Jump to content

Ladelampe problem på volvo penta MD7A

hymer

Recommended Posts

Hei

Oppdaget heromdagen at ladelampa lyser hele tiden når jeg kjører motoren (VP MD7A).

Det merkelige er at jeg måler 14,7 volt på batteriene ved normal gange, så det virker som om generatoren fungerer...

Generatoren er en s.e.v. marchal med ekstern regulator (tror jeg, se bilde: Bilde)

Instrumentpanelet der lampa sitter inneholder også en akustisk "alarm", lampe for overheting, lampe for lavt oljetrykk, oletrykksmåler og tenningsnøkkel. Imidlertid er tenningsnøkkelen forbikoplet og erstattet med en som sitter mere beskyttet.

Et kanskje relatert fenomen er at alarmen ikke konskekvent "hyler" når jeg skrur på tenninga eller stopper motoren, men den gjør det av og til.

Spørsmålet er om dette er noe jeg bør gjøre noe med (på kort sikt), og i hvilken ende bør jeg begynne å lete etter feil?

//Hymer

Det høres ut som om dette er noe som har oppstått plutselig, mao at du er sikker på at koblingene er riktige.

Da er den eneste mulighet jeg kan tenke meg at noe er feil med ladelampe-uttaket på dynamoen, at spenningen ligger lavere enn  B+ (batteri-spenningen).

Sannsynligvis er en av de 3 diodene på D+ uttaket defekt, evnt dårlig forbindelse pga sprukken lodding etc..

Dette vil gi lavere spenning på D+ enn B+ og lampa lyser, dog ikke med full styrke.

Det er imidlertid nok til at dynamoen fortsatt vil lade, men ikke med full effekt.

Bilde

• 2 uker senere...

10 poeng til Ingar! Tusen takk  :flag:

Dynamoen har nå vært hos doktoren som mye riktig byttet ut den ene diodebrua.

Monterer i morgen, men forusettter at det funker nå. Har også funnet ut at "manglende hyling" skyltes at selve alarmduppedingsen (buzzer) ikke funket. Den blir midlertidig erstattet av 2 stk. buzzere fra Clas Ohlson intil jeg finner en billig (brukt) orginal...

Har nå 1100 kr mindre å kjøpe GPS for... :lol:

//Hymer

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...