Jump to content

Hjelp og få på sjøen  ?

Tine IV

Recommended Posts

Her er en kort historie om og trenge hjelp på sjøen . Har en kamerat som fikk motorproblemer i det han skulle kjøre inn mellom Kommersøya og Gåserumpa .Dere som er kjent der veit at det ikke er så mye vann der ,han lot båten drive inn mot land  ,kasta dreggen og la seg til og sove da dette var seint på natta .Vi (3 andre båter ) lå i Fantebukta på motsatt side og fikk melding på morran . Tekstmelding (Hallo gutter ligger på sia jeg ,lite vann her hi hi) Alle tok dette med litt latter da det bare er og vente på høyvann og få mekka litt .Men så en ting , på enden av Gåserumpa ligger det endel båter ,mange av dem fra Holmestrand .INGEN av dem dro bort og spurte om dem trang hjelp ,kunne jo gått ut til båten og spurt syntes da vi 3 andre + han som lå der .Da vi kom utpå dagen da vannet var sånn passe så drog vi han lett av og fixa motor og tøffa videre .Men er vel litt flau over folk som ikke hjelper til på sjøen .

Hører med til historien at jeg kjørte innom bryggen der og spurte hvorfor ikke noen hadde spurt om han trang hjelp .Første som møtte meg da var latter , hahaha nå kjørte du nesten på sjæl jo ,ligger en stor stein der , også noen andre tåplige unskyldninger for ikke og og ha spurt  . Jaja håper jeg ikke treffer mange sånne  i sommer

Hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

... Men så en ting , på enden av Gåserumpa ligger det endel båter, mange av dem fra Holmestrand . INGEN av dem dro bort og spurte om dem trang hjelp, kunne jo gått ut til båten og spurt syntes da vi 3 andre + han som lå der....

Gjorde han noe for å påkalle oppmerksomhet fra de som lå på enden av Gåserumpa da? Her er avstandene så korte at alminnelig stemmebruk burde ha bli hørt, og litt veiving med armene burde ha blitt sett??

Ellers er jo DRAMMENSERE et berykta folkeferd blant de innfødte i Holmestrand, har jeg hørt?? Kunne jo være at Holmestrandingene ikke skjønte at han var fra Horten?? :rolleyes:

Jeg hadde en "omvendt" opplevelse for en del år siden: En båt ankret opp med tamp i land på motsatt side av en vik. Der blåste stiv kuling og selv om det var ganske innlukket farvann var der mye sjø. Etter noen timer uten livstegn, midt på dagen, slet fortøyningen i land seg og båten drev et stykke før dreggen tok tak. Da synes vi det var på tide å gripe inn og satte oss i gummibåten og fikk en nokså våt og strabasiøs tur de 2-300 metrene over til båten. Satte tamp i baugen og begynte å dra den inn mot land og da dukket plutselig en søvnig kar opp i båten og skjelte oss kraftig ut og lurte på om vi pleide å stjele båter. Vi forklarte at vi så båten drive av og prøvde å unngå at den skulle drive på land. Fikk klar beskjed om å dra til he&/#te og det gjorde vi......

Han klarte seg greit men fortjente det ikke......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ellers er jo DRAMMENSERE et berykta folkeferd blant de innfødte i Holmestrand, har jeg hørt?? Kunne jo være at Holmestrandingene ikke skjønte at han var fra Horten?? :lol:

Heisan PanPan  :lol:

Unnskyld at jeg avsporer tråden, men som opprinnelig Drammenser, født og oppvokst på Tangen, ble jeg litt nysgjerrig på å få vite hva drammensere er beryktet for i Holmestrand, og spesielt båtfolk fra Drammen???  :rolleyes:  :cheers:  :wink:

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Unnskyld at jeg avsporer tråden, men som opprinnelig Drammenser, født og oppvokst på Tangen, ble jeg litt nysgjerrig på å få vite hva drammensere er beryktet for i Holmestrand, og spesielt båtfolk fra Drammen???  :sailing:  :seeya:  :seeya:

