Jump to content

behandling av teak

catano

Recommended Posts

Hei.

Det er sikkert skrevet masse om dette tidligere, men da hadde jeg ikke båt med teak og leste ikke disse trådene.

Har vasket teaken, men det er noen plasser hvor den er nesten sort pga det har ligget noe oppå over tid da båten var hos forhandler.

Hvordan utligne dette, teak rens eller slipe ned før jeg oljer?

mvh

Catano

Mvh

catano

Teak kan ikkje råtna, så råte er det nok ikkje.

Teak kan råtne som bare det!

Dersom det har ligget noe oppå som har holdt det konstant fuktig er det ikke usannsylig at dette kan være begynnende råte.

Forhåpentligvis er det bare et tynt lag (?) som kan slipes rent når det er helt tørt. Men det kan jo være noe annen form for misfarging, så jeg ville forsøkt med flekkfjerner, evt. bleking, først.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Teak kan råtne som bare det!

:blush: Eg skal ikkje protestera. Men eg trudde teak blei brukt som dekk etc, nettopp fordi det ikkje råtnar. Men ein lærer litt etter kvart...

Baatplassen er jo full av folk som uttaler seg nokså bastant, utan å ha full fagleg dekning. Denne gong gjekk eg i fella... :wink:

Redigert av janb (see edit history)

Teak er meget motstandsdyktig mot råte. Det meste råtner hvis det får ligge lenge nok uten å puste.

Vi gravde opp en furustokk fra bakken på jobb for en stund siden. Huset den tilhørte er fra 1840 deromkring. Si at stokken var ca 18 cm i diameter. De ytterste 1-2 cm var bare jord. Innenfor dette var det knallhard, frisk kjerneved. Så godt treverk tåler mye.

Teak tåler nok veldig mye, men jeg vil tro en forutsetting er at det ikke ligger konstant bløtt. Et skipsdekk får jo puste hele tiden og tørker jo opp ganske ofte også.

Men så er det jo også forskjell på råte og misfarging, sopp, mugg, etc...

Å jobbe med treverk er ikke veldig sort/hvitt. Kanskje derfor det er interessant også :)

Jeg vil tro teakrensen som ble beskrev tidligere gjør jobben.

JRO

Hvis teaken er oljet slik du tror Catano, vil det holde å bruke Snappy da?

Eller kommer jeg ikke unna sandpapiret uansett?

I så fall, hvor grovt/fint sandpapir anbefales da?

Jeg kommer til å legge ut bilder underveis i prosessen med bilder og forklaringer slik at alle kan se hvordan det blir.

Det er mange spørsmål rundt dette temaet her inne, men lite bilder.

Kan være greit å få en what to do, eventuelt what not to do liste.

GVH

I så fall, hvor grovt/fint sandpapir anbefales da?

Jeg brukte 100 papir da jeg pusset ned teaken i forrige uke. Begynte med noe finere, men skjønte fort 100 papir ikke er for grovt.

Husk og puss i lengderetningen til teaken.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Teak'en på plattforma mi så minst like slitt ut som din. Denne hadde forige eier hatt lakk på så jeg brukte 60 papir på maskin for å få bort mest mulig. Så var planen og gå over på finere papir, men det så såpass glatt og fint ut at jeg lot det være. Hadde på 4-5 strøk olje etterpå og en kan ikke se noen pusseriller :smiley:

Redigert av alfb (see edit history)

Jeg har også gjort samme jobben. Teaken min var ikke fullt så ille, men den flasset og behøvde en "totalrenovering". Jeg brukte først litt Teak rens. (hempels). Dette fjernet en del gammel olje, men ikke de partier som var for harde. Etter at dette hadde tørket så gikk jeg til med pussemaskin, 80 papir. Jeg også lot det bli med det, gikk ikke over til finere papir. Teaken kjentes fin ut og bar ikke preg av å være pusset med for grovt papir.

Teaken er vasket. Skal nu kun oljes etter tørk. Ble bra resultat, olje ser ganske likt ut som når den er fuktig, blir litt lysere.

dsc00390.jpg

Gjettekonkurranse: Hvilken båt er avbildet? (ps: ikke Nidelv 610).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...