nytt Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
catano Svart 14.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Hei. Skal skaffe bilder. mvh Catano Redigert 14.April.2009 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
JanB Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Teak kan råtne som bare det! Eg skal ikkje protestera. Men eg trudde teak blei brukt som dekk etc, nettopp fordi det ikkje råtnar. Men ein lærer litt etter kvart... Baatplassen er jo full av folk som uttaler seg nokså bastant, utan å ha full fagleg dekning. Denne gong gjekk eg i fella... Redigert 14.April.2009 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
jupan Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Teak er meget motstandsdyktig mot råte. Det meste råtner hvis det får ligge lenge nok uten å puste. Vi gravde opp en furustokk fra bakken på jobb for en stund siden. Huset den tilhørte er fra 1840 deromkring. Si at stokken var ca 18 cm i diameter. De ytterste 1-2 cm var bare jord. Innenfor dette var det knallhard, frisk kjerneved. Så godt treverk tåler mye. Teak tåler nok veldig mye, men jeg vil tro en forutsetting er at det ikke ligger konstant bløtt. Et skipsdekk får jo puste hele tiden og tørker jo opp ganske ofte også. Men så er det jo også forskjell på råte og misfarging, sopp, mugg, etc... Å jobbe med treverk er ikke veldig sort/hvitt. Kanskje derfor det er interessant også :) Jeg vil tro teakrensen som ble beskrev tidligere gjør jobben. JRO Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 Hei. Dette er fra hvor verkstedet lot det ligge noe over tid i vinter Dette er gjerne ikke så lett å se, men da dekket er vått er de to ytterste borene mye mørkere en resten ja nesten sort Så nå mangler jeg bare råd. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
GVH Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) Jeg var i dag og tok noen bilder av teaken på dørken i båten. Den er usedvanlig slitt.(se bilder). Den forrige eieren sier den er oljet, men jeg mistenker lakk... Er det bare å gå på med pussepapir, eller kan feks Snappy gjøre susen her? Hvor grovt/fint pussepapir anbefales? Teaken er ca 7mm tykk. Redigert 19.April.2009 av GVH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Det kan godt være at dette er oljet, dersom man legger på mange lag teakolje og ikke tørker av overflødig olje kan det resultere i avflassing som dette. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
GVH Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Hvis teaken er oljet slik du tror Catano, vil det holde å bruke Snappy da? Eller kommer jeg ikke unna sandpapiret uansett? I så fall, hvor grovt/fint sandpapir anbefales da? Jeg kommer til å legge ut bilder underveis i prosessen med bilder og forklaringer slik at alle kan se hvordan det blir. Det er mange spørsmål rundt dette temaet her inne, men lite bilder. Kan være greit å få en what to do, eventuelt what not to do liste. GVH Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 I så fall, hvor grovt/fint sandpapir anbefales da? Jeg brukte 100 papir da jeg pusset ned teaken i forrige uke. Begynte med noe finere, men skjønte fort 100 papir ikke er for grovt. Husk og puss i lengderetningen til teaken. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
GVH Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Da blir det 100 papir på meg og. Brukte du maskin eller holder det med pussekloss og pågangsmot? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 (redigert) Teak'en på plattforma mi så minst like slitt ut som din. Denne hadde forige eier hatt lakk på så jeg brukte 60 papir på maskin for å få bort mest mulig. Så var planen og gå over på finere papir, men det så såpass glatt og fint ut at jeg lot det være. Hadde på 4-5 strøk olje etterpå og en kan ikke se noen pusseriller Redigert 20.April.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Jeg brukte pussekloss og pågangsmot Man får litt mere kontroll da. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Dannyboy11 Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Jeg har også gjort samme jobben. Teaken min var ikke fullt så ille, men den flasset og behøvde en "totalrenovering". Jeg brukte først litt Teak rens. (hempels). Dette fjernet en del gammel olje, men ikke de partier som var for harde. Etter at dette hadde tørket så gikk jeg til med pussemaskin, 80 papir. Jeg også lot det bli med det, gikk ikke over til finere papir. Teaken kjentes fin ut og bar ikke preg av å være pusset med for grovt papir. Teaken er vasket. Skal nu kun oljes etter tørk. Ble bra resultat, olje ser ganske likt ut som når den er fuktig, blir litt lysere. Gjettekonkurranse: Hvilken båt er avbildet? (ps: ikke Nidelv 610). Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 (redigert) Gjettekonkurranse: Hvilken båt er avbildet? (ps: ikke Nidelv 610). Kan det da være Nidelv 690? Redigert 21.April.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.