Nå var jo dette et forsøk på en humoristisk vri fra min side, selvom det på folkemunne her også er både humor og alvor bak. Folk som møter andre med et smil blir vel godt mottatt og ansett hvor de enn kommer fra.  :lol:

Det er nå engang slik at det er lite med naturhavner rundt Breiangen, man har en liten molohavn på Mølen, ellers Gåserumpa, og Kommersøya med "Grisebukta" og Fantebukta. Disse havnene er populære mål for båtfolk fra Drammen. Dette er jo nærområdet for Holmestrandsfolk, som vel nokså snart legger merke til hva som skjer i ens "egen innmark".

Spesielt på Mølen har det forekommet at enkelte mere eller mindre har okkupert havnen, - det holdes av plasser, og tilhører man ikke kretsen slipper man ikke inn. På Mølen har det hendt at Skjærgårdstjenesten har blitt truet med juling (omtalt i lokalavisen).

Jeg synes det er urimelig å stigmatisere Drammensere, eller noe gruppe, som en typisk art båtfolk med uheldig adferd, men siden de er tilreisende i relativt stort antall, blir de vel lettere lagt merke til. :flag:

Vi forklarte at vi så båten drive av og prøvde å unngå at den skulle drive på land. Fikk klar beskjed om å dra til he&/#te og det gjorde vi......

Han klarte seg greit men fortjente det ikke......

Slike folk tåler jeg ikke. Istedenfor å tenke seg om før han skjeller ut folk. Han kom sikkert til bedre tanker etterpå, ellers har han noen problemer!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

:seeya:

Vi hadde en negativ opplevelse i fjor sommer.

Kom fra Haugesund og hadde passert " Bloksen " da  det kom melding fra Bergen Radio

at en 39 fot sjark hadde problemer nord for Moster . Jeg var ca 20 min kjøring  unna så jeg svarte ikke med en gang.

På veg nordover møtte jeg flere båter men ingen tok

kontakt med Bergen Radio.

Da jeg nærmet meg båten tok jeg kontakt med Bergen Radio, fikk posisjonen  og gikk for å hjelpe.

Fant båten inne mellom 2 holmer, det var sørvestlig kuling så det var endel sjø.

Vi fikk festet tau i båten og fikk den inn til land. Ombord var ett ektepar med 3 små barn og hund.

Det som skremmer med er at det var ingen som tok kontakt med Bergen Radio ,

jeg traff en 7-8 båter på veg til båten.

Er det blitt slik nå at det er ingen som vil hjelpe folk som har problemer?

:sailing:

Spesielt på Mølen har det forekommet at enkelte mere eller mindre har okkupert havnen, - det holdes av plasser, og tilhører man ikke kretsen slipper man ikke inn. På Mølen har det hendt at Skjærgårdstjenesten har blitt truet med juling (omtalt i lokalavisen).

Jeg må nok også innrømme at Mølen er ikke førstevalget når jeg skal på tur. Føler at folk skuler på oss når vi legger til der. Har opplevd å få beskjed om at den plassen jeg har lagt til på er reservert for annen båt! Det ga jeg blaffen i, men la merke til en del sure blikk bort  på oss da, ja. :sailing:

Er vi ikke nok Baatplassenmedlemmer i nærområdet til at vi kan okkupere Mølen en helg vi også da? Så slipper vi ikke inn andre der vi heller! Adgangstegn må være riktig vimpel i masta. :seeya:

Vel, det var en liten avsporing det også.

Hører på vhf'en at redningsskøytene har mye å gjøre i helgene allerede. Lurer på hvordan det blir utover når båttrafikken virkelig tar seg opp?

Må bare legge til at jeg svinger alltid bortom en båt som ser ut til å trenge hjelp. Vel og merke hvis de gjør tegn til å påkalle oppmerksomhet, da. Ser jeg en båt i leia som ser ut til å ha problemer, pleier jeg å følge med litt ekstra for å se hva som foregår.

Har hatt noen båter på slep opp igjennom årene. Ser ikke noe problem i det, jeg har også hatt behov for slep selv. Og det er ikke moro å ligge og drive rundt mens andre båter fyker rett forbi uten å se ut til å tenke på at jeg kanskje hadde behov for litt hjelp engang.  :seeya:

Hei Nibba,

Akkurat det er et velkjent problem.

Det skyldes ofte at man tar for lett på lytteplikten på VHF. Jeg kjenner mange eksempler på at det er vanskelig både for kystradioen og andre å få kontakt med fartøyer, selv om man ser dem og roper på dem med navn. De seiler med neddempet eller avslått VHF.

De har dermed  -   ofte uten å tenke over det  -  meldt seg ut av det fantastiske sikkerhetsnettverket som VHF'en representerer.

Selv om det kanskje er mest utpreget blant lystbåter så gjelder det også nyttetrafikken. I Ryfylke har vi hatt minst en skipskollisjon som direkte konsekvens av at ferjene slurver med lyttingen på kanal 16  -  man finner dem like gjerne på kanal 9 som er "hustelefonen" i selskapet.

Derfor: oppretthold sikkerheten på sjøen: Lytt på kanal 16 når du er underveis  -  og gjerne ellers!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hyggelig og se så mange som svarer her . Bare sånn for og nevne det så hadde vi full kontroll vi ,var borte hos han med gummibåten og sjekka på mårran jeg .Var jo igrunn bare og vente på høyvannet .Men er litt drøyt at ingen spør ,kunne vel vært en som var skade ombord også for og sette det helt på spissen. Men meninga med og fortelle denne historien var bare for og få den ut så kansje jeg slipper og irritere meg over den mere . Var jo litt "fin" den også da 'haha nå holdt du også på og kjøre på ,for der ligger det en stor stein' ...........

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det må da være en selvfølge å hjelpe andre folk til sjøs...

Eneste unnskyldning kan vel kanskje være hvis ens egen situasjon tilsier at en ikke har noe å bidra med (det kan være problemer med egen båt/motor, sykdom av noe slag, ukyndig i dårlig vær etc.). Men man må jo strekke seg lenger enn langt for å hjelpe andre i nød!

I tilfelle må man i det minste gjøre det man kan for å få andre til å hjelpe til!    :yesnod:

Jeg synes det er urimelig å stigmatisere Drammensere, eller noe gruppe, som en typisk art båtfolk med uheldig adferd, men siden de er tilreisende i relativt stort antall, blir de vel lettere lagt merke til. :yesnod:

Heisan igjen PanPan  :drink:

Du er nok inne på noe der. Det er et fenomen som gjelder i mange sammenhenger dessverre, uansett hvor folk kommer fra. Jeg tror jammen jeg lar "Skibet" bli liggende i Stavanger. Der er det god plass til alle og forholdene er lagt suverent og forbilledlig til rette for båtfolk  på en rekke idylliske øyer og holmer med brygger, søppelanlegg, faste grillplasser og sist, men ikke minst, hyggelige folk på alle bauger og kanter (alle friluftsråd burde vært tvangssendt til Ryfylke for å studere hvordan det skal gjøres!). Men nå skal jeg slutte å avspore denne tråden....men jeg kunne ikke dy meg! Beklager! :yesnod:

Hilsen Syvert  :drink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Heisan PanPan  :drink:

Unnskyld at jeg avsporer tråden, men som opprinnelig Drammenser, født og oppvokst på Tangen, ble jeg litt nysgjerrig på å få vite hva drammensere er beryktet for i Holmestrand, og spesielt båtfolk fra Drammen???  :yesnod:  :yesnod:  :drink:

Hilsen Syvert  :drink:

Kan skrive under på at det er litt "trangt" der inne i fjorden og at "eiefølelsen" er til stede hos noen. Men det er ikke bare Drammenserne. Som født å og oppvokst i Sande tenkte jeg at jeg skulle ta ei overnatting "hjemme" i Sandebukta på hjemvei før høstopptak. Sveiva så vidt innom Mølen bare for å kikke....der sperra ungene innløpet med joller mens de voksne snudde ryggen til på land (to båter fra Holmestrand og to Dramensere). I Fantebukta ble jeg avvist med begrunnelse at de venta på flere båter som pleide å ligge der pluss at vi ble delvis stramma opp med at "det var ikke bare å komme her og komme her" av et ikke helt ukjent TV-fjes fra Svelvik. Selv lå han i Grisebukta men hadde tydligvis påtatt seg havnesjef-jobben i Fantebukta.

Jeg og kona bare flira av det hele, men trøster oss med at de er mye mindre av disse holdningene litt lengre ut i fjorden hvor vi normalt holder til.

mvh Sigurd

Hei.

Ser at Grisebukta på Kommersøy er blitt nevnt. Det er jo der jeg stort sett holder meg i helgene, men merker ingen uoverenstemmelser mellom Holmestrand og Drammens folk. Og det er disse det er flest av der.

Og jeg som er fra Stavanger, bor ved Lillestrøm og har båten på "den andre siden" av fjorden i Son, har alltid vært velkommen.  :drink:

Og alltid spretter folk opp for å ta tampen når noen ankommer, enten det er fra ovenfornevnte "folkeslag", eller helt fremmede.  :yesnod:

At en viss "TV-kjendis" oppførte seg "ureglementært" i Fantebukten, får så være. Alle kan vi ha våre dårlige dager.  :drink:

Lars H.   :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva er dette for noe? Skal vi tillate at noen tar seg til rette på denne måten? NEI, selvsagt IKKE!!! I skjærgården skal alle være velkommen! Man får/tar plass ettersom man ankommer havn (uthavn).

Jeg oppfordrer alle til å totalt ignorere slik adferd og vise at man overhodet ikke tar slik oppførsel alvorlig. En annen ting er jo at det neppe er særlig hyggelig å gå i land på en slik plass,- okkupert av sånne typer... Da vil det jo være en stor fordel hvis noen kjente slår seg sammen og demonstrerer ved å "ta stedet tilbake"!

Jeg oppmuntrer og ønsker lykke til!    :yesnod:

Synes jeg har lest det før her på baatplassen:

"Plassen er reservert, Vi venter flere båter" osv.

Jeg har selv aldri opplevd å bli mottatt på denne måten i noen havn, men mener dette er et forferdelig uvesen som må bekjempes med alle midler. Med den båt tettheten vi har på Østlandet kan dette fort bli den "vanlige" måten å opptre på i trange uthavner hvis man ikke tar kampen opp.

Slik oppførsel hører ikke hjemme noe sted. Uthavnene er for alle, og man kan ikke reservere plasser eller agere havnesjef.  Alle har like stor rett på en ledig plass.

Jeg håper at vi kan være enige om at slik oppførsel finner vi oss ikke i, og vi burde kanskje diskutert en fornuftig måte å agere på som kan være baatplassens råd til dem som blir møtt på denne måten?

:yesnod:

har fått beskjeden jeg også, "opptatt", " vi venter vennebåter" osv osv.

Har da rolig, og stille lagt til, fortøyd, fendret og ordnet. Når folk har stått rett foran meg, passe røde i toppen, har jeg høyt uttalt; "hva sier du", "beklager jeg er litt tunghørt på det øret" og pekt til øret. De fleste har tusla beskjemmet bort, og vi har fått oss en god latter etterpå.. :drink: :drink: Det er jo tross alt litt sant, jeg er tunghørt når det gjelder oppfordringer om å "ha meg vekk" fra uthavner.. :yesnod:

Tror nok endel har "tatt hintet", utehavnene er for alle, og plasstildelingen skjer etter "først til mølla" prinsippet. Bastabom !   :yesnod:

Suzuki

No boat needed..

Tror nok endel har "tatt hintet", utehavnene er for alle, og plasstildelingen skjer etter "først til mølla" prinsippet. Bastabom !    

Suzuki  

Helt enig!

Det neste som skjer nå er at hvis du ligger longside inntil fjellet f.eks. i uthavn, risikerer du å få flere ukjente båter liggende utenpå deg, på samme måte som ved en brygge i en skikkelig havn.  :flag: Tro meg, jeg har sett tendenser allerede. Jeg går til en uthavn for å slappe av, og da vil jeg slippe klapring over dekk fra andre som ligger utenpå. Da må man ihvertfall spørre om lov først. Min personlige mening, (mulig at andre er uenige med meg), er at i uthavner bør man vise litt respekt for de som allerede har funnet seg plass, og ikke prøve å trenge seg på uten å konferere litt med de som ligger der. Ofte ordner det seg allikevel, kanskje en justerer litt på noen tau, eller peker ut en fin plass, og vips er det plass til en båt til.

Kan uten problem akseptere det hvis noen søker nødhavn, men er det fullt i en uthavn, så får en heller finne en annen plass. De aller fleste gjør jo også dette, men jeg har opplevd at folk som har bestemt seg for at her skal de ligge uansett hvor fullt det er, de klarer jammen å få lurt et tau i land, og klorer seg fast i mellom andre båter som ligger longside og temmelig tett allerede. Det er nesten så en må fendre både i baugen og hekken i tillegg.  :flag:

Huff, det blir mye frustrasjon idag. Må gi meg med disse negative innleggene. Dette er jo skrekkeksempler. Det er jo stort sett greit i uthavnene da, tross alt.  :flag:

Uansett, så har vel denne tråden sporet av så det holder, denne også!  :cheers:

Jo man gjør seg sine tanker . . . .

Gjennom mange år med småbåter langs kysten har jeg fått et inntrykk av at hvis man ligger helt alene i en stille avkrok, så vil andre oppfatte det som ett av to:

1) "Der ligger en båt   -   da kan vi fortøye ved siden av dem, så har vi noen å være sammen med....."

2) "Der ligger en båt  -   de har sikkert lyst til å være for seg selv, da finner vi oss et annet sted . . ."

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg mener at uthavner er for alle, men man skal selvsagt ikke presse seg på når det ikke er ledig plass. Synes også at en må spørre pent hvis en absolutt ønsker å fortøye i andre båter som ligger 'longside' i uthavn. Aller helst finner man en annen havn hvis det ikke er ledig plass for baugen (el. akterenden) inntil land (eller man kan ligge på svai inntil det blir ledig plass).

Men å demonstrere ved at ungene sperrer en uthavn er jo bare barnslig og at voksne folk snur ryggen til for å vise at du er uønsket,- ja det finner jeg ikke ord for...

Det må da gå ann å ønske velkommen og hvis det er plass lengre bort og en venter på en kompisbåt kan en vel forklare situasjonen på en høflig måte og alt ordner seg på en fin måte.

De færreste vil vel ligge inntil en båt som egentlig ønsker en annen båt ved sin side, men la ting ordne seg på en høflig og ordentlig måte. Det skal jo være hyggelig for alle å overnatte med båt i uthavn. Tenk så synd hvis egne unger skulle få forståelsen av at ikke alle er velkommen når en søker havn,- håper vi aldri får oppleve det!

MEN de fleste er jo hyggelige, ordentlige mennesker så dette er kanskje storm i et vannglass?

Håper det,- hilsen     :flag:    :cheers:    :flag:    :flag:    :lol:

Vedr. uthavner og fortøyning ved holmer og skjær:

Vi ligger som oftest sammen med andre båter. Ofte er det bekjente, men også helt ukjente. Når jeg selv går inn et sted der det ligger andre båter spør jeg alltid om det er OK at jeg fortøyer der. Liker ikke å kline meg helt opp i andre med mindre jeg føler det nødvendig og får klar aksept fra de som ligger der.

At noen har bestemt seg for å ligge sammen og kanskje venter på en båt eller to synes jeg er helt greit. Vil ikke splitte et følge og synes det er fint om de sier i fra før jeg legger til.

Som oftest ordner det seg ved at man får fortøyd ved en plass lik ved.

Jeg tror man kommer lengst og får det mest hyggelig ved å være åpen og fleksibel. At man treffer på en del som ikke er det kan man ikke forhindre. Slike vil jeg helst ikke ligge ved siden av uansett om jeg har aldri så mye "krav" på det.

Fendrer man skikkelig og byr på an ankerdram til evetulle hjelpere ordner det seg som regel veldig bra er min erfaring.

Prøvekjørte "skuta" idag og den fungerte helt førsteklasses. Gleder meg til båtturer i ukene fremover og satser på godvær i pinsen.

PS! Når det gjelder å hjelpe slik den opprinnelige tråden tok opp så er det en selvfølge. Jeg har hjulpet en del både med motorstopp, tau i propellen og ankringstrøbbel. At det skal være gratis er også like selvfølglig. Neste gang kan det være meg som trenger hjelp. Tar imidlertid mot en dram (glass) av høflighet hvis noen insisterer.

En god sommer ønskes alle på dette forumet!

Tja.....har også prøvd å legge til i fantebukta....ingen hyggelig opplevelse vil jeg si...de "fastbooende"skuler bare du nermer deg bukta g får det travelt m å stappe joller og badebåter/ringer i åpninger mellom båtene for å gjøre det extra fullt....da får jeg en veldig vond smak i munnen. men de vil vel ikke dra ned standaren m balja mi...men jeg har båt for å bruke den og ikke for å imponere...litt se og bli sett faktor her tenker jeg..  :cheers:           men det hadde vært morro å vært en gjeng å rappa ei havn en gang...he-he hadde nok blitt intressangt.. :smiley:

PS! Når det gjelder å hjelpe slik den opprinnelige tråden tok opp så er det en selvfølge. Jeg har hjulpet en del både med motorstopp, tau i propellen og ankringstrøbbel. At det skal være gratis er også like selvfølglig. Neste gang kan det være meg som trenger hjelp. Tar imidlertid mot en dram (glass) av høflighet hvis noen insisterer.

Får nesten vondt når jeg tenker på en situasjon som jeg hadde før Stadt for en del år siden. Dieselfilteret gikk tett og motoren stoppet. Vi befant oss innaskjærs, men det blåste kraftig og båten drev mot land. Ankeret ble kastet og fikk feste noen meter fra land. Det var forholdvis dypt inntil land så det var ingen nødsituasjon, men det var svært ubehagelig.

Kort tid etter kommer en lokalbu med snekke og spør om vi trenger hjelp. Joda, kjempegreier tenker vi og hiver ut en tamp til ham. Han sleper oss til nærmeste kai, kan ikke ha vært mer enn et par kilometer. Båten fortøyes og vår "redningsmann" kommer ombord. Han kikker litt rundt og spør: "Hvor mye er båten verdt?" "Hvordan det?" spør jeg. Dollertegn lyser fra øynene hans: "Jeg har krav på bergningslønn, x% av båtens verdi." !!!!!

Jeg ble helt paff, men hadde aldri hatt behov for assistanse før, så jeg tenkte kanskje at det var vanlig praksis. Det hele endte med at han fikk rundt 500,- (husker ikke eksakt beløpet) av oss. Da mente han at han var grei mot oss, han hadde jo krav på mer!  

lot båten drive inn mot land  ,kasta dreggen og la seg til og sove da dette var seint på natta .

Jeg har vel inntrykk av at han kanskje ikke gjorde nok for å fortelle at han trenge hjelp. Så vidt jeg skjønner så var det eneste uvanlige at de lå på grunnt vann ? Ber man om hjelp, så får man vanligvis det, kostnadsfritt.

Spesielt på Mølen har det forekommet at enkelte mere eller mindre har okkupert havnen, - det holdes av plasser, og tilhører man ikke kretsen slipper man ikke inn.

Jeg har vært en del på Mølen, og har jo lagt merke til at det er en del gjengangere der, men de har aldri vært ubehaglige. Man vinkes inn og blir hjulpet på plass. Jeg har kanskje vært heldig.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